betaalbare tweedehands draaibank....

Inge

Nieuw lid
31 okt 2011
12
0
Wijze, ervaren houtdraaiheren en -dames, ik heb een draaibank te leen -Jet- en begin helemaal verslaafd te raken. Binnenkort moet Jetje weer naar huis en ik zoek op marktplaats naar gebruikte draaibanken. Enorm aanbod en natuurlijk enorme prijsverschillen. Ik ben een leek met een kleine portemonnee en vraag jullie om raad: stel, ik heb zo'n €200 te besteden, wat voor draaibank is geschikt?
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik weet niet hoe groot de draaibank moet zijn, maar de firma Buitelaar heeft leuke bankjes voor weinig geld.

http://www.buitelaar.nl/

Zelf heb ik de HBM450 (die nu wat aangepast gaat worden) en ben er zeer tevreden over.

groeten,
Patrick
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Inge, leuk dat je de smaak van houtdraaien te pakken heb": een virus dat je niet meer kwijt raakt.
De vraag is: wat wil je gaan maken m.b.v een draaibank en hoe zal je ambitie zich ontwikkelen. Ga je b.v. alleen sierraden maken en kleine kommetjes/schaaltjes of wil je ook vers hout van enige omvang te lijf.
In beide gevallen geldt, dat een machine met toerental regeling de voorkeur verdient.
Nu de machines. De genoemde HBM450 wordt onder allerlei namen aangeboden: holzstar, axminister, woodstar, JET enz.enz. Het zijn machines uit China: een ander kleurtje - een andere merknaam.
Deze machines zijn betaalbaar, zeg €250 tot €500. De afwerking van het bankbed en de kleminrichtingen voor het inspannen laten te wensen over. Bovendien hebben deze machines allemaal een dunnen as met 1/8 TPI schroefdraad om hulpstukken op te zetten. Bij de gangbare hulpstukken (klauwen b.v.) heb je een adapter nodig die vaak wordt bijgeleverd. De gangbare schroefdraad is namelijk M33. Door een adapter kom je verder van de machine af - je verlengt de as als het ware - waardoor meer onzuiverheden gaan ontstaan.
Kies daarom voor een machine met M33 draad en zo mogelijk met toerental regeling.
Dit soort degelijke machines worden al jaren aangeboden door gerenommeerde namen als Vicmarc, Steinert,
OneWay, Hager, Hegner etc. Deze zijn echter erg duur €1500 en meer.
Onder druk van de markt komen er de laatste jaren machines op de markt met dezelfde eigenschappen, echter gemaakt in Taiwan met goede afwerking en precisie. Prijs rond €700.
Namen: Aixminister - Woodstar 305M van Willy van Houtte en de nieuwe van www.drechselbedarf-schulte.de. Veel informatie kun je opdoen op de komende demonstratiedag van de Nederlandse vereniging van houtdraaiers "Radius" in Nieuwegein a.s. 12 november. Gratis toegang. Je kunt allerlei machines in werking zien. Zie www.houtdraaien.com. Wil je een keer op zo'n machine draaien? of meer informatie wensen? stuur een pb of kom eventueel langs.
vr.gr. Jan Pranger.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik ben geen houtdraaier, maar toch een kleine bijdrage.

Je zoekt dus een tweedehands draaibank
Wanneer je in marktplaats filtert op houtdraaibank tot €250 blijven er niet zoveel aanbiedingen over. Ik zie b.v. een Elektra Beckum model HDM 800(800mm tussen de centers, 700/1100/1600/2200 rpm), ziet er zeer solide uit, volgens mij een model uit de jaren 80 v/d vorige eeuw, heren houtdraaiers, is dat misschien wat?

Ik begrijp de reactie van Jan Pranger, als je zeker weet dat je van houtdraaien een jarenlange hobby wilt maken waar je veel tijd in ga steken dan is een HBM450 waar Patrick naar verwees waarschijnlijk niet toereikend. Aan de andere kant, je hebt voor €200 dan wel een nieuwe machine (met garantie!) waar ik op dit forum genoeg positieve dingen over lees om te overwegen deze aan te schaffen (als ik zou willen houtdraaien). Bevalt de hobby je over een tijd nog steeds en wil je investeren voor de lange termijn, dan kan je hem altijd op marktplaats weer verkopen.

Misschien kan je bij iemand eens de HBM450 uitproberen?

Je kan natuurlijk ook rustig afwachten tot je een keer een broer of zus van jetje tegenkomt op marktplaats (of op dit forum wellicht?).
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Inge, Ik weet niet waar je vandaan komt maar uiteraard ben je ook hier in H.I. Ambacht van harte welkom om eens proef te draaien.

groeten,
Patrick
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Voorlopig ben ik dik tevreden met de HBM 450. Ook al is het een goedkoop machientje. Dit jaar komt er nog een verlenging bij.

