Ben bezig met een trap te maken...

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
In het huis van onze zoon en zijn vrouw moet de bovenverdieping nog afgewerkt worden, maar eerst moet er een trap komen , en of ik die wilde maken....
Hun lastenboek was eenvoudig : mooie trap in eik , niet te smal , tamelijk lui , stevig en vooral zonder kosten :roll:
Dus mijn stapel hout opengetrokken, plakken van 5 cm dik uitgezocht, bekantrecht, lelijke stukken eruit gezaagd, nogmaals doorgezaagd ( kernhout barst gegarandeerd) , geschaafd, lelijke stukken eruit gehaald, groeven ingefreesd en terug aan mekaar gelijmd, ongeveer op de maten die ik nodig had.
De trap komt met 2 kwartdraaien met elk 3 treden. Tussen de onderste en de tweede kwartdraai 6 rechte treden en na de tweede kwartdraai nog 3 treden. Ik vind het een ingewikkeld geval. Alles zes keer uitgerekend en getekend, dan uitgetekend op ware grootte op mdf-platen ( die kan ik later nog gebruiken om kasten te bekleden)
En dan aan de slag. Op de fotos die ik gemaakt heb zijn alle grofwerken al achter de rug en is het vooral passen , meten , schaven , terug passen en nog maar eens meten.
Een paar fotos en dan later meer hierover.
gr,
Danny

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Een trap bouwen, daar moet je inderdaad de hersens bij houden of je gaat de mist in.
Dat word mooi werk zo te zien.
Toch één opmerking, om bij een kwartdraaitrap toch iet of wat mooi gevormde wangen te krijgen zou een kwart draai minstens moeten draaien met vijf treden. De verhouding tussen op - en aantrede zorgt er dan voor dat de wangen ter plaatse van de draai niet zo breed worden.
Bij ruime trappen is een draai met negen verdreven treden nog beter, niet alleen de kwart draai word dan verdreven ook de vier volgende rechte treden ondergaan het zelfde lot. Deze werkwijze levert een heel makkelijk beloopbare trap op. En als toetje ook nog mooi vloeiend verlopende wangen.

Het is een hele uitdaging waar je mee bezig bent, daar begint niet iedereen aan, proficiat.

Mvg,

André
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Ik ben inderdaad bang om de mist in te gaan. Vrijdag ga ik de muurwangen eens passen ter plaatse. Ik heb met al dat lijmen en bochtenwerk er al eens 3 cm moeten bijplakken :oops:
André, het is inderdaad beter om de kwartdraai in 5 of minstens in 4 treden te maken,( loop is op 3/4 van de kolom en zo blijven de treden ongeveer gelijk) maar dat kwam niet goed in beschikbare ruimte. Na de 2de kwartdraai moest ik nog 3 treden haaks omhoog. Het gat waar de trap moet inkomen is 318 op 162 en de hoogte 283,5 cm . De trap is 95 breed ( buitenkant wangen) , dus moest ik boven nog ongeveer 67 cm verdelen. Er kwam regelmatig stoom uit m'n oren... :roll:
gr,
Danny
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
hoe het verder ging...
Eerst heb ik de treden in de hoofdbalusters uitgefreesd en -gekapt, en daarna sleuven geboord met de langgatboor voor de spiegelwang.
Het uitboren heb ik in 4 stappen gedaan : eerst met een boor van 10mm en dan op dezelfde lijn een boor van 20. De wangen zijn 40 mm.
Niet helemaal het onderwerp maar toch wil ik even vermelden dat het inspannen van een boor op de Hammer een beetje omslachtig is. Door de beschermkap van de schaaf kan je niet aan de spankop en moet je de achterste tafel openklappen, en daarna weer dicht om de schaafmessenbescherming (wat een woord !) haar werk te laten doen :roll:
Na het boren is het kappen , en meten , en passen en meten en terug passen en meten...maar vooral passen en meten :D , om daarna vast te stellen dat er hier en daar een kier van enkele mm is :evil:

Attached files
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
En zover staan we nu. Als je zoals ik werkt met het hout dat je liggen hebt, kan je zien dat hout uitsorteren nodig is en een werkje dat veel tijd vraagt. De lelijke zijde aan de achterkant....
Een proefopstelling gedaan, en tot de vaststelling gekomen dat ik de treden van het rechte gedeelte er niet inkrijg :oops: Ik moet de tredesleuven doorfrezen zodat de treden er kunnen inschuiven...
gr,
Danny

