Elzenhouten pot

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Heb deze week voor de verandering voor de eerste keer elzenhout gedraaid, kreeg dit hout van de buren van de ouders van mijn aanstaande schoonzoon toen die hoorde dat ik voor mijn hobby aan houtdraaien deed. Dit hout 6 stammen 45cm x 1 meter lag bij hun in de schuur en in de weg, nu ligt het bij mij in de schuur, en niet in de weg.
Voor deze gulle gevers heb ik een pot gedraaid, zodat ze er een herinnering aan hun elzenboom in de achtertuin aan overhouden.
De pot is 170mm in diameter, en 180mm hoog. Afgewerkt met drie lagen glitsa op waterbasis, en gepolijst. Vond het voortreffelijk hout om mee te werken.
Ad.



Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Ad,

Nou begrijp ik waarom je "zo rustig op het forum bent" ;) Veel te druk met het slepen met boomstammen en "draaien" van het wisselgeld. Overigens in moeilijke economische tijden een goede manier om geld te omzeilen. Ook de belasting krijgt er geen vinger achter :twisted:

Mooi resultaat bereik je met elzenhout! De (dunne) stammetjes die ik van mijn buurman kreeg zijn inmiddels grotendeels in de kachel verdwenen. Overigens ook zo'n ruilhandel, hij kreeg een tuintafel, ik alle bomen uit zijn tuin. Er staan nog een paar Catalpa's, die ga ik morgen omhalen. Ik ben benieuwd of dat nog bruikbaar hout oplevert, de stammen zijn hooguit 15 cm in doorsnede.

Fons
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Athanor zei:
Hallo Ad,

Nou begrijp ik waarom je "zo rustig op het forum bent" ;) Veel te druk met het slepen met boomstammen en "draaien" van het wisselgeld. Overigens in moeilijke economische tijden een goede manier om geld te omzeilen. Ook de belasting krijgt er geen vinger achter :twisted:

Mooi resultaat bereik je met elzenhout! De (dunne) stammetjes die ik van mijn buurman kreeg zijn inmiddels grotendeels in de kachel verdwenen. Overigens ook zo'n ruilhandel, hij kreeg een tuintafel, ik alle bomen uit zijn tuin. Er staan nog een paar Catalpa's, die ga ik morgen omhalen. Ik ben benieuwd of dat nog bruikbaar hout oplevert, de stammen zijn hooguit 15 cm in doorsnede.

Fons
Nou Fons, zo rustig ben ik echt niet, als ik nog steeds denk dat 24 uur per dag te kort is voor me :lol:
Maar toch bedankt voor de belangstelling.
Beste groeten. Ad
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Voor de oplettende bomen en houtjagers ligt er letterlijk h(g)out op de straat. Zo kwam ik met iemand uit de buurt in contakt die zijn tuin ging vernieuwen. In die tuin staat onder anderen buxus, taxus, bolesdoorns en berken. Ik mag er een keer heen met een zaag en mag alles wat me te pas komt meenemen.Tevens staat er nog een oude kastanje, maar die is te groot, en kan ik niks mee.

Echt waar, houd je ogen en oren open en het hout komt naar je toe waaien. In die vijf jaar dat ik houtbewerk en draai heb ik nog nooit hout gekocht.

PS: Ad, ikzelf draai ook Elze, van eigen bomen naast huis. Draait fijn en je krijgt er mooie krullen van. Ook het opwrijven en polijsten met krullen werkt erg goed bij deze houtsoort. Een poosje terug haalde ik een stam van de brandhoop, die daar al maanden gelegen had. Nu heb ik een stam elzen met prachtige slaap erop. Nadeel is wel dat het zo bros wordt dat je het alleen kunt snijden. Schrapen wil echt niet. Ben momenteel enkele stukken aan het drogen, zal proberen wat foto's te plaatsen.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Woodworker zei:
Voor de oplettende bomen en houtjagers ligt er letterlijk h(g)out op de straat. Zo kwam ik met iemand uit de buurt in contakt die zijn tuin ging vernieuwen. In die tuin staat onder anderen buxus, taxus, bolesdoorns en berken. Ik mag er een keer heen met een zaag en mag alles wat me te pas komt meenemen.Tevens staat er nog een oude kastanje, maar die is te groot, en kan ik niks mee.

Echt waar, houd je ogen en oren open en het hout komt naar je toe waaien. In die vijf jaar dat ik houtbewerk en draai heb ik nog nooit hout gekocht.

PS: Ad, ikzelf draai ook Elze, van eigen bomen naast huis. Draait fijn en je krijgt er mooie krullen van. Ook het opwrijven en polijsten met krullen werkt erg goed bij deze houtsoort. Een poosje terug haalde ik een stam van de brandhoop, die daar al maanden gelegen had. Nu heb ik een stam elzen met prachtige slaap erop. Nadeel is wel dat het zo bros wordt dat je het alleen kunt snijden. Schrapen wil echt niet. Ben momenteel enkele stukken aan het drogen, zal proberen wat foto's te plaatsen.

Hoi woodworker, krijg binnenkort ook nog een esdoorn, en eikenhouten planken, mooi om gesegmenteerde schalen mee te maken. Mijn houtopslag is nu tot de nok toe gevuld.
Moet maar wat op zolder opslaan, die staat momenteel leeg.
Ik ben het met je eens, elzen draait fijn, het uithollen met mijn rig ging als vaneigens. Heb wel de schraper gebruikt om de uitholling glad af te werken, ik moet zeggen dat dat best goed ging.
Heb het naderhand wel goed nageschuurd. Ben benieuwd naar de foto's.
Groetjes. Ad
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hier in ieder geval een foto van het hout met slaap. Ik heb het al voorgedraaid in cilinders, omdat het dan sneller droogt. Met elzenhout lukt dat wel, met bijv. eiken hoef je dat niet te proberen, dat scheurt waar je bijstaat. Ik ben er nog niet uit wat het uiteindelijk gaat worden. Waarschijnlijk kandelaars of kaarsenstandaards. Omdat het hout door de schimmel erg bros is, is het erg moeilijk uit te hollen.

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Woodworker, bedankt voor de foto's, het ziet er precies uit aan wat ik in gedachten had.
Ze noemen het ook wel ''spalted alder''. Ik verwacht dit ook wel aan te treffen als ik naar de stammen kijk in mijn opslag. Dit zelfde patroon zie je ook bij berk, vind het altijd verassend om te zien wat voor mooie tekeningen en kleuren je tegenkomt, soms onverwachts. Dat maakt het houtdraaien zo interessant.
Bedankt !!
Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.