Korter zaaglint is mogelijkheid tot strakker spannen?

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Voor mijn lintzaagmachine ga ik weer nieuwe zaaglinten bestellen. Nu staat er in de handleiding dat de standaard lengte 1875mm is. Echter voor deze lintzaag (Inca Euro 260) worden elders ook zaaglinten van 73"/1854mm aangeboden.

Nu zat ik me af te vragen, betekend een iets korter zaaglint als standaard ook automatisch dat je deze strakker kunt spannen. Het bovenste wiel beweeg je naar boven door te draaien aan een inbus draadeind, hieronder staat een veer. Als de veer helemaal is ingeknepen en ik blijf draaien aan het draadeind wordt het dan nog strakker... of is de koek dan op? Ik kom er niet uit...

Groetjes, David
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik denk dat de veer eerder is om onregelmatigheden op te vangen zonder dat het lint breekt.
Dus wanneer je het te strak zet en er een kleine ongelijkheid is in je wielen wordt de kans groter op breken van het lint.

Een langer lint kan gewoon vaker aan mekaar gelast worden zonder dat het te kort wordt, dus beter met de grootste maat die mogelijk is beginnen.

Groeten,
Steven
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo David
Betekend dit dat je de motor weer aan de praat heb gekregen of heb je een nieuwe motor op de kop getikt?
HG Hugo
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ha die Hugo,

Jazeker, ik heb de hele machine meegenomen naar een bedrijf in elektromotoren. Er is een nieuwe motor op gezet van 0,75 kW @ 1400 tpm (standaard was 0,55 kW @ 1000 tpm) dus behoorlijk wat meer power :D. Heb vandaag de boel weer in elkaar gezet en m'n laatste zaaglint erop gezet... Ben erg blij want hij zaagt weer als een tierelier. Maar nu nodig een paar linten bijbestellen just in case.
 

tuoh

Oud hout
Ik snap niet waarom iedereen die zaaglinten toch altijd snaarstrak op de machine wil hebben, dat is voor niks nodig. De machine werkt niet beter met een pianosnaar als lint :eek: integendeel je verknoeid er alleen de lagers en loopvlakken mee.
Het is niet omdat er een handwiel met spindel opstaat dat je die dan ook over de volle lengte moet gebruiken :D

Wanneer een zaaglint begint te verlopen is dat in 99% van de gevallen door een botte zaag, en niet door te weinig spanning.

Dus nogmaals, plaats een zaaglint op de machine, span het ding minimaal op, start de machine en begin een proefstuk te zagen. Als bij het inzetten het lint de neiging heeft om naar links of rechts uit te wijken geef je wat meer spanning, tot dit verschijnsel weg is. Loopt de zaag niet meer weg, en produceert de machine een rechte zaagsnede dan heb je de juiste spanning te pakken, zo simpel kan het leven zijn.

Nog een tip om machine en zaaglint te sparen, laat het zaaglint NOOIT opgespannen staan, na het werk de zaag altijd terug ontspannen.

Mvg,

André
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Misschien een rare vraag. Wat koste deze motor?? Oja dat opspannen heeft te maken met de vliegende kracht rond een middelpunt. Doordat de wielen aan de buitenkant rond zijn zorgt de draaisnelheid er voor dat de zaag altijd naar het hoogste punt kruipt. Als er veel spanning op staat dan vreet jij je kurk op. ( misschien al bekend bij jouw)

HG Hugo
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
@ Tuoh:

Tuurlijk is te strak aanspannen niet nodig en een zwaardere belasting voor de machine, dat begrijp ik prima. Maar het is meer dat ik vooral de bredere zaaglinten van 12 en 15mm niet 'voldoende' op spanning krijg. Omdat naar mijn idee de fut uit de veer is ofwel de zaaglinten aan de lange kant zijn voor deze machine; ik moet namelijk de spaninrichting helemaal naar boven draaien voordat er überhaupt iets gebeurd. Dus mijn idee was, is dit op te lossen met een iets korter lint. Of moet ik de veer vervangen?(Klepveer uit een landcruiser V8 ofzo :D)

@ Hugo:

De man bij dat bedrijf was nogal enthousiast over de lintzaag enzo. Normaal was de prijs ongeveer 250 euro voor deze motor zei hij, maar ik heb een stuk minder betaald. Dus volgens mij heeft ie me wel een beetje gematst. (Of genaaid zou ook zomaar kunnen...) Maar goed ik ben allang blij dat ie het weer doet.

Klopt wat jij zegt over die wielen. Echter zijn er 2 uitvoeringen en die van mij heeft vlak rubber ipv. bol. De tanden vallen idealiter net buiten de rand van de wielen.
 

tuoh

Oud hout
Je machine zal vermoedelijk last hebben van een "lamme" veer, dit wil zeggen dat de veerkracht voor een deel weg is. De vermoedelijke oorzaak hiervan is het constant op spanning staan van de veer, die begint hierdoor te deformeren en verliest zo aan kracht. Daarom ook is het zo belangrijk om na de klus de zaag steeds te ontspannen.

Je kan eens proberen of je de veer kan ondervullen met rondsels om er zo nog wat kracht uit te persen, anders zal je inderdaad achter een vervangingsstuk moeten zoeken.

Een lintzaag mag nooit opgespannen worden met een enkel een draadspindel, dit leid gegarandeerd tot een zaagbreuk, die veer hoort er tussen als buffer. Waarom? om het lengteverschil van het zaaglint op te vangen.
Voorbeeld, je spant je zaag aan enkel met de spindel en je begint te zagen, de zaag word warm en zet uit(word langer) Tijdens het zagen ga je dus meer spanning moeten zetten omdat anders de zaag verloopt. Maar na het zagen koelt het lint terug af, en word dus ook weer korter met als gevolg een veel te hoge trekbelasting op het lint.

Bij gelijk welke lintzaagmachine, voor hobby of professioneel, er zit steeds een verende buffer in het spansysteem verwerkt. Voor bovenstaande reden dus.


Mvg,

André
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Dan is helemaal indraaien van de veer totdat ie niet meer verder gaat dus ook een recept voor het breken van een lint. Even goed dat ik het weer :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.