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Danny,

een tip om een trap vlotter samen te bouwen zonder de groef van de stootborden door te frezen is de volgende: Leg de buitenwang plat op de werkbank en bevestig alle treden en bijhorende stootborden, daarna doe je bij de korte buitenwang hetzelfde.
Eens in beide wangen de desbetreffende treden en stootborden bevestigd zijn monteer je beide wangen aan elkaar.
Daarna de trappaal aan de binnenwang bevestigen, en terwijl de lange buitenwang nog altijd op de werkbank ligt kan je nu de combinatie van trappaal en binnenwang op de rechtopstaande treden en stootborden slaan en monteren. Op deze manier hoef je de groeven voor de stootborden niet door te frezen tot de rand van de wang. Bij een trap waar de onderkant niet in het zicht komt kan het doorfrezen eventueel wel, maar liever niet.
Bij een trap waar de onderkant wel zichtbaar is kan het doorfrezen gewoon niet.
Het is daarom ook van belang dat bij het infrezen van de trappaal je altijd rekening moet houden met deze manier van samenbouwen. De combinatie van binnenwang en trappaal moet in zijn geheel op de koppen van de geplaatste treden kunnen schuiven.

Verder goe bezig zo te zien, succes ermee,

André
 

tuoh

Oud hout
Bij het bekijken van de foto's viel me nog iets op, het lijkt alsof de aantredes niet overal hetzelfde zijn. De aantredes in de draai zijn zo te zien een stuk breder dan de rechte treden op de lopplijn.

Normaal gezien moet gelijk welke trap, wat de vorm ook is, altijd verdeeld worden in een X aantal gelijke delen op de volledige lengte van de looplijn. Het is deze verdeling die uiteindelijk bepaald hoeveel treden er verdreven worden in een kwartdraai. De enige juiste manier om het aantal treden in de draai te veranderen (meer of minder) is door de lengte van de gehele looplijn aan te passen. Dwz. de stijghoek van de trap steiler of juist vlakker te maken.

Het lijkt mij dat je eerst beide kwarten hebt verdeeld, en pas daarna het rechte stuk hebt opgedeeld in een X aantal rechte treden. Deze manier van werken levert bijna altijd een trap op met verschillen in breedte van de treden ter hoogte van de looplijn. Dit laatste zou je zo veel mogelijk moeten proberen vermijden, het komt de beloopbaarheid van de trap ten goede.

Je kan hier misschien wat mee bij je volgende trap :D

André
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Dank voor de uitleg , André. Maar.... ik heb alleen hulp van mijn vrouw om de proefopstelling te maken, en met de lange wang en het hoekwangetje in een rechte hoek samengevezen door middel van tree nr 2 hadden wij - wat gewicht en hanteerbaarheid betreft - onze handen vol. Het is voor de proefopstelling ( onder ons afdak) dat ik de treden heb doorgefreesd. En de trap wordt toch bekleed. Maar inderdaad, als je een open trap maakt kan je niets doorfrezen.
Wat de verdeling van de treden betreft; het is mooier en beter om verdreven treden te maken die overal (op de looplijn) dezelfde aantree hebben. Maar dat kon ik niet :roll:
Eerst wou ik met twee platformpjes werken, maar dan was de trap te steil. Ik zal een schets maken om je te laten zien hoe ik tot die verdeling gekomen ben.
De hoogte gedeeld door 16 treden gaf een afstand tussen de treden van 177mm. Natuurlijk is dat met potloodlijnen en freesmal hier en daar 178 of nog iets anders geworden :oops:
Het ging erom dat ik de breedte van de trap ( nu heb ik 95 cm buitenkant wangen genomen) 2X moet aftrekken van de totale muurlengte, en de rest verdelen in aantredes die ook op het laatste stuk naar boven moeten uitkomen. Treden 4 tot en met 9 en 13,14 en 15 moeten gelijk zijn en ook zo dicht mogelijk tegen de overloop ( 'den allée' in schoon Vlaams :D ) uitkomen. Ik heb berekeningen gemaakt met verschillende breedtes en 1 tree meer of minder, maar het kwam nooit uit. Alleen als ik de kwarten in 3 tredes maakte kon ik het een beetje fatsoenlijk houden....
Een vriend van ons Is een gepensioneerde schrijnwerker, uit uw streek nog wel ( Beveren) en die vertelde hetzelfde als jij, dat de aantreden overal moesten gelijk zijn. Maar al mijn treden waren toen al gemaakt.
Maar we doen verder...niet plooien is ons motto :D
En wat de volgende trap betreft zal ik wel eens 2 keer nadenken vooraleer ik nog eens aan zoiets begin.....
gr,
Danny

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Hallo Danny,

zo te lezen heb je het jezelf extra moeilijk gemaakt. Voor het bouwen van een trap heb je afmetingen nodig, als eerste de afmetingen van de ruimte. Aan de hand van deze basisafmetingen kan je vervolgens een plattegrond of bovenaanzicht tekenen. Het is op dit bovenaanzicht dat je alle relevante afmetingen en aantallen kan afleiden. Zoals jou bovenaanzicht dus, als je nu op je tekening ook een looplijn getekend had kon je daarop het aantal aantreden uitzetten. En dan was het werk al voor een groot deel gedaan.

