elektra beckum freestafel

Egbert Jan

Nieuw lid
9 feb 2009
4
0
Heeft er iemand ervaring met de freestafels van elektra beckum?
Mijn andere machines zijn van scheppach en robland. Kan je elektra beckum hiermee vergelijken?
 
A

Athanor

Guest
Hallo Egbert Jan,

Welkom op het forum! Als je het over de freestafel hebt, bedoel je dan een stationaire freesmachine met spindel van pakweg 30 mm? Of gaat het om een freestafel waar je een losse bovenfrees onder bevestigd? Wat de stationaire freesmachine betreft heb ik niet de indruk dat een ElectraBeckum veel meerwaarde biedt t.o.v. de frees op de Robland combi. Heb je al eens een testrapport hierover gelezen? Volgens mij zijn het afgelopen jaar Electra Beckum machines getest in Furniture & Cabinet making. Er zijn verschillende tests al online te zien in de volgende link: http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=167

Fons
 

Egbert Jan

Nieuw lid
9 feb 2009
4
0
Dag Fons,
het gaat inderdaad om de stationaire freesmachine met 30 mm as. Alleen ik heb nog helemaal geen freesmachine. Ik ben sinds vorig jaar bezig mijn bedrijfje in te richten,heb een robland vlak-vandiktebank, scheppach zaagtafel en lintzaag, een losse robland langgatboor en als laatste moet ik dus nog aan een freesmachine zien te komen. De elektra beckum heb ik te koop zien staan, voor de rest is er op dit moment niet zoveel te vinden (voordelig en niet al te groot, want ik wil nog kunnen lopen in mijn werkplaats).
Weet je toevallig iets meer over de elektra beckum, ik moet er bijvoorbeeld wel nauwkeurig mee kunnen werken.
Alvast heel erg bedankt voor je moeite, en een leuke link trouwens, zo ontdek je nog eens wat
groeten Egbert Jan
 
A

Athanor

Guest
Misschien is er dan op het forum nog wel veel aanvullende informatie te vinden. Er is bijvoorbeeld gediscussieerd over de mogelijkheid om in plaats van een Combi losse machines te nemen en voor het freeswerk oplossingen als de Woodrat of een (eigengemaakte) bovenfreestafel te kiezen. o.a. via onderstaand topic
http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=1&t=261&p=1732#p1732

Jij bent met je huidige machinekeuze al aardig die richting ingeslagen. Als ik met mijn huidige kennis weer mocht kiezen zou ik dat serieus overwegen omdat ik over de nauwkeurigheid van de Robland niet zo tevreden ben (vooral de zaagfunctie)

Fons
 

Egbert Jan

Nieuw lid
9 feb 2009
4
0
Ik zit me serieus af te vragen of ik me het geld van een stationaire frees ga besparen. Als ik goed bij mezelf te rade ga zal ik 'm vooral voor groeven en sponningen gebruiken en dat kan natuurlijk inderdaad met een opdekoppebovenfreestafel. Ergens in een hoek ligt nog een goede oude skil bovenfrees. laat ik die maar eens gaan gebruiken. Dank voor het meedenken.

Egbert Jan
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
groeven en sponningen gaan ook heel goed met een zaagmachine, mischien zelfs wel beter dan met een toupie
als je veel sponningen moet maken is het te overwegen,,, let wel, goede freeskoppen zijn duur
 
A

Athanor

Guest
Klopt! Omdat ik wat onoplettend was met de frees heb ik een van de aluminium geleiders beschadigd en kan momenteel geen goed werk met de frees maken. Daarom ben ik de sponningen voor de kozijnen van mijn werkplaatsuitbreiding gaan zagen. Op de Robland moet ik echter wel wat extra maatregelen nemen om goed maatvast te werken. Daarom heb ik de zaaggeleider gezekerd met een klamp die met een lijmtang aan het werkblad bevestigd is, zie foto.


Om het hout strak langs de geleider te voeren heb ik een "fether-board" gemaakt en op het zaagblad bevestigd. Het spouwmes heb ik tijdelijk verwijderd omdat die me het zagen van een blinde zaagsnede onmogelijk maakt.


Fons

Attached files
 

Egbert Jan

Nieuw lid
9 feb 2009
4
0
Het "fether-board" idee kende ik nog niet. Slim, moet ik onthouden. Is de geleiding van de frees niet meer te repareren door een stuk hout er tegenaan te monteren? Die Robland onderdelen zijn echt peperduur. Van mijn vlakvandiktebank miste de houtspaanopvangbak, die heb ik uiteindelijk zelf maar gemaakt, scheelde me weer 150 euro.
egbert jan
 
A

Athanor

Guest
Yes you are right Sir! I apologize, I'm very humble and ask for forgiveness :oops:

Fons

P.S. Ik ben het Nederlandse woord voor dat veerbord kwijt, hoe noem je dat ook al weer?
 
A

Athanor

Guest
Egbert Jan zei:
Het "fether-board" idee kende ik nog niet. Slim, moet ik onthouden. Is de geleiding van de frees niet meer te repareren door een stuk hout er tegenaan te monteren? Die Robland onderdelen zijn echt peperduur. Van mijn vlakvandiktebank miste de houtspaanopvangbak, die heb ik uiteindelijk zelf maar gemaakt, scheelde me weer 150 euro.
egbert jan
Ik heb geprobeerd er een stuk MDF op te schroeven, maar dat werd te dik, zodat ik niet diep genog kon frezen. Zal eens vragen wat een nieuw bord kost. Overigens heb ik nog eenzelfde profiel dat voor de zaagtafel gebruikt wordt, als ik daar een schuine kant aan zaag heb ik e.e.a. misschien ook opgelost, bedenkt ik me nu. Als ik MDF direct op de steunen van de frees kan fabriceren is dat misschien nog een betere oplossing, maar dan moet ik er een T-groef in frezen, en zo'n frees heb ik nog niet (bovenfrees).

Fons
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Fons,

je kan ook gewoon een groef frezen en daar een T-groef profiel inzetten. Zie die link van baptist daar zie je onder ook een verwijzing staan naar T-slot profielen. Tis maar een idee om de kosten van een T-groeffrees uit te sparen
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
@Athanor

het was uiteraard niet mijn bedoeling jouw of wie dan ook in verlegenheid te brengen ;)

Peter

PS: Bedankt voor het vragen naar de Nederlandse term voor featherboard, daar was ik ook erg benieuwd naar.
 
A

Athanor

Guest
@ Peter
Allright Peter, ik overdrijf ook wel een beetje ;)

Ergens heb ik toch nog het idee dat er een ander Nederlands woord voor dat ding moet zijn. Meestal heeft Dopeling daar wel goed zicht op, maar die is momenteel druk met andere zaken geloof ik.

@zuma
Goed idee die T-strips, als ik weer eens in Arnhem kom zal ik eens een setje meenemen.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.