Voor het grote werk heb ik een loodzware ex-metaaldraaibank, maar die moet nog eens van boven tot beneden bekeken worden. (Er zal een nieuwe as in moeten. Klus voor volgend jaar)
De HBM staat op het bed van deze reus. Nagenoeg trillingsvrij.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben begonnen op een Emco DB-5.

clip_image003.jpg


Als je even de zoekmachine van dit forum gebruikt op Emco DB-5, dan vind je verschillende post's die de machien bespreken. Op mijn site staat ook het een en ander.
 

Inge

Nieuw lid
31 okt 2011
12
0
Dankjewel, mannen, voor alle goede tips! Zaag en Jan: dank voor de uitnodiging; zou ik heel leuk vinden! Ik woon zelf in Amersfoort, maar dit is zeker de moeite waard om een stuk voor te rijden. Graaaaag dus!
Volgende week ga ik naar de demo-dag in nieuwegein. Hoop jullie daar tegen te komen. Ik ben die grote vrouw van middelbare leeftijd met lange bruine jas, coupe catastrofe en waarschijnlijk een grote grijns op het gezicht.
 

Inge

Nieuw lid
31 okt 2011
12
0
Op Marktplaats staat nu een draaibank van het merk Kity, inclusief een set gebruikte en een set nieuwe beitels. Is dit wat? Ik kon er al googelend niets over vinden. In de advertentie staat ook geen typenummer of zo
doe-het-zelf-verbouw.marktplaats.nl/draaibanken/498062516-te-koop-kity-draaibank.html
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Inge,

Ik had deze draaibank al tussen mijn favorieten staan. :lol: Ik heb ook wel interesse in deze bank, maar heb momenteel genoeg te doen en weinig ruimte om een draaibank in de weg te hebben staan. Daarnaast zijn alle interessante draaibanken op een één of andere manier altijd ver van mijn huis. Daarom wacht ik nog even af en hoop ik toch volgend jaar een start te kunnen gaan maken met het draaien.
Ik zou een bod doen en kijken of je de bank voor een leuk prijsje kan kopen.

Wat is er trouwens mis met die set beitels, rene?

Groetjes,

Lennaert
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dat zijn inderdaad Nooitgedagt beitels, en daarmee heb je júist gelijk dat het inderdaad beitels zijn voor beginners.

Ik ben een groot fan van het merk Nooitgedagt, vooral om de nostalgische waarde. Maar we moeten wel reéel blijven, en de laatste producten van het merk waren maar zozo. Ik heb zelf vier beitels en gutsen van Nooitgedagt, en je kunt er redelijk mee draaien, maar ze zijn echt zo weer stomp. Maar daar is opzich nog wel mee te leven.

Het grootste probleem met de Nooitgedagt gereedschappen is dat ze het merk Nooitgedagt dragen. Ik bedoel daarmee dat de gereedschappen van het merk ongeveer verzamelaarsitems zijn geworden, en er vaak absurde prijzen voor worden gevraagd. Niet zozeer voor de kwaliteit, maar om het merk. Daar komt bij dat mensen op MP daardoor elkaar aansteken, en zo houdt de mythe zich in stand. Kijk maar eens hoeveel advertenties er staan van draaibanken "met Nooitgedagt beitels". Het feit dat de set nieuw is, maakt het waarschijnlijk dat de eigenaar er een mooi prijsje voor wil hebben. Dat is zijn goed recht uiteraard, maar als je net begint met draaien heb je er niets aan om daarvoor extra te betalen.

Daarnaast denk ik ook niet dat je alle beitels snel zult gebruiken. Dat is het nadeel van een set. Begin liever met 3 betere beitels, die je door en door gaat leren kennen in gebruik.

Als laatste, een kopieerapparaat heeft vaak geen meerwaarde in het gebruik. De toepassingen zijn beperkt, en je moet vaak het oppervlak nadraaien bij dergelijke goedkope machines.

Zo maar wat adviezen als ik de avertentie bekijk. Persoonlijk zou ik deze laten staan, maar wie ben ik??
 

Inge

Nieuw lid
31 okt 2011
12
0
Mannen,

Donderdag rijd ik naar Tilburg om voor €180 een Emco DB5 te kopen!!!!!
Als hij goed is (dat issie volgens de verkoper) ben ik een heeeel blij meisje!
Zie advertentie 498513201 op marktplaats.
Ik hou jullie op de hoogte!
 
A

Anonymous

Guest
Ik woon daar,en heb ook zo,n ding gehad.
Als je wil kan ik wel even mee gaan kijken.

PB voor interesse.

:cool:
 
A

Anonymous

Guest
Ik hoop dat je heel thuisgekomen bent Inge met je Emco.

Succes er mee anyway.


:mrgreen:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.