Als voorbeeld heb ik even gebruik gemaakt van je gegevens om een bovenaanzicht met looplijn te tekenen.
Je zal dan zien dat het zo moeilijk niet is. ( op papier toch niet :D )

Heb je dus een trap met 16 treden dan volgt daaruit dat je 15 aantreden gaat krijgen om boven te komen.
Trede 16 is het welstuk, dwz. een smalle trede die de aansluiting met de verdiepingsvloer maakt. Dit welstuk valt een X aantal cm op de verdiepingsvloer, X = zelf te kiezen.
Bij een welstuk van 120mm breed dat 60mm op de verdiepingsvloer steunt, blijft er eveneens 60mm in de trapopening.
Als je nu de looplijn getekend hebt moet de 60mm welstuk welks in de trapopening valt van de totale looplijnlengte worden af getrokken. De rest van de looplijn word in 15 gelijke delen verdeelt, en de gevonden punten worden met behulp van een rechte lat verbonden met de wangen en trappalen.
Dat is het in een notedop :D Je bent dus al een flink stuk op de goede weg.

Als bijlage dus je trap met looplijn.

Mvg,

André

Attached files Trap voorbeeld.pdf (11.2 KB)
 

WR1944

Oud hout
Trappen maken die goed "lopen" is een kunst op zich. Zoals al eerder door mij gezegd heb ik altijd veel interesse gehad in de techniek achter het uitwerken van het ontwerp. Ik ben nu bezig met een Amerikaans boek over huizenbouw en toevallig nu aanbeland bij het hoofdstuk over trappen. Daar wordt bijvoorbeeld aangegeven dat je bochten kunt maken waarbij de treden stralen volgen met een middelpunt buiten de trap. Zo krijg je een geleidelijker bocht.
Zie de kopie uit het boek: "Modern Carpentry" uit 1969.
M'n opmerking neemt niet weg dat je een knap staaltje werk aan het maken bent. Ik wilde dat ik hier in huis zoiets kan maken.
In dat zelfde boek geven ze ook een simpeler manier van trappen maken aan. De trapwangen worden gemaakt zoals je al gedaan hebt maar zonde groeven. Dan wordt er een tweede wang gemaakt waar de treden en stootborden op en tegenaan komen. Elke trede komt dan tussen de buitenwangen te liggen zonder ingelaten te worden. De onderkant van de binnenwang loopt aan de onderkant gelijk met de buitenwang. Dan zie je er van onderen niets van.

Attached files
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Dank u beiden voor de uitleg. Ik had waarschijnlijk beter op voorhand raad gevraagd :oops:
Nu zijn het een beetje kosten op 't sterfbed. Wel tof dat jullie de moeite doen om tekeningen te maken/door te sturen. Ik zie dat je een mooiere verdeling krijgt en het ziet er ook nog veel beter uit met verdreven treden. Maar om die schuine treden in de wangen/kolom te krijgen .... ik zweet nu al klein peekes, en het is eenvoudiger nu tegenover verdreven treden. Alle hoeken komen nu alleen in de kolom toe. Al is dat ook een gepruts om ze een beetje op z'n plaats te krijgen. Vandaag de de 2 rechte stukken apart in elkaar gezet om te zien of alles paste...Neen dus :cry:
Waarschijnlijk heb ik bij het afschrijven van de rechte hoeken op de spiegelwang niet haarjuist getekend. Maar met een beetje gewring en wat gevloek ( en enkele motten met een houten hamer :) ) lukte het net.
Nu ben ik bezig met de 2de kolom en kom tot de vaststelling dat het weeral niet simpel zal zijn om de 2 wangen ( die er 3 cm diep ingefreesd worden) en alle treden en contretreden op zijn plaats te krijgen.:roll:
Voor alle duidelijkheid : de trap komt van de eerste naar de 2de verdieping .
En dan het grootste probleem: hoe krijg ik dat gevaarte in godsnaam in dat trapgat ?
Mijn vriend/gepensioneerde schrijnwerker gaf de raad de lange achterwang door te zagen net boven trede nr 9, en het bovenste stuk op de 2de verdieping te maken en dan te laten zakken, maar dat zie ik niet slim komen aan de kolom. Die krijg ik nu amper ineen.
Na enkele slapeloze nachten zie ik maar 1 manier en dat is de trap volledig in mekaar steken ( op enkele stootborden boven na) , bovenaan ( aan treden 13 en 14) een touw vastmaken en zo proberen de trap schuin op te trekken in het gat, de hoek en de kolom tijdelijk verstevigen zodat hij niet uit elkaar breekt en onderaan enkele stoere jongens om de trap ondersteunen, te volgen en sturen natuurlijk. Als 'm hoog genoeg is de achterwang tegen de muur drukken en dan op zijn plaats laten zakken ( waarbij die stoere mannen de trap begeleiden, dus nu recht naar beneden ipv schuin.)
Om de trap op te heffen ga ik ( op de 2de etage dus) een sterke balk schuin boven het trapgat tegen de muur plaatsen ( en aan de onderkant blokkeren tegen de tegenoverstaande muur) en een takel eraan vastmaken. Een takel( zo eentje met eindeloze ketting) gaat traag maar zeker en zo is er tijd om hulpsteunen te plaatsen en terug weg te nemen waar nodig.
Mooie theorie hé ;) Of het zal lukken is natuurlijk een andere vraag.
Wordt vervolgt !
gr,
Danny
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Wow Danny, ik vind het knap dat je dit 'projectje' opgepakt hebt en volg het al vanaf je eerste post, ik weet zeker dat het resultaat er zal mogen zijn. Succes verder!
 

