kommetje vervuurde beuk

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Gekregen een groot stuk nat beukenhout met schimmel. Het eerste idee was om hier een groot bord van te maken ongeveer 50 cm in diameter. Stuk woog ogeveer 40 kilo maar na rijp beraad toch maar de zaag ter hand genomen en in stukken gezaagd. Dit was een juist besluit want bij het in model draaien ging mijn bank (165kg) nog net niet lopen. :oops: :oops: hier het eind resultaat .
[album]301[/album]
[album]302[/album]
Wanddikte ongeveer 8mm diameter 18cm Dit is mijn eerste kom van nat gedraaid hout ik dacht de kom nog te kunnen nadraaien maar niet de juiste werkvolgorde aangehouden en de kom is ongeveer een cm ovaal. De voet dan maar met de lintzaag gemaakt. Een bord van ongeveer 30 cm bleek kernscheuren te hebben, je ziet dit natuurlijk op het laatste moment :evil: :evil: Van het restant wat balkjes gezaagd voor doosjes.
Van het laatst overgebleven stuk ga ik grote kaarzenhouders voor waxine lichtjes maken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Het hout kiezen is een gelukkige keus geweest. Ga binnenkort nog wat halen. Dit hout was niet erg nat. En er ontstond wel degelijk veel stof bij het schuren. Ik gebruik dan ook een goed stofkapje.
Mijn gutsen werden niet nat tijdens het draaien.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooi stukje draaiwerk Wim. Het lijken wel de stralen die je ook aantreft in eiken (2e foto). Mooie harmonische vorm, verhoudingen en een prachtig doorlopende gebogen lijn in binnen en buitenzijde.
Proficiat!
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.