Spookschaafje

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Hoi allemaal,
Is er iemand van jullie die regelmatig met een spookschaaf werkt? Ik zou mij een bol Veritas spookschaafje willen aanschaffen. Laatst heb ik hier bij de machinehandel een exemplaar van Stanley gezien , maar dat vond ik maar niks. Het stuk ijzer was precies uit de gietmal gekomen en zo maar gelakt, zonder afwerking.
Ik had van een gepensioneerde schrijnwerker een Kunzschaaf gekregen waarvan je de zool hol/bol kan zetten , maar dat gaat alleen maar goed als de volledige ronding overal dezelfde ronding heeft ( Prachtig uitgelegd, maar ik weet ook niet hoe het anders te verwoorden). Ik ben bezig met een trap te maken en de wangen moeten natuurlijk mooi vloeiend zijn.
Terwijl ik toch aan het vragen ben : op de website van Schmidt staan mooie westerse handzagen. Zijn deze hun geld waard? Hier bij ons vind ik alleen nog Bahco en Stanley met super harde tanden die je niet meer kan scherpen. En die zagen kosten ook 20 euro .
gr,
Danny
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Met een bolle spookschaaf heb ik geen ervaring. Maar mijn slecht afgewerkte stanley 51 bevalt mij dermate goed dat ik mij niet snel een duurder exemplaar zal aanschaffen. Ook kops en lastig hout is geen probleem, wel beitel wat scheef zetten en snijdend schaven. Ik heb zelfs niet de moeite genomen om de zool te vlakken.

Wat zagen betrefd is er tegenwoordig gelukkig erg veel keus. Zowel in types als in prijsklasse.
Merken zoals Lie Nielsen, Adria, Bad Axe, Wenzloff & Sons enz maken prachtige en schijnbaar erg goede zagen, maar zijn voor mij te duur.
Een flinke prijsklasse daaronder heb je merken zoals Veritas, Pax, Lynx. Van deze merken heb ik minstens een zaag en zijn wat mij betrefd allemaal hun geld waard.
Een andere optie is tweede hands, zeker als je zelf je zagen kan slijpen.


Maar pas op! Naarmate je meer met handzagen werkt wil je er ook meer hebben. Met een afkort zaag kun je ook schulpen, zwaluwstaarten zijn ook met een grote spanzaag te maken. Tis te doen ja, maar de juiste soort zaag voor het karwei werkt zo veel fijner.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ben zelf tevreden over mijn bolle Veritas spookschaafje. Heb geen ervaring met Stanley, maar op de foto ziet het ding er een beetje primitief uit. Maar goed, het is ook stukken duurder.
 

tuoh

Oud hout
Ik heb zowel het aluminium spookschaafje van Veritas als enkele oudere Stanley's, alle types doen hun werk naar behoren. Maar bij de Stanley's worden de schaafbeitels snel bot.
Het grote voordeel van de Veritas is dat je feitelijk twee spookschaafjes krijgt voor de prijs van één.
Je kan namelijk de "neus" van het schaafje draaien, in de ene stand heb je een bol schaafje, de andere stand zorgt dan voor een rechte zool. Het staal van de low angle beitel is superieur aan de Stanley exemplaren.

Het komt er in feite op neer dat ik altijd de Veritas in de hand neem als er een curve moet opgeschaafd worden. De Stanley's hou ik bij de hand voor het opzuiveren van plaatmateriaal, nodig voor het maken van freesmallen en dergelijke.

Mvg,

André
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
André,

Er was destijds een reden waarom ik voor een normale spookschaaf van Veritas heb gekozen en niet voor die low angle. Kan dat nu niet meer terughalen. Wat was voor jou de reden van de keuze?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Voor de Stanleys kan je vervangingsbeitels van Hock kopen. Onder andere bij Dieter Schmidt finetools.de (oid). Ik heb een Stanley kloon daarmee uitgerust en het heeft twee voordelen. 1, veel beter staal. 2, hij is wat dikker dus de mond wordt ook wat fijner.

Die Stanley kan je vast wel een beetje opknappen. De zool vlakken kan vast geen kwaad. Kijk ook of de beitel mooi vlak aan ligt en niet licht te wiebelen.
 

tuoh

Oud hout
haasjetik zei:
André,

Er was destijds een reden waarom ik voor een normale spookschaaf van Veritas heb gekozen en niet voor die low angle. Kan dat nu niet meer terughalen. Wat was voor jou de reden van de keuze?

Ik verwachte van de low angle een mooier schaafbeeld, vooral op (semi) kopshout, en dat is er ook uitgekomen :D In vergelijk met de klassieke Stanley werkt het fenomenaal.
Ook het gebruiksgemak telde mee, het ding zag er makkelijker instelbaar uit, en dat komt er in de praktijk ook uit :D En niet te vergeten, de schaafbeitel, hier is gewoon geen vergelijk mogelijk met die prullen die ze bij Stanley een schaafbeitel noemen.
De verstelbare schaafmond is ook een groot pluspunt, evenzo de keuze tussen bol of rechte zool bij één en dezelfde schaaf.
Ik heb me de aankoop dan ook nog niet beklaagt, integendeel zelfs.

