Rolsteun

WR1944

Oud hout
Omdat ik binnenkort wat lang materiaal ga bewerken kreeg ik behoefte aan een ondersteuning met rollen. Omdat de vloer van de basement nogal ongelijk was moest de steun in hoogte verstelbaar zijn en op een ongelijke vloer geplaatst kunnen worden. Dat laatste maakte een driepunts opstelling noodzakelijk. Dus heb ik in de hoek met restjes gekeken en met de beschikbare materialen de zaak in elkaar gezet.
Alleen de rollen heb ik bij Home Depot gekocht voor ongeveer 1,50 Euro per stuk, uiteraard gemaakt in China. Ik heb twee schuine gedeelten onderaan de vertikale balk gemaakt over een 15 cm lengte. Maar met m'n nieuwe zaagblad ging het zo lekker soepel dat ik de eerste zaagsnede bijna over de hele lengte maakte, oops. :oops:
Ik had nog een stuk 5/16" draadstang liggen en daar heb ik vertikale verstelling van gemaakt. Om een gat te maken dat diep genoeg was heb ik wel een lange 3/8" speedboor gekocht. Van twee uitgeboorde schijven en een inslagmoer heb ik een soort moer gemaakt. Met twee moeren in de dwarsbalk heb ik de draadstang vastgezet. Met twee strippen multiplex is de dwarsbalk beveiligd tegen verdraaien. Drie stroken multiplex werden onder 15 graden aan de onderkant van de poot geschroefd en klaar was de steun.
Omdat de gaten in de dwarsbalk niet helemaal vlak waren op de bodem staat de dwarsbalk iets uit het lood maar dat doet aan de functionaliteit niets af. Het is een solide poot geworden.

Attached files
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Lekker inventief weer :D
Kleine maar, ben je net bang dat je draadeind knikt op het moment dat je per ongeluk de rollers een keer aan 1 kant belast, aangezien je alleen aan de voor en achterzijde een geleide steun hebt gemaakt?
 

WR1944

Oud hout
jpandriesse zei:
Kleine maar, ben je net bang dat je draadeind knikt op het moment dat je per ongeluk de rollers een keer aan 1 kant belast, aangezien je alleen aan de voor en achterzijde een geleide steun hebt gemaakt?

Dat valt reuze mee, de kern van de draad is 8 mm en dat buig je niet zomaar met zo'n korte arm. En een deel van het materiaal ligt op de tafel dus dat draagt ook iets van het gewicht.
 

WR1944

Oud hout
jpandriesse zei:
Ik had eigenlijk niet anders verwacht dan dat je daar wel over nagedacht zou hebben :mrgreen:

Op het technische vlak ben ik het tegenovergestelde van spontaan. Voordat ik een project aanpak is daar een periode van "broeien" aan vooraf gegaan. Soms zit er een onbewuste hoeveelheid research bij, zonder dat ik er mee bezig ben gaat het design proces op de achtergrond door. Ik kan er zelfs over dromen. Ik probeer iets te verzinnen dat werkt en voldoet aan alle gebruikseisen. Ik probeer ook ruimte in te passen voor eventuele onvoorziene onmogelijkheden, de zgn. angstmarge. Dan kan je halverwege nog wat modificeren zonder dat je overnieuw hoeft te beginnen. Als m'n gedachten voldoende ver zijn begin ik wat te schetsen en ga zo gedetailleerd dat het er van te bouwen is. Soms moet ik wat details uitwerken op schaal (van 1:25 tot 1:1). Dan ga ik m'n materiaal verzamelen en dan gaat de beuk erin. En meestal verloopt het fabriceren dan vele malen sneller dan de ontwerp traject. Dat ontlokte enkele keren het commentaar dat het lang duurt voordat ik iets beetpak maar als ik eenmaal begin gaat het snel.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dat is een combinatie van persoonlijkheid en achtergrond/opleiding, waardoor je dat uitgebreide voor'werk' doet. Als bouwkundige ga je ook niet gedurende een project bedenken hoe je het eigenlijk wil gaan doen.

Ik heb dat ook dat ik lang van te voren al aan het denken ben over hoe ik dingen wil gaan maken. Al komt het dan toch wel weer met regelmaat in de praktijk voor dat er gedurende het proces toch weer diverse aanpassingen gedaan worden :mrgreen:
 

WR1944

Oud hout
rené13 zei:
waarom heb je eigenlijk gekozen voor losse wielen?
zit er zelf aan te denken om één groot wiel te draaien
lijkt mij persoonlijk iets handiger

Door meerdere kleine wielen maak je een brede strook waarover het materiaal kan rollen. Als het materiaal breder is dan de ruimte tussen de wielen kan het niet kantelen. Met een enkel wiel moet je het materiaal precies over de rol leiden. Mocht je een brede rol bedoelen dan is het antwoord dat daar veel moeilijker aan te komen is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.