antieke grenen postoel behandelen

Lotte2011

Nieuw lid
24 okt 2011
1
0
ik heb een vraag;
ik heb een antieke grenen po-stoel (kinderstoel) op de kop weten te tikken, en de vorige eigenaar heeft hem helemaal afgekrabt en van oude verf en lak ontdaan.
nu zou ik de stoel graag gebruiken voor mijn dochter, maar misschien is het verstandig hem te behandelen.
maar waarmee? was of beits of lak?
ik wil graag de originele kleur en uitstraling behouden, maar er wordt natuurlijk wel aan gegeten, dus ook afgenomen met een vochtige doek.
ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
alvast bedankt,

gr. Lotte
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Ik zou voor een transparante lak gaan. Een beits kan wel maar wanneer er veel op geknoeid word ontstaan er vlekken op je meubel. Om de uitstraling goed te behouden lak dun aanbrengen en de eerste lagen verdunt aanbrengen. Hierdoor trekt de lak ook dieper in het hout.

Succes
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bij de antiekrestaurateur (vrijwilligerswerk) namen we eerst het hout af met terpentine en dunne staalwol. Laten drogen en licht opschuren met fijne staalwol 000 of 0000. Daarna twee keer in de polyurethaanlak of Glitsa. Laten drogen en weer licht opschuren met fijne staalwol. Daarna licht in de (gele) boenwas en uitpoetsen.
Haalt de houtkleur mooi op, beschermt goed en goed schoon te houden.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.