Stoelzitting

A

audiolover

Guest
Ik heb eiken eetkamerstoelen die ik van een nieuwe zitting wil voorzien. Mijn plan is om eiken latjes plat op een ondergrond van spaanplaat (1.8 dik, voor de stevigheid) te lijmen.
Is er, door het gebruik van 2 soorten hout, kans op kromtrekken?
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
We hebben net nieuw eiken parket laten aanleggen in de uitbouw door een echte parketeur.
Op de ondergrond werd eerst spaanplaat gelijmd en daarop werd het parket verlijmt en vast geschoten met spijkers van 18 mm.
Het "oude " parket ligt al 10 jaar zo zonder problemen dus het zal geen probleem zijn.
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Ik denk toch dat je daar sterk moet mee oppassen. Zou wel een best krom kunnen trekken misschien langs twee kanten latjes opdoen dan minder een probleem denk ik.
 
A

audiolover

Guest
Als het krom trekt, is dat iets wat pas na langere tijd gebeurd of merk je dat bijna direct na het lijmen?
Als ik 2 latjes langs de zijkant doe, mogen deze dan op 2 tegenover elkaar liggende zijden of niet?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja er bestaat zeker gevaar voor scheuren en kromtrekken. Ik zou de eiken plankjes dun houden, max een paar mm. En beide kanten beplakken. Als basisplaat is mdf heel geschikt. De zijkanten kan je eerst oplijmen en dan de top en bodem daarover heen. Is mooier.
 

tuoh

Oud hout
Je kan van de te verwachten vervorming bij enkelzijdige verlijming ook gebruik maken. ik zit liever op een holle zitting dan op een vlak exemplaar.

Een paneel éénzijdig beplakt met massief hout gaat gegarandeerd kromtrekken, MAAR gelukkig naar de goede kant :D De kant met de extra bekleding gaat hol staan, zo heb je dus ineens een holle zitting :D :D

Dat kromtrekken gaat snel, vandaag lijmen morgen krom. Hoever het krom trekt is altijd afwachten, daar is geen regel voor.

Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Aha , da's slim bedacht!

Wat je ook nog nodig hebt is iets om de boel goed vast te klemmen tijdens het lijmen. Dar heb je best een hoop klemkracht voor nodig, goed verdeeld over het hele oppervlak. Zoek maar op fineerpers voor ideeen.
 
A

audiolover

Guest
tuoh zei:
Je kan van de te verwachten vervorming bij enkelzijdige verlijming ook gebruik maken. ik zit liever op een holle zitting dan op een vlak exemplaar.

Een paneel éénzijdig beplakt met massief hout gaat gegarandeerd kromtrekken, MAAR gelukkig naar de goede kant :D De kant met de extra bekleding gaat hol staan, zo heb je dus ineens een holle zitting :D :D

Dat kromtrekken gaat snel, vandaag lijmen morgen krom. Hoever het krom trekt is altijd afwachten, daar is geen regel voor.

Mvg,

André

Haha, prima oplossing! :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.