nooitgedagt beitel

Tureluur

Actieve deelnemer
11 jan 2011
27
0
Afgelopen week was het dan zover. Eindelijk had ik dan een klein japans zwaluwstaartzaagje in Arnhem gekocht en spoedde mij naar huis om ermee aan de slag te gaan. Na het zien van de nodige filmpjes leek het maken van zwaluwstaarten me een koud kunstje... tot ik ermee begon. Naast problemen met het aftekenen (met een veel te lompe zweihaak en een aftekenmes wat consequent een afwijking naar de verkeerde kant heeft) kon ik ook geen passende beitel vinden. Ik gebruik eigenlijk nooit hele smalle beitels. Ik heb diverse oude (maar goede) beitels voor het grijpen hangen, en in de kast ligt al jaren een kistje met 6 nooitgedagt beitels. Ik heb dat kistje een paar jaar geleden gekocht bij een ijzerwarenwinkel voor 80 euro omdat het er al te lang lag. Ik vond het altijd zonde om ze te gebruiken als ik toch nog goede andere beitels had. Maar voor de zwaluwstaart moest ik toch echt de 6mm uit het setje halen. Het ding was nog niet echt goed geslepen/gevlakt/gewet, dus dat heb ik eerst gedaan. Met de hand (in een slijpmal hoor) van korrel 220/1000/8000. Aan beide zijden was de snede netjes gepolijst onder een slijphoek van 25 graden. Dus ik (trots om mijn slijpwerkje) weer terug naar het werkstuk om de hoekjes van de zwaluwstaart uit te steken. De eerste paar keer steken ging het wel goed, maar na een keer of 5 had ik het idee dat hij het niet lekker deed. Het hout (vurenhout...) deukte in ipv dat het afgesneden/stoken werd. Toen ik het beiteltje toen eens goed bekeek zag ik tot mijn verbazing dat de vers geslepen snede helemaal verrot was.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Ik slijp mijn E.A.Berg beitels op dezelfde manier, maar deze blijven wel goed. Zijn Nooitgedagt beitels dan zo slecht?? Zoja, doe ik er dan goed aan om bijvoorbeeld een setje kirschen te halen?
Ik heb een paar macro foto's van de beitelpunt gemaakt. Het is wel grappig dat het hierop een heel grof geslepen beitel lijkt, maar dit komt door de enorme vergroting. Maar de snede was echt hoogglans toen ik klaar was met slijpen.
Een tweede probleem had ik met het beugelzaagje (is dit de goede vertaling van coping saw??). Ik had het ding een keer op de rommelmarkt gekocht, maar hij lijkt sprekend op een bahco. Er zitten wel echt bahco bladen in. Maar wat zaagt dit beroerd. Het blad buigt heel gemakkelijk door, en lijkt wel niet scherp genoeg te zijn, terwijl het nieuw is. Wat raden jullie aan (welk merk is goed)?? Ik heb genoeg over zwaluwstaartzagen kunnen vinden, maar niets over "coping" zagen, welke raden jullie aan?? want deze faalt gewoon.

alvast bedankt,
Arthur
[album]303[/album]
[album]304[/album]
[album]305[/album]
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Misschien eens 30° proberen. Ik heb mijn MHG-beitels nu ook onder 25° gewet, maar de snijkant brokkelt ook een beetje snel af naar mijn zin.
En ik ben mijn zwaluwstaartkunsten ook aan het oefenen. Oefenen en nog eens proberen zijn de toverwoorden!
Maar er zit duidelijke vooruitgang in de kwaliteit en het gaat relatief snel beter.
Maar zo snel als op deze video kan ik het nog niet:
www.youtube.com/watch?v=xxIgNel0H_I
Maar is er iemand hier op het forum die dit ook zo snel kan en zijn die staarten wel echt dicht?

Mathieu
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Het lijkt op foto 1 wel of er 1 a 2 mm van het staal verbrand is? Misschien de vorige eigenaar het ding te heet laten worden op de slijpmachine waardoor het staal ontlaten is?
 

Tureluur

Actieve deelnemer
11 jan 2011
27
0
Ik heb er net nog een keertje naar gekeken, maar het blauwe is een reflectie, van waarschijnlijk mijn donkerblauwe gereedschapsbord o.i.d. Daarnaast ben ik de eerste eigenaar... Het zal toch niet zo zijn dat Nooitgedagt hem zelf te heet heeft laten worden?? Het zou wel de zachtheid verklaren...
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Inderdaad straffe kost. Zou het wel is willen zien van dichtbij. Heb zelf weinig of geen ervaring met zwaluwstaarten maar dit is wel de formule 1 van de zawluwstaarten :lol:
 

WR1944

Oud hout
In de video wordt een fret saw gebruikt, dat is vergelijkbaar met een figuurzaag kwa zaagblad. Wat jij op de foto laat zien is inderdaad een coping saw. Die heeft een iets dikker en breder zaagblad. Hier kan je niet zo makkelijk de hoek mee om.
Er zijn meerdere manieren om zwaluwstaarten te maken. Daarom is er een behoorlijke verscheidenheid aan boeken en video's op de markt. Je kan veel van die methodes terugvinden op het Internet. Bekijk ze en probeer ze en zie wat het makkelijkste voor jou werkt. En probeer die methode te perfectioneren voor jezelf.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Probeer eens een halve centimeter weg te slijpen en dan opnieuw een snijvlak te maken. Niet te heet laten worden als je dit doet! Het gebeurt met harden en ontlaten wel dat het eerste stukje van de beitel niet goed gehard is. De rest van de beitel kan dan wel goed zijn.

