Aan de rol met Dolly

WR1944

Oud hout
Na de stevige sneeuwstorm van een paar weken terug hadden we een periode van mooi zonnig weer met aangename temperaturen. Als het zonnetje nog een flinke kracht heeft in begin november besef je weer dat je op de zelfde hoogte zit als Valencia en Madrid (ca 40 graden Noorderbreedte). Maar nu wordt het toch echt frisser met nachttemperaturen tegen het vriespunt. Dus tijd om de A/C binnen te halen. Dat is een flink zwaar apparaat en ook nog eens vrij onhandelbaar door z'n vorm. Met enige moeite heb ik hem op een bureaustoel naar de achterkamer gebracht, z'n winterstalling. Dat zou me niet een tweede keer gebeuren dus ging ik nadenken over een dolly zoals verhuizers veel gebruiken.
Zo op m'n gevoel zou het een platform van 400 bij 600 moeten worden. Wat geschikte planken opgezocht, vier zwenkwielen met een diameter van 75 mm bij Home Depot gekocht (nog geen 5 Euro per stuk en geschikt voor 80 kg elk).
Met de zaag groeven gemaakt in de uiteinden. Het hout was 29 mm dik en ik wilde de halfhoutse verbinding ook echt halfhouts maken. Maar de Festool kon alleen stappen in hele millimeters maken. Dus de ene helft in 14 mm diepe groeven gedaan en de andere in 15 mm. Na de resten weggebeiteld en schoon geschaafd te hebben bleek alles te passen. Na verlijming heb ik er 12 mm multiplex opgedaan dat met de contourfrees op de maat van het frame werd gemaakt. Slotbouten en moeren gekocht (5/16" is ca. 8 mm), gaten geboord en de wielen gemonteerd. De koppen van de slotbouten steken wel iets boven het multiplex uit. Als dat een probleem mocht worden ga ik ze verzinken.
Ik ben nu goed voorbereid, het geheel voelt uiterst solide aan dus ik ben niet bang voor een stevige transportklus.
Het was een klusje van niks maar voor sommige beginners misschien leuk om te zien.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.