bovenplaat freestafel

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo
Ik had een kort vraagje over de bovenplaat van een freestafel
Wil dus zelf een freestafel gaan maken, heb tekening en ideeen al klaar.
Alleen, nu ben ik nog aan het twijfelen over de materiaalkeuze voor het bovenblad/zijaanslag.
Het moet dus glad, stevig zijn.
Zat dus zelf aan twee dingen te denken.
Allereerst betontripex. Dat is hardstikke mooi glad, hard, slijtvast. Alleen, de donkere kleur, heb toch liever een witte tafel. Dus, kan ik dat betontriplex verven??
Anders dacht ik aan gewoon multiplex, en dat dan gaan lakken?
Nu kan ik ook nog multiplex nemen en voorzien van fineer? Het enige is dat ik dat nog nooit heb gedaan, plus ook geen idee heb waar ik dat spul moet kopen..

Als iemand ervaringen heeft met een van bovenstaande dan houd ik me aanbevolen voor tips.
Ik heb trouwens ook al wel de zoekfunctie gebruikt, las daar ook oa in over aluminium, maar dat hoeft voor mij niet.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb ook trespa gebruikt, een oud tafelblad uit een kantine. Behoorlijk slijtvast, licht grijs en hard genoeg om draad in te tappen zodat je er bouten in kan draaien zonder moeren te gebruiken. Dit is erg gemakkelijk om diverse onderdelen als de langsgeleider, klemsysteem van de frees ed. te monteren zonder extra gereedschap.

Eerdere versies had ik van betonplex, niet zo hard als het in eerste instantie lijkt en één met een stalen bovenblad, geen aanrader want als er een braam of kras op zit beschadigd dit je werkstuk. Trespa is in mijn ogen het beste van twee werelden; hard, goed te bewerken, slijtvast, glad en bij lichte beschadigingen geen verpest werkstuk.

groeten,
Patrick
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
OKay, Trespa, daar had ik dus ook nog niet aan gedacht..
Maar, hebben jullie dit stuk trespa dan op een dikke plaat multiplex gelijmd?
En, is het mogelijk om trespa met een bovenfrees te bewerken? (heb niet zoveel ervaring met trespa, alleen in ons vorige huis hadden ze dat lelijke spul gebruikt om verrot hout te verbergen :? )
Ik zal het eens overdenken!
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Wat nog veel belangrijker is, is Vlakheid. Materialen die op het oog vlak lijken zoals, multiplex, trespa, aluminium-/staalplaat, glas etc. zijn dat in werkelijkheid niet. Er kan soms enkele mm per meter verschil in zitten. En door het gewicht van de ondergemonteerde freesmachine krijg je doorzakking in het midden daar moet je vooral met trespa mee uitkijken omdat het in zekere mate flexibel is. Dit kun je tegengaan door een houten onderconstructie te bouwen. Een kubus van panelen of een tafel-achtig iets, met extra 'ribben' verdeeld aan de bovenzijde. Hierop kun je dan je plaatmateriaal vast monteren en evt. uitvlakken met opvulplaatjes van 0,1 mm die je bij elk bevestigingspunt eronder legt. Dit kun je met een stalen rij op het freesoppervlak controleren.

Je kan kijken naar witte kunstof meubelpanelen met spaanplaat kern. Die kun je in iedere bouwmarkt kopen en zijn behoorlijk vlak. Liefst zo dik mogelijk. Die werken niet zoals multiplex/betonplex dat wel doen. Gezaagde kanten zet je dan in de grondverf.

Verschillende materialen op elkaar plakken moet je mee uitkijken, daar ben ik zelf ook een keer de boom mee in gegaan. -> kromtrekken als de neten. Of je moet het op beide kanten hetzelfde materiaal en exact even dik dat schijnt wel goed te gaan.

Hou er wel rekening mee dat de dikte van het materiaal (waaronder je de frees monteert). Die gaat de invloed hebben op de maximum freesdiepte -> wordt minder. Daarom zie je vaak in het midden van veel freestafels een ingelegde montageplaat van aluminium/kunstof van een mm of 5/6 dik. Je zaagt een gat in je plaatmateriaal en dan met een sponningfreesje uitsparing maken.

