dewalt dw718 of festool kapex?

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
ik sta op het punt om een nieuwe afkortzaag te kopen en ik twijfel een beetje tussen bovengenoemde

de dw718 kan net wat groter zagen en is een stukje goedkoper en is standaard zonder laser
maar met led , de schaduw van het zaagblad laat de zaagsnede zien

ik heb tot nu toe altijd met een elu (dat heet nu dewalt) gewerkt en daar zat geen laser
zaagt bij 90/90 270x62 mm en dat is altijd net iets te weinig geweest

de grote dewalt zaagt bij 90/90 345x74
en de festo 305x88

volgens mij zou de dewalt een grotere zaaghoogte aan moeten kunnen omdat de zaagdiameter groter is dan de kapex maar dat weet ik niet zeker

help me over de streep, vertel je ervaringen????

alvast bedankt
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Heb me zelf nog nooit een bult gevallen aan Festool. De Walt ken ik qua gebruik niet, maar zal ook best wel functioneren omdat je het toch regelmatig bij aannemers ziet dat spul. Qua zaaghoogte. Hoogte heb je nooit genoeg maar bedenk wel dat je ook kunt draaien voor dubbele hoogte....
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Heb zelf de DeWalt.
afzuiging zuigt (in negatieve zin :lol: ) en de laser is niet echt goed af te stellen

als je echt nauwkeurig moet, zou ik voor de Festool gaan ;)
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Hallo

Ik heb zelf veel ervaring met de Dewalt zonder lazer ( DW 718V is met lazer),werk er bijna dagelijks mee.Het is een krachtige machine wie met gemak een dikke balk ( 75x250 ) aan kan.Minpunten vind ik :de afzuiging is niet optimaal (zaagsel vliegt alle kanten op ),de motorrem is zwak,het onderstel is bij zwaar hout niet stabiel genoeg,zaagblad vervangen lastig :?:
Als je veel fijn timmerwerk moet uitvoeren zou ik iets meer geld uit geven aan een Kapex.
Het is een kompakte machine(weinig ruimte nodig achter de machine)met een zeer sterke motor rem,wat een heel veilig gevoel geeft bij het zagen van kleine stukken. verder zijn alle onderdelen veel fijner uitgevoerd, een zaaghoogte van max.120 mm. :!: :!: Het is de moeite waard om op internet de prijzen te vergelijken.De dewalt DW 718 met onderstel zijn al onder de € 1200 tekoop.Voor de het zelfde geld koop je ook een Kapex.
Als je bij google Kapex op zoek ,zijn er demonstratie filmpjse te bewonderen met de Kapex.
Succes met je aankoop.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
bedankt voor de info allemaal
zoals ik het zie,,

de dewalt heeft als enige voordeel dat hij iets grotere maten aan kan
staand verstek 163x50 tegen 122x40 maar die zaag ik liever plat

zaaguitslag 345 tegen 305 komt zelden voor dat ik dat nodig heb
zaaghoogte 94 tegen 88 komt zelden voor of veel dikker
prijs festo ongeveer 150 euro duurder dat is niet de reden van twijfel

nadeel laser en stofafzuiging(hahaha) van de dewalt

tafeltje.jpg


bedoel je zoiets Fons???? hmmmm die vloer is nu als een zonnetje maar dat komt omdat ik daar niet meer zit op de achtergrond staat mijn oude eluutje machine is twaalf jaar oud en werkt nog goed, ik moet alleen de beshermkap met de hand naar achteren trekken en dat is lastig, vooral met verstekken

ik ga zo even bij mijn leverancier langs, die heeft ze alletwee staan maar ik heb mijn keuze eigenlijk al gemaakt, ik ga voor de festo
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
die kun je toch gewoon via marktplaats verkopen of hier via marktplein
of probeer hem in te ruilen

de tafel is trouwens een voorbeeld voor de houtmaten de planken van het blad zijn 340x45mm
kan ik met mijn elu niet zagen maar met mijn hitachi(gewone cirkelzaag) weer wel met de kapex niet maar met de dw718 wel maar zulke lange planken zaag ik toch liever met een gewone cirkelzaag, das namelijk minder sjouwen
de poten zijn 200x80 die kunnen door mijn oude elu niet gezaagd worden maar wel door de kapex en de dw718
 
A

Athanor

Guest
houtmannetje zei:
bedoel je zoiets Fons????
Ja, dat is inderdaad het beeld wat ik voor ogen heb. Maar goed ook zonder waarde te hechten aan de afzuiging kies je voor de Kapex begrijp ik. Lijkt me een uitstekende keuze!

Maar.... heb je al een werkplaats om hem straks een mooie plek te geven? Je hebt, als ik me goed herinner, vorige maand een bezichtiging gehad, is er voortgang in de koop? Goede tijd om wat op de prijs af te dingen en investeringen te doen!

Groet van Fons
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
er waren 3 kanditaten en ik heb toevallig vandaag bericht gehad dat het niet doorgaat,,
jammer hoor het was een superlocatie wel een tikje duur 1500 per maand, ik had iemand die het showroomgedeelte voor de grootste helft van dat bedrag wilde huren anders was het toch te duur voor mij
het huis en de werkplaats waren apart te huren en het is naar iemand gegaan die het beide wilde
dat was mij een beetje te ver boven mijn financiele pet
 
A

Athanor

Guest
Jammer(hout)man.... Je had wel een interessante conctructie in gedachten.... Heb je nog meer pijlen op je boog voor een geschikte werkplaats? En van de schrik is de Kapex niks geworden?

Fons
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
voor het slechte nieuws even langs mijn leverancier geweest en even getoetst wat hij ervan vond
en had er eigenlijk niet zo'n duidelijke mening over behalve dat de festo staand 120x40 kon zagen
hij wist dus niet dat dat bij de dewalt 163x50 was
ik was toch al over de streep festo staat ook wel wat mooier dan dewalt ach ik heb in het verleden veel elu dingetjes gehad en elu had die link met de bouw niet zo sterk als dewalt dat heeft
deze kantenfrees bijvoorbeeld is een oud elumodel wat door dewalt opnieuw in de collectie is gebracht en een zeer fijne frees door zijn asymetrische zool

DW609.jpg


een ander groot voordeel van festool wat je zeker niet over het hoofd mag/moet zien is service
als je voor een bepaalde tijd je machine op een servicepunt inlevert heb je hem de volgende werkdag al weer terug en dat zal bij dewalt zeker niet zo zijn of je moet geluk hebben
deze servicepunten hebben alle onderdelen op voorraad van de gangbare machines

mischien moet ik me voortaan maar zaagselmannetje noemen
 

arjan

Nieuw lid
1 mrt 2009
13
0
De beslissing hangt wat mij betreft volledig af van het gebruik. De dewalt is een echte bouwmachine en dit blijkt ook uit de bouw ervan. Een echte bouwhoutvreter, maar niet bijzonder nauwkeurig. duw maar eens zijwaarts tegen de behuizing, best wat speling wat zich vertaald naar minder nauwkeurig werk.

Heb zelf nu een aantal maanden de Kapex en heb er al veel werk mee gedaan. blijft me verbazen hoe nauwkeurig festool deze machine heeft gemaakt. Goede en nauwkeurige snedes zijn standaard. De grotere capaciteit van de dewalt is voor mij een non issue, het feit dat je te festool strak tegen de muur kunt plaatsen zonder dat de geleiders ruimte vragen wel.

Kijk eens op http://www.garymkatz.com/ToolReviews/Kapex.htm voor een goede review van de festool.

succes.

Arjan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.