Arthur
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Gewoonlik ga je bij een afbrokkelende snijkant naar een stompere hoek bijv 35graden. Als de snede niet brokkelt maar ombuigt is het staal veel te zacht. Maar vuren is een moeilijke houtsoort want erg zacht. Daar isde 25 graden wel mooi, maar danmoet je vaak slijpen.
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
Voor zwaluwstaarten maken, maak een afteken malletje, die is te vinden onder de tekeningen in de topic http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=27&t=4284 op de tekening 1e jaar HMC colege, het aftekenen kan dan met de markeermes eventueel invullen met een fijne potlood,
Het inzagen dan met een japanse trekzaag, aan één kant beginnen met de zaag schuin naar boven gericht voor de helft inzagen, plankje omdraaien, weer de zaag schuin omhoog gericht en in zagen en dan langzaam horizontaal en tot de basis lijn inzagen.
Om de basis los te maken, begin dan een klein stukje van de basis ( dat kan je als laatste recht steken) met de bovenkant van de beitel richting de de plank in te steken (dat voorkomt dat het hout gaat opbollen aan de basislijn) en dan steek je een klein stukje er uit, zoals je hier ziet [MEDIA=youtube]9Ypd45JbRaU[/MEDIA]
Het filmpje laat dan zien hoe te verder gaat, wat ze niet laten zien, wat je in het begin bij het leren veel doet is, een klein blokhaakje gebruiken, om te controleren of alles nog haaks gaat en als laatste met de basis er uitsteken, eventueel een blok hout gebruiken om de basis haaks/recht er uit te steken.
Succes
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Zoek je nog zagen van een betere en betaalbare kwaliteit kijk dan eens bij eclipse
http://www.spear-and-jackson.com/catalog/542 Dit soort zagen is door de gereedschappen handel goed te bestellen of uit voorraad te leveren.
Zelf heb ik een tiental nooitgedagt beitels en hier nog nooit een probleem mee gehad niet in eiken, wenge
plataan of vuren. Zelfs een beitel op 18 gr geslepen en ook hier geen probleem mee gehad. Voor het schoonsteken van de zwaluwstaarten heb ik twee beitels op 45gr schuin geslepen. Een linkse en een rechtse.
Van vuren maak ik eigenlijk nooit zwaluwstaren of andere verbindingen in verband met de structuur van het hout en het is te zacht.
 

Tureluur

Actieve deelnemer
11 jan 2011
27
0
het staal brokkelde niet, maar boog om, en een halve centimeter afslijpen zonder te verbranden bij alle 6 de beitels uit de set zag ik niet zitten... Ik keek even op mp wat er voor nooitgedagt beitels werd gevraagd en tot mijn verbazing zag ik dat je er gewoon nog de nieuwprijs voor kan vragen. Ik heb het setje er voor de nieuwprijs op gezet, en binnen 5 minuten had ik een fanatieke verzamelaar aan de lijn. Dit wist mij meer over te vertellen. Het was een van de laatste series van nooitgedagt (en die had hij nog niet). En hij begon er zelf al over, dat het een serie van nooitgedagt was die vaak slordig waren gehard. Hij wilde ze ook alleen voor de verzameling, want goede had ie al genoeg. Deze beitels hebben ook niet een rond gedraaid handvat, maar een afgeplat houten hecht. Ik heb nog genoeg oude beitels in het rekje hangen, maar van een hoop is het hout kapot (mijn opa was schilder, geen meubelmaker :p).
Ik heb vorige week een klein draaibankje gekocht (hbm450) dus meteen een mooie klus. Ik zal nog alleen een 8 en 6 mm moeten aanschaffen. Nu moet ik alleen nog kiezen welke... voor lie nielsen heb ik geen geld, maar voor het geld wat ik voor de nooitgedagt set heb gekregen kan ik wel die set van 4 sweetheart beitels bestellen... Ik had voor het vuren gekozen omdat ik dat nog had liggen en wat wilde oefenen. Ik was eerst in eiken begonnen, maar dat was voor zowel de beitel als het beugelzaagje "A bridge to far". Maar bedankt voor alle tips, ik zal van de week nog eens een poging wagen als ik nog tijd heb.

Arthur
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja mooi verhaal trureluur.

Ik herken het wel. Ik heb wat vooroorlogse houten schaven van Nooitgedagt, die zijn gewoon prima. Mooie gesmede beitel met goed staal erin. En ik had ook wat vrij recente houten blokschaven van Nooitgedagt, en die zijn daarbij vergeleken van treurige kwaliteit met gewoon pisbakken ijzer als beitel (even chargerend gezegt).
 

Tureluur

Actieve deelnemer
11 jan 2011
27
0
Bij deze een foto voor woodworker.

het is een beetje moeilijk te zien, maar de hechten zijn wat afgeplat. Ik kan (gelukkig) geen betere foto meer nemen omdat ze al zijn verkocht :p

groet
Arthur

[album]306[/album]
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Grappig,dat daar verzamelaars voor zijn. Ik vind ze namelijk extreem lelijk met die GS logo's. :lol:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Het verhaal van Seek herken ik voor het houtsnij en houtdraai gereedschap van nooigedagt. Dit staal had niet de juist kwaliteit. In de catalogus van Nooitgedagt ben ik dit model niet tegen gekomen. Nooigedagt maakte jarenlang beitels voor andere merken. Als ik het goed onthouden heb maakte ze meer voor Sandvik dan voor zichzelf. Toen sandvik een beitelfabriek overnam was het snel over met Nooitgedagt. Nu is ook Sandvik van de handgereedschapsmarkt weg. Zo komen en gaan er merken en kunnen wij blijven verzamelen. Het handvat van deze Nooitgedagt beitels doen mijn aan duitse modellen denken. Ook dat GS is iets wat ik in duitsland meer gezien heb. Ik denk dat dit een lijn was voor de duitse markt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.