tuoh

Oud hout
Danny,

dat plaatsen is inderdaad de volgende uitdaging. De eerste uitdaging, een trap bouwen is niet niks, maar de tweede is ook niet min.
Het gemonteerde spul op zijn plaats krijgen, daar kan je ook een punthoofd van krijgen. Het zou de eerste keer niet zijn dat er een muur moet weggebroken worden om de trap op zijn plaats te krijgen.
Zo zijn zeker trappen met dubbele kwart berucht voor problemen allerhande bij het plaatsen. De reden is niet ver te zoeken, een begrenzing langs drie zijden, je bewegingsvrijheid word zo sterk aan banden gelegd, komt nog bij dat de trap eens geplaatst wel mooi moet aansluiten tegen de muren, dus weinig speling.
Het gezegde "bezint eer ge begint" is hier zeker op zijn plaats.

Waar je zeker op moet letten bij de plaatsing, de trap moet mooi evenwijdig met de twee tegenover elkaar liggende muren worden gehesen, anders komt ie klem te zitten. Het werkt ook gemakkelijker als je de trap te hoog ophijst, dus tot boven de verdiepingsvloer, laat hem daarna mooi horizontaal op zijn plaats zakken.

Succes ermee,


André
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Dank allen voor het medeleven :) . Peter , er volgen nog fotos, morgen komt mijn kameraad en gaan we de volledige trap in mekaar zetten onder ons afdak.
André, jij geeft er wel een lap op, muur uitbreken, onze schoondochter krijgt al een hartinfarct als er een schram op de muur zit ;)
Bij nader inzien gaat de methode om de trap te plaatsen - waar ik al dagen op zin - niet werken :(
Een kleine schets met de ongeveer juiste maten leert dat ik de trap schuin moet opbouwen, zodanig dat het bovenste gedeelte schuin naast de overloop boven priemt. En dan takelen en laten zakken.
Het ter plaatse samenbouwen gaat ook niet simpel zijn , maar wordt door het scheefzetten van de ganse konstruktie ietsje gemakkelijker , nu kan ik voor het samenschroeven aan de achterkant van de grote wang werken.
Met de 2de hoofdbaluster zal ik nog iets moeten doen. Ik zal hier een paar fotokes zetten over hoe dat spel er nu uitziet :roll: , ik zal er langs 3 zijden tegelijk moeten op kloppen.
gr,
Danny

Attached files
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Gisteren een proefopstelling gedaan. Bij gebrek aan voldoende hoogte werd het een proefligging ;)
Met wat gewring en enkele fikse kloppen liks en rechts ging alles in mekaar. Wel niet volledig naar mijn zin, hier en daar een serieuze kier ( hier zal kneedbaar hout weeral een fantastisch hulpmiddel zijn :) )
maar vanop een afstand kon het er mee door. Enkele fotos van de proefligging, de tegentreden hebben we niet geplaatst. Alles nog fijn schuren en dan zal de trap volgende week geplaatst worden, als het lukt....
gr,
Danny

Attached files
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik vind dit voor een eerste trap een heel behoorlijk resultaat, hoop echt dat het plaatsen een beetje meevalt.
Ben enkele dagen bezig geweest bij m'n schoonouders een Ikea-keuken te plaatsen, en Murphy was er aanwezig :x

Een rechte trap in twee richtingen met een plateautje ertussen heb ik eens gemaakt, maar daar was alles recht op recht, dus simpel in vergelijking met dit project.
Heb er alweer heel veel van opgestoken. Heb een boek waarin trappen besproken worden, maar hier lees je er nog wat kneepjes en mogelijke struikelblokken en hun oplossing bij.
De Amerikaanse manier vind ik ook wel interessant.

Succes!
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.