Sneeuwstorm USA

WR1944

Oud hout
Afgelopen weekend werd er sneeuw verwacht in het noordoosten van de USA en niet zo'n klein beetje ook. En het is inderdaad gevallen ook, hier in Allentown zo'n 20 cm. En omdat de bomen nog hun bladeren aan de takken hadden ging de sneeuw flink doorhangen. Het gevolg was dan ook dat bomen omvielen of takken afbraken. En omdat Amerika het zo slim vond de electriciteit via bovengrondse leidingen aan palen te verspreiden braken er dus een groot aantal leidingen en palen.
Op zondagmorgen 11:00 uur, net toen we het ontbijt afgewerkt hadden viel ook bij ons de electriciteit uit. Dan zijn er weinig dingen in het huis die nog functioneren. Gelukkig hadden we nog wel water. Maar geen heet water, verwarming, TV, PC, telefoon en licht. Gelukkig nog wel de mobiele telefoon. Gelukkig vroor het net niet dus dat viel nog mee.
De leiding beheerder liet zo'n 1000 man aanrukken uit naburige staten en die werkten continue in ploegendienst de klok rond. Maar we moesten nog wel boodschappen doen en onze normale supermarkt had nog wel een verbinding met het electriciteitsnet. We kochten hoofdzakelijk niet-bederfelijke zaken om het een paar dagen te kunnen uithouden. Een worst case scenario ging al uit van een black-out tot aan het komende weekend. En als je zo door een totaal verduisterd gebied rijdt zonder straatverlichting, licht in de huizen en ook geen licht in de huizen geeft dat een erg spooky gevoel.
De zondag brachten we door in een langzaam afkoelend huis, vroeg naar bed dus. Maandag stabiliseerde de binnentemperatuur zich op 5 graden boven de buitentemperatuur. Dus jassen en truien aan. 's Avonds werden we uitgenodigd voor het diner bij vrienden die nog wel power hadden. En toen we thuis kwamen hadden we weer electriciteit. Omdat de thermostaat nog op de goede stand stond was het huis al lekker opgewarmd. Alleen de kabel werkte nog niet. Dat kwam vanmiddag gelukkig in orde. Ik ben nu een beetje door de achterstallige zaken heen. Dat gaat snel als je je inbox niet dagelijks leegt.
Helaas zijn er door de sneeuwval ook doden te betreuren. Bijvoorbeeld een oudere man in z'n makkelijke stoel die een boom op z'n dak kreeg. Of een vrouw die zuurstof toegediend kreeg met een electrische regelaar. Dat is typisch Amerikaans, een systeem zonder back-up.
Maar goed, het is achter ons. Ik ga me in de toekomst wel beter voorbereiden. Zoals een generator en een petroleumkachel.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Zo zie je maar hoe afhankelijk of we zijn en hoe onvoorstelbaar grotesk de natuur kan reageren. Maar je kunt je nu eenmaal niet overal tegen indekken, de wereld ik gelukkig niet helemaal maakbaar.
Goed te horen dat alles weer werkt Wim.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.