Daniel stelt zich voor

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Dag allemaal,

Ik kijk al een tijdje rond op dit mooie forum, zonder mij echter te hebben geregistreerd en voorgesteld. Bij deze!

Ik ben Daniel, 37 jaar oud en in het dagelijks leven advocaat. Ik woon met mijn vrouw in een boerderij in Kamerik (een dorpje in de buurt van Woerden) die wij nu al een aantal jaren zelf opknappen. Daarbij heb ik inmiddels redelijk wat met hout gedaan en dat bevalt erg goed. Ik heb onder meer de volgende zaken gemaakt:

- badombouw (teak blad met ingevallen zijkanten van mozaïekstukjes marmer)
- en-suite kast
- ombouw verwarmingen
- eettafel (teak)
- grote vergadertafel voor kantoor (1,30 bij 3,30, teak)
- nieuw boenhok al nieuwe entree (houtskeletbouw, volledig zelf gebouwd, inclusief de kozijnen, alleen de voordeur is kant en klaar gekocht)

Ik heb mijn werkplaats ingericht in een bouwkeet van 3 bij 8 op het erf. Daar heb ik de volgende machines staan:

- zaagtafel bosch pts 10
- hbm 200 vlakvandiktebank
- hbm 100 stationaire houtfreesmachine

Ik weet nu dat dit waarschijnlijk niet de beste kopen zijn, maar tot dusver kan ik er de dingen mee maken die ik wil. Ik heb overigens ook geen ervaring met betere merken, dus ik kan het moeilijk vergelijken.

Ik wil binnenkort beginnen met het maken van onze nieuwe keuken. Dat wordt een klassieke keuken, voornamelijk laag met een grote klassieke schouw en een spoeleiland. Kastjes van hout (beuken?), roomwit geschilderd en een teakhouten blad.

Jullie merken wellicht op dat ik veel met teak werk. Dat komt doordat ik toen ik destijds bezig was met de badombouw tegen een grote partij teakhouten balken aan ben gelopen tegen een scherpe prijs. Ik heb toen ongeveer 2 kuub gekocht. Werken met teak bevalt prima en ik vind dit hout nog steeds prachtig.

Ik wil de vorderingen met de keuken op dit forum weergeven en jullie deskundigheid en ervaringen gebruiken. In dat kader een eerste vraag: ik zou de kasten van gestoomd beuken willen maken, Ik begrijp dat dit een relatief stabiele houtsoort is die weinig werkt en zich goed laat bewerken. Wat vinden jullie van deze keuze?

En twee: ik wil het hout bij de arnhemse fijnhouthandel kopen. Een goede keuze?

Met vriendelijke groet,

Daniel
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Daniel,

Welkom op dit forum. Je hebt al heel wat projecten gemaakt, ik ben dan ook zeer benieuwd naar de foto's!!

Ik heb weinig ervaring met gestoomd beuken en de werking daarvan, Arnhem is gewoon een goede houthandel, echter wel redelijk aan de prijs maar daar is vaak de kwaliteit dan ook na.

Veel succes
 

tuoh

Oud hout
Hallo Daniel,

dat gestoomd Beuken minder zou werken is wel geen fabeltje, maar veel scheelt het niet. Het verschil is zeer gering. De krimpcijfers van gestoomd Beuken liggen zelfs iets hoger dan het niet behandelde Beukenhout.

Deze misvatting is te verklaren door het feit dat gestoomd Beuken altijd gedroogd geleverd word :eek: Dan loopt de vergelijking met onbehandeld Beuken natuurlijk mank.
Vergelijkt men gedroogd Beuken met gestoomd Beuken dan is er praktisch geen verschil in stabiliteit, enkel de kleur verschilt. Gestoomd Beuken krijgt door het stoomproces namelijk een licht rose kleur.

Voor het werk dat je ermee wil vervaardigen, namelijk geschilderde kastjes zou ik uitzien naar Yellow Poplar, zeker even goed of beter dan Beuk, beter bewerkbaar, goedkoper, en eens gedroogd zeer stabiel.
En DE houtsoort voor schilderwerk.

Mvg,

André
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Dank voor de reacties. Ik had nog niet eerder gehoord van yellow poplar, ik heb net de informatie daarover gelezen op de site van af. Dat klinkt wel goed voor deze toepassing. Ik zal spoedig foto's plaatsen van de werkstukken, ik kom er nu achter dat ik nauwelijks foto's heb gemaakt.

Hier mijn (enige!) foto waarop de badombouw staat. Ik zal nog detailfoto's maken.

[album]333[/album]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.