Decadentie USA

WR1944

Oud hout
Ik zit nu ruim een jaar aaneengesloten in Amerika. Ik was daarvoor al een paar keer voor een drie-maands verblijf in de USA dus ik heb ruimschoots de tijd gehad om om me heen te kijken. Naast veel overeenkomsten met Holland en Europa zijn er natuurlijk ook verschillen. En die verschillen zijn interessant om te bestuderen.
Bijvoorbeeld: Ik heb nog nergens ongesneden brood gezien, ook puntjes en overig luxe brood is voorgesneden. Alleen in speciaalzaken kan je kaas verkrijgen zoals in Holland overal in de winkels ligt. Hier is het processed cheese, 60% bewerkte grondstof van kaas, de rest vul- en preserveerstoffen. Verder een gigantisch aanbod in allerlei producten, een manshoog rek 30 m lang met alleen cereals of broodproducten of chips of diepvriesgroente. Hier en daar tref je bedrijven aan die non-stop geopend zijn. Alles is op autovervoer ingesteld, gigantische parkeerplaatsen, veel bedrijven hebben een drive thru (naast de fastfood ook banken en drogisterijen). Ik heb nauwelijks fietspaden gezien maar wel een enkele fietsstrook en borden met een fiets en een auto erop en de tekst: "share the road." Ik ben nog niet aangereden of asociaal gesneden dus het bord schijnt te helpen. De verkeerslichten staan aan de overkant van het kruispunt, daar moest ik in het begin erg aan wennen. Maar het is wel handiger, je hoeft niet met een geknikte nek steil omhoog te kijken naar het verkeerslicht. Ik spreek uiteraard over het gebied waar ik zit en waar ik heb rondgereden, globaal Pennsylvania en een strook naar het zuiden tot in North-Carolina en Virginia.
Maar in de titel stond decadentie, ten minste zo voel ik het. Begin dit jaar begaf de koelkast het. Na een kleine 20 jaar was dat niet zo vreemd. Dus moest er een nieuwe komen. Het werd een LG van Home Depot met een koel gedeelte boven en een vriezer deel onder. En er zat een ijsmaker in.
Voor die ijsmaker moest een aansluiting op de waterleiding gemaakt worden. Dat betekende een afstand van 8 m overbruggen met een koperen pijp. Daarvoor zou ik een aansluiting moeten maken onder de gootsteen en de ruimte was erg krap. Dus die klus liet ik maar voor wat het was. Wat dat betreft kijk ik in eerste instantie nog steeds met een Hollands oog.
Nu volg ik met veel plezier de home-make-over en klusprogramma's op het DIY-network (24 per dag,7 dagen in de week). Daar zag ik een veel simpeler manier van aansluiten. Het is een zadel over de koperen pijp met een priem er in. Daar sluit je een 1/4" nylon leiding op aan met een klemfitting. Aan de andere kant gaat de leiding aan de koelkast eveneens met een klemfitting. Dus op naar de bouwmarkt en zowaar vond ik daar een ijsmaker aansluit kit. Daar zat alles en meer in voor m'n verbinding.
Eerst een paar gaten boren in de wanden van de keukenkastjes, de leiding doorvoeren, de zadel op de pijp klemmen, de leiding op de zadel en de koelkast aansluiten en het moment van aanboren was daar. De priem in de leiding geperst en ik hoorde het water de leiding in stromen. En geen lek te bespeuren. :D
Vervolgens de ijsmaker aangezet en het proces begon.
Er zit een plateau met vormen voor ijsblokjes in het vriezerdeel. Als er water in het plateau is gestroomd begint het vriezen. Als alles bevroren is wordt het plateau eerst getordeerd om de blokjes los te maken. Dan gaat er een arm naar beneden om te voelen of de blokjes stortbak nog niet vol is. Als er nog ruimte is kantelt het plateau tot de blokjes er uit vallen en het hele proces begint opnieuw. Er zit een testknop op (een beetje stiekem verborgen) waarmee je het hele proces kan doorlopen. Dus de ijsblokjesvormen kunnen opgeborgen worden. Als nuchtere Hollander vind ik dit vrij decadent maar ik ben bang dat ik er snel aan wen. :mrgreen:

Attached files
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
WR1944 zei:
Bijvoorbeeld: Ik heb nog nergens ongesneden brood gezien, ook puntjes en overig luxe brood is voorgesneden.
Er zijn wel speciaalzaken waar je ongesneden brood kunt krijgen. Afgelopen week liep ik zelfs in Washington (of eigenlijk Arlington - Crystal City) over straat alwaar een Farmer's Market gehouden werd - daar lag onbesneden (vloer)brood. Ook dat 'alternatieve' brood smaakt in Amerika overigens naar Amerikaans brood - te zacht en te zoet...

Hier en daar tref je bedrijven aan die non-stop geopend zijn.
Ja, heerlijk. Tot 's avonds laat vissen (tot het donker wordt), om half twaalf 's nachts thuis komen en dan nog even snel boodschappen doen...

De verkeerslichten staan aan de overkant van het kruispunt, daar moest ik in het begin erg aan wennen. Maar het is wel handiger, je hoeft niet met een geknikte nek steil omhoog te kijken naar het verkeerslicht.
Idd een verademing.

[...]
Dus de ijsblokjesvormen kunnen opgeborgen worden. Als nuchtere Hollander vind ik dit vrij decadent maar ik ben bang dat ik er snel aan wen. :mrgreen:
Waar ik nooit aan wen is ijsblokjes in al die frisdranken, waardoor je maar de helft aan frisdrank krijgt. En aan ijsblokjes die naar chloor smaken...
 

