Raam - Welk hout is dit ?

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Recent hebben we een hoeventje gekocht in de Vlaamses Ardennen. Een gedeelte van het gebouw, waaronder de ramen, is gerestaureerd. De ramen zijn acht jaar geleden vernieuwd en behandeld geworden met één beschermlaag vaarvan we de gegevens niet hebben kunnen achterhalen. De afgeschilferde ramen hebben we afgeschuurd met de fotos als resultaat.
Graag had ik geweten van welk hout de ramen zijn gemaakt en welke bescherming hier het beste bij hoort.
Dank voor de reacties.
Bert

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Ik denk aan Afzelia, maar dan uitgebleekt door de zon

Fons
 

tuoh

Oud hout
Het hout is zonder twijfel Afzelia Doussé, heb in de loop der jaren al ettelijke bomen verwerkt, deze houtsoort herken ik dan ook met mijn ogen toe :D

Ramen en deuren werk ik altijd af met producten van Wijzonol, een eerste gekleurde laag met conserveergrond, daarna twee à drie lagen transparant. De eerste laag is een Alkydhars-oliecompositie, de afwerklagen bestaan uit gemodificeerde Alkydharsen.

Perkoleum en Tenco hebben gelijkaardige producten in het gamma. Cetol plus van Sikkens is ook heel goed.
Keuze te over dus.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.