Kijk maar wat je gebruiken kunt en succes ermee.

Groet, David
 
ik ben zelf ook aan het kijken om zelf een tafel te maken
zat te denken aan 2 platen 9 mm mdf met daartussen multiplex
dan heb je de gladheid van het mdf en de stevigheid van de multiplex
echter is mdf niet slijtvast...
misschien dat ik ook gewoon ga voor een plaat multiplex met daarop een dunne plaat trespa
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik zit zelf ook nog wel te denken dus aan multiplex bekleed met HPL. Alleen, waar kan ik die platen kopen..
Dus weet iemand een adres waar je HPL kunt kopen wat ik zelf op multiplex kan plakken?
Heb al veel lopen googlen maar kan niks vinden.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Kijk even in de marktplein sectie, een ander forumlid bood recent HPL aan, hij had een flink partijtje gekocht.
Ik heb ook een rol van hem liggen, voor hetzelfde doel... ;)
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
hpl groothandel zit oa in zwijndrecht.
Baars en bloemhof.
Hpl op 9 mm multiplex kan je kopen bij elke flightcase bouwer.
Flightcase .nl wel opletten want er bestaan platen met hpl toplaag maar ook wordt er wel wat anders toegepast.
 
heeft er iemand ervaring met trespa frezen?
ik verwacht dat de freesjes erg snel bot zullen zijn
ik stel deze vraag omdat ik in het blad 3 gleuven moet frezen
dit was eigenlijk voor mij het grootste probleem en struikelblok om niet met trespa te beginnen
heb nog wel enkele platen van 12mm dacht ik staan dus doorzakken zal niet echt een probleem zijn
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
Koop gewoon een goedkoop freesje en dan rustig aan, gaan frezen.
ik heb trespa ook gebruikt voor de zijkanten van mijn aanhanger, dus gezaagd en gaten geboord en met beleid en rustig aan, dan ging het wel goed.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Om mij tafel vlak te krijgen (en te houden) heb ik 2 stalen hoekprofielen er onder gemonteerd. Verder is het prima te zagen, frezen en boren maar met beleid. Diepe sleuven frees je niet in één keer maar in meerdere keren, steeds iets dieper tot je op de gewenste diepte ben (Is met hout eigenlijk ook zo, hoe harder het hout, hoe minder je per keer wegfreest) op deze manier werk je veel gecontrolleerder en verbrand je freesje niet zo snel.

Trespa is prima te verlijmen met (goede) secondenlijm.

groeten,
Patrick
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zelf heb ik een bosch freestafel rt60 volgens mij werd dit ding door trend gemaakt. Je moet er (als je geen bosch frees had) inzetplaten bij kopen. Er was ook een plaat die je moet boren en dus geschikt voor alle merken. Volgens mij zaten deze platen rond de 15 gulden. Misschien zijn er nog platen te koop. Je hebt dan het voordeel van een niet buigende dunne plaat. Misschien heeft Trend of cmt nog zoiets.
 

Meuleman

Nieuw lid
5 sep 2008
23
0
Zutphen
Ik heb ook een freestafel gemaakt van trespa. Ik heb daar aan de onderkant een stuk multiplex tegenaangeschroeft voor de zekerheid. Dit heb ik vooral gedaan omdat het trespa deel op de plaatsen waar ik een groef voor de T-track heb gefreest wel erg dun zou worden. Ik heb het multiplex met houtschroeven vastgezet. Wel eerst voorboren! Maar kunt ook heel goed draad tappen in de trespa heb ik wel gemerkt.
Zie de foto's:
[album]311[/album] en [album]312[/album]
Het blad houdt zich prima.