WR1944

Oud hout
De chloor in het water is inderdaad flink merkbaar. Daarom hebben veel huishoudens een filterinstallatie in huis of gebruiken ze een karaf met filter zoals van Britta. Wij doen het laatste. De waterleidingbedrijven zijn zo beducht voor claims dat ze niets aan het toeval overlaten. Zelfs het water uit Rotterdam in de 50er jaren was niet zo gechloreerd.
In veel voedingsproducten zitten allerlei vulstoffen die niets met het oorspronkelijk te maken hebben. Er zijn zelfs bedrijven die celluloseproducten (afkomstig van hout maar goedgekeurd voor menselijke consumptie, d.w.z. niet giftig) in het voedsel stoffen. Het menselijke systeem kan hier totaal niets mee en het verlaat het lichaam in onveranderde staat. Maar ja, als het geld te verdienen valt .......
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Even ter informatie: In een onderzoek uit 2010 kwam het ROTTERDAMSE water als BESTE water van Nederland uit de bus.

En daar ben ik het helemaal mee eens.
 

WR1944

Oud hout
WR1944 zei:
Zelfs het water uit Rotterdam in de 50er jaren was niet zo gechloreerd.

Ik kom oorspronkelijk uit Den Haag en familie uit Rotterdam kwam in de eind 40er/begin 50er jaren met de trein naar ons met twee jerrycans om genietbaar water te tanken om thee te kunnen zetten en voor overig voedsel gerelateerd gebruik. Omdat het Haagse drinkwater altijd al als laatste bewerking een filtratie in de duinen had was het een vrij natuurlijk smakend product. In laboratoriumtesten kwam het vaak beter uit de bus als het flessenwater door het ontbreken van bepaalde mineralen. Hoe het tegenwoordig is met de landelijke drinkwaterbereiding weet ik niet maar Den Haag had (gelukkig) altijd al een goede naam op dit gebied. Maar door tijdens vakanties water te drinken uit beken en fonteinen heb ik een flinke tolerantie opgebouwd en ik zal daarom niet snel ziek worden van water dat niet helemaal perfect is. Dat kan m'n ex bevestigen toen we op Sicilie water uit een fontein dronken. Ik vond het een beetje vreemd ruiken maar m'n ex heeft de hele nacht rond het sanitaire blok op de camping moeten hangen. Ik merkte niets. :eek:
 

WR1944

Oud hout
Re: Decadentie USA - piepers jassen

In het land van de onbegrensde mogelijkheden kwam ik weer een apparaat tegen dat men in Nederland niet snel in een winkel zal aantreffen. En wel een aardappelschilmachine.
Een vriendin van m'n vrouw heeft door een oogziekte een zeer slecht zicht. Ze is daardoor "legally blind" en komt ze in aanmerking voor bijstand. Allerlei huishoudelijke klusjes zijn daardoor erg lastig. Zo ook het schillen van aardappelen. En dus heeft haar zoon een aardappelschilmachine voor haar gekocht.
Maar na een paar keer gebruiken weigerde het apparaat dienst en werd uit de vaart genomen. Onlangs vroeg ze aan mij of ik er eens een keer naar kon kijken. Het bleek een apparaat uit China te zijn (natuurlijk!). In m'n laboratorium (ahum) heb ik het apparaat gedeeltelijk uit elkaar genomen. Met wat meten bleek de spanningsvoorziening in orde. Met wat listige handgrepen kreeg ik het apparaat in beweging en kon een proefaardappel geschild worden. Na bestudering van de bedrading, de schakelaars en het mechanisme kwam ik achter de correcte werking van het geheel. Uiteindelijk kon ik ook de plaats van de storing aangeven, een wipschakelaar die niet correct werkte, als je die indrukte maakte die geen contact. Die schakelaar kon ik open maken en een contactlipje iets verbuigen. Met wat kunst en vliegwerk kon ik die schakelaar met z'n veertjes en andere priegelige onderdeeltjes weer in elkaar zetten en bleek alles naar behoren te werken. Nog even een laatste test gedaan en ik kon het apparaat weer teruggeven aan een blije vriendin.
Voor de nieuwsgierigen een uitleg van de werking. Je plaatst een aardappel tussen de pennen, drukt op de knop "Start", de aardappel draait rond en het metalen cup-vormige mes beweegt al draaiende omhoog terwijl het door een lichte veerdruk tegen de aardappel wordt gehouden. Bovenaan stopt alles en kan je de aardappel uitnemen. Alleen de uiteinden moet je nog even bewerken. Een andere schakelaar zet je van I op II en het mes beweegt weer naar beneden en alles stopt weer. Nu kan je de volgende aardappel aanbrengen. Met m'n dunschillertje doe ik het iets sneller en houd ik meer aardappel over. Maar voor een half-blind lijkt het me wel een uitkomst.

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik zet een grote aardappel in de kleine draaibank en draai grote slierten. Die worden door de kleinkinderen dan weer gefrituurd. Groot feest!!!!!!!!!!!!!!
vr.gr. Jan Pranger.
 

WR1944

Oud hout
de Haan zei:
Dat idee is er in Nederland ook.
Alleen moet je met de hand ronddraaien.

Ik ben op culinair gebied een redelijke leek dus heeft keukenuitrusting buiten een koelkast en een magnetron nooit een hoge prioriteit gehad. Vandaar dat ik er in Nederland dan ook niet van op de hoogte was. Mijn kennis ging niet verder dan geschrapte aardappeltjes als die van een nieuwe oogst wegkwamen. :mrgreen:
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Even over de ijsmaker :) interessante oplossing. Ik zit met een soortgelijk probleem wanneer onze koelkast vervangen moet worden. Bedankt voor het delen van deze oplossing, dit zou ideaal zijn voor bij mij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.