Mvg,

André
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Tja, nou ben ik nog meer in de war ;)
Nochtans ben ik over het gewone spookschaafje ook zeer tevreden. Zal nog eens wat recensies op internet nalezen. Misschien kan ik het op die manier reconstrueren.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Het zal dus een Veritasschaafje worden. Ik heb vandaag het bolle Stanleyschaafje eens goed bekeken, de opening is wel heel ruim, de twee stelschroefjes staan elk onder een andere hoek en geen van beiden op 90°, wat -denk ik - wel de bedoeling is. Het schaafmesje boezemt mij ook niet veel vertrouwen in. Natuurlijk kan je voor 18,60 € niet hetzelfde verlangen als voor 80 euro. Een ervaren vakman zal ongetwijfeld goede resultaten behalen met de Stanley, maar als je zoals ik niet echt bedreven bent, koop je beter een eenvoudiger en gemakkelijker af te stellen exemplaar. Ook al is dat weeral een aanslag op mijn portemonnee :(
De andere schaven van Veritas die ik al heb werken prima en gemakkelijk. Zelfs ik kan er mooie krullen mee maken :D
En ze zijn nog mooi ook.
gr,
Danny
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Ik heb dus het spookschaafje van Veritas gekocht. Met de omkeerbare geleider zodat je rond en vlak kan schaven...helemaal niet gemakkelijk!
Bij de eerste probeersels ( ik had nog nooit met zo'n ding gewerkt) vloog het mesje alle richtingen uit :eek:
De handleiding wat nauwkeuriger gelezen, een paar keer met grof schuurpapier op de randjes , wat gepriegel, de schoeven flink aangetrokkenn en de boel hield het - het grootste deel van de tijd dan toch.
Dan het geleidertje stellen , niet te diep en niet te ondiep :roll: , weeral gepriegel...
Deze schroefjes moet je met een schroevendraaier vastzetten, te hoog , te laag...
Om een lang verhaal kort te maken, ik had er toch bijna een ganse dag voor nodig om de trapwangen netjes en vloeiend te maken. Ondertussen lukt het aardig met dat schaafje, maar op half-kops ( hoe noem je zoiets ?) eikenhout leren spookschaven - is dit een echt werkwoord ?- is niet echt gemakkelijk.
Misschien had ik voor dit werk beter een gewone ronde spookschaaf gekocht , die zien er een beetje groter en steviger uit, en het mesje is precies gemakkelijker af te stellen.
Dat dacht ik van het low-angle schaafje ook :mrgreen:
gr,
Danny
 

Tureluur

Actieve deelnemer
11 jan 2011
27
0
Ik heb het schaafje ook kort geleden gekocht en was ook niet zo te spreken over het afstellen van het geleidertje omdat ie snel scheef zit. Toen heb ik een trucje bedacht. Je plakt een stukje plakband (bijv schilderstape) op een mooi glad stukje mdf. Dan maak je het verstelbare stukje los en de laat de schaaf op het hout rusten en het verstelbare stuk op het plakbandje. Nu schroef je het geheel weer vast (en dat hoefde bij mij echt niet zo hard). Nu heb je een mooie dunne schaafkrul die overal even dik is. Als je een dunnere krul wilt, dan gebruik je kantoor plakband, of een velletje printpapier. Wil je dikker, dan pak je bijvoorbeeld 2 plakbandjes. Ik hoop dat dit duidelijk is en het iets helpt je plezier van het schaafje te vergroten.

MvG
Arthur
 

tuoh

Oud hout
De klemming van het schaafmes is in het begin inderdaad wat klooien, het spookschaafje is te goed afgewerkt :D
Maar even opschuren scheelt al heel wat, en eens je het ding regelmatig gebruikt komen er van zelf slijtsporen op.

Het juist afstellen van een spookschaafje is altijd wat lastiger dan bij de klassieke blokschaven. Maar dit geld voor bijna elke spookschaaf. Afstellen en werken met de spookschaaf vraagt wat oefening alvorens je er het onderste mee uit de kan haalt.

Mvg,

André
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Ik moet wel zeggen dat het op het einde van de dag véééél vlotter ging dan in het begin. Oefening zeker ?Het geleidertje afstellen was het moeilijkste. En een gepruts. Als je weet dat ik oorspronkelijk uit de primaire houtbewerking kom ( als hobby) met kettingzagen , houtkranen en tractoren kan je nagaan dat zo'n geleidertje afstellen voor mij heel dicht tegen toveren aanleunt :D .Dat hulpmiddeltje met tape zal ik zeker onthouden. De wang was samengelijmd uit verschillende balken en er was ook een merkbaar verschil in het schaven van de verschillende balken. Ik heb ook ondervonden dat je op sommige stukken beter met 1 hoek van het mesje schaaft , en dan daarna de volledige breedte. De ronding is niet perfect maar het kan ermee door :)
Maar voorlopig blijft dat het schaafje in de kast. Ik heb er toch geen werk voor....
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.