uitdraaibeitel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Volgens mij is dit een ringbeitel deze zijn bedoeld voor kopshout. Ik zou eerder gaan voor uitdraaihaken of voor de uitholler van rolly munrow. Let wel op dat die uithollen met haken een goede beheersing van de beitel vereist. De munrow hollower is wat dit betreft vergevingsgezinder. Ook het slijpen van de haken moet je beheersen. Bij de hollower kan je vervangings beitels gebruiken. Beide echter wel een andere prijs dan HMB gereedschap.
 
Je kunt het ook anders benaderen. Pas je leunsaan aan aan de diepte. Ik heb van rondstaal rond 30 mm voor in de leunspaanhouder en met rond 20 mm voor de leunspaanhouder een gebogen leunspaanhouder gemaakt. Door die ronding kun je met de leunspaan in de kom komen vlak op het snijvlak waar je moet zijn, waardoor je ook veel stabieler werkt.
 
zeker een 14 centimeter
in totaal inclusief handvat zijn ze 65 centimeter
maar ik zie af en toe het staal al buigen:(
geen goed idee om diep mee uit te hollen dus

nog een bijkomende vraag
is een 34mm afruwgust van buitelaar goed?
of zou ik dan beter een guts van hogere kwaliteit moeten kiezen?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo René.
Kijk even op de site van www.jowinter.de. Daar staan leuke beelden op over de werking van diverse uitholbeitels. Deze beitels zijn gebruiksvriendelijk en goed te sturen. De ringbeitels zijn over het algemeen wat gevoelig voor het vollopen van de ring, vooral die met spaanbegrenzers. De uitdraaihaken vereisen vrij veel oefening om happende ongelukken te voorkomen.
Op de site van Wiedemann in Duitsland staan ook filmpjes over het gebruik van hun beitels.
Overigens kun je met een gewone beitel best wel diep draaien door de oplegsteun in de holte te steken en desnoods met de beitel op de kop te draaien - "über den Kopf drechseln". Ook dat vereist enige oefening om happers te voorkomen. D.W.Z.: normaal snijd je met de beitel op stand 2 tot 3 uur en bij op de kop draaien op ongeveer 10 uur. Gerekend over het hart (12 uur) dus rechts van de beitel is 2-3 uur en links van het midden van de beitel ligt 10 uur.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.