Martin
 

WR1944

Oud hout
Ik loop al een tijdje met plannen voor een bovenfreestafel rond. Ik heb al een Triton frees gekocht, ik heb al wat schetsen gemaakt maar ik kan niet aan een gladde toplaag komen. Ik heb hier al wat rond gekeken maar ik ben nog niet bij het goede adres gekomen. Dus ga ik met een misschien wat mindere oplossing aan de slag.
Ik wil een plaat 3/4" MDF kopen voor het bovenblad. Het karkas wordt van 3/4" multiplex gemaakt. Er komen wielen onder want ik wil het uit de weg hebben als de tafel niet gebruikt wordt.
Komt er op een gegeven moment toch nog een geschikte topplaat bovendrijven dan kan ik die vervangen. Is MDF als topplaat een slecht idee? Is het aan te bevelen het MDF te behandelen om het oppervlak gladder te maken?
 
mdf is erg zacht
daarom heb ik er niet voor gekozen
je krijgt er erg snel deuken en gaatjes in
ik zal straks even een paar foto's posten van mijn freestafel
ik heb aan de frees een metalen plaat bevestigd en als blad 15mm trespa gebruikt met daaronder een laag multiplex
ik heb in het trespa en in eht multiplex een gat gezaagd ter groote van de gehele frees
de grootte van de metalen plaats heb ik 2-3mm uitgefreesd in eht trespa blad zodat het er perfet invalt
als ik nu mijn frees in wil stellen of een nieuwe freesje erin wil zetten hoef ik alleen maar de metalen plaat op te tillen waar de frees aan vastzit en hoef ik dus niet meer onder de tafel te kruipen voor de exacte instelling
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Zelf heb ik de bouwplannen nu ook klaar liggen, alle materialen zijn er ook dus nu nog een beetje tijd vinden en dan kan ik ook beginnen aan de freestafel.
Ik kies zelf voor twee platen multiplex van 18mm, daar plak ik dan aan beide zijden HPL op, een soort van wit fineer.
Waarom multiplex; multiplex is steeds haaks op elkaar verlijmd hout, daardoor ook veel sterker dan mdf.
Als je dan ook nog eens twee platen op elkaar lijmt dan heb je een plaat van 36 mm, en dan daar op beide kanten nog die HPL (aan beide kanten, anders dan gaat ie toch eerder kromtrekken..
Nu heb ik deze wijsheid niet allemaal van mezelf, ik praat nu iemand na die een artikel heeft geschreven in het tijdschrift Holzwerken.
http://www.holzwerken.net/video/index.cfm, ongeveer derde video van boven, een filmpje over de freestafel. Die freestafel wil ik dus ook gaan maken, ziet er wel mooi uit.
In uitgave november/december staat een heel artikel alleen al gewijd aan de bovenplaat met zijaanslag, in uitgave die nog komen gaat staat dan de onderkast inclusief lades en hulpstukken.
http://www.holzwerken.net/images/inhalt/HW_A6_2011_Inhalt.pdf
Voor degenen die duits kunnen en geïnteresseerd zijn in een eigenbouw freestafel...
Oh, die HPL heb ik bij de arnhemse fijnhouthandel gekocht, kostte me ongeveer 12 euro per m2.
Zeer mooi stevig spul, superglad en mooi wit. (zat ook te denken aan betonplex, maar dan word het gelijk zo donker)
Voor de amerikanen onder ons, volgens mij kan elke beetje grootte meubelmaker, caravanbouwer, botenbouwer wel aan dit soort spul komen..
 

Arthur v V

Nieuw lid
4 nov 2010
19
1
Mdf van de bouwmarkt is zacht. Dit is komt door de persing.Je kan het soms aan de zijkant zien. Goedkoop mdf heeft een vezelige kern en is niet altijd helemaal maatvast. Harder geperst mdf heeft vaak duidelijke buitenste lagen.
Er zijn veel soorten MDF, als je watervast mdf hebt... daar maak je niet makkelijk een deuk in. Wel weer erg duur.
MDF kan je heel fijn schuren. Dan is het wel echt glad. Ik maak mij niet echt druk om mooi, dus als het stroef wordt wrijf ik er kaarsvet op. Cosmetisch onverantwoord, werkt wel erg goed.
Sommige houtsoorten maken oppervlakken stroef.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.