kiefer

jan o.

Nieuw lid
18 okt 2011
6
0
In duitsland heet de houtsoort kiefer .
Wie kan mij zeggen wat de juiste naam is in het nederlands.
Als ik het zelf op internet kijk kom ik uit op pijnboom of grenen de verkoper zei dat het niet het zelfde is als grenen.
En waar zou ik het kunnen kopen ?
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
jelmer zei:
Pinus mugo is de latijnse naam.. nederlanse naam is Bergden.
Dat klopt, maar dat is in het Duits Bergkiefer, meer struik dan boom.

Onze Oosterburen kennen ook de Waldkiefer, wordt vaak gewoon 'Kiefer' genoemd, bij ons bekend als den, dus grenen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Welke den is eigenlijk grenen? Als ik bij de lokale houthandel grenen ga vragen zullen ze me raar bekijken. Hier spreken we van witte den en rode Noorse den (RND). Verder heb je nog Douglas (voor gordingen), Yellow Pine en Pitch Pine. Witte den is vuren, maar is wat grenen wordt genoemd ook vuren?

Mathieu
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
grenen komt van de grove den (Pinus) en vuren komt van de spar (Picea) de welbekende kerstboom.


@Peter.. je hebt gelijk.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
@ mathieu

grenen is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende pinus-soorten. Maar de Pinus silvestris (de grove den) zal je het vaakst tegen komen als je grenen koopt.
Yellow en pitch pine vallen nog wel onder het geslacht pinus maar douglas is weer een hele andere geslacht het zelfde geld ook voor vuren.

Hoop dat er zo wel wat duidelijkheid in is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het is duidelijk! Grove den is het soort den dat in de Kempen groeit, de spar groeit in de Ardennen. Feitelijk is 'Pin de Landes', of zeeden dat frequent aangeboden wordt als vloerplanken dan ook een soort grenen.
Mathieu
 

jan o.

Nieuw lid
18 okt 2011
6
0
Ben vandaag bij een paar houthandels geweest en ze kunnen mij er niet aanhelpen en ze vertelde mij dat het niet te vergelijken is met grenen.
Wie weet waar ze kiefer verkopen .
 

jan o.

Nieuw lid
18 okt 2011
6
0
De reden dat het kiefer moet zijn is dat het geen knoesten bevat en makkelijk te verwerkbaar is .
Ik ben blijven zoeken en waarschijnlijk is kiefer een soort hout maar waar ik achter ben gekomen is dat ik hout wil hebben van de weymoutden en in duitsland heet het weymout{h}kiefer.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
www.af.nl/voorraad/massief/weymouth/
Maar is Yellow pine geen optie. Is vlot verkrijgbaar in foutloze kwaliteit en grote maten. En is vrij goedkoop.
Het is wel tamelijk hard waardoor het erg geschikt is voor onder andere trappen.

Mathieu
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voor meer informatie:
www.woodforum.be/nl/houtsoorten/southern-yellow-pine
Yellow pine heeft duurzaamheidsklasse III, dus matig duurzaam. Een goede afwerking is dus wel nodig, maar ook de nodige aandacht aan de constructie geven. Belangrijk is dat het hout goed kan opdrogen. Ook direct contact met de bodem vermijden.

Mathieu
 

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
kiefer is bij uitstek geschikt voor houtsnijden, de noesten zijn nl even hard als het hout.
veel van het duitse houtsnijwerk is van deze houtsoot gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.