Lie Nielsen #102 lage hoek bronzen blokschaafje.

D

DervishD

Guest
Zoals de meesten van jullie weten bezit ik al enige tijd het lage hoek blokschaafje van Veritas met de verstelbare mond. Ik wou er toch nog een schaafje bij hebben die wat kleiner is omdat je met een wat kleiner formaat meer controle hebt over het schaafje bij het hele fijne werk. Het is dus het bronzen blokschaafje #102 van Lie Nielsen geworden. Het schaafje is wel aan de prijs, 123 euries bij Baptist maar zoals ik heb geleerd door te werken met het schaafje van Veritas draagt de kwaliteit in hoge mate bij aan de uiteindelijke kwaliteit van het werk. Het schaafje ligt perfect in de hand, is 13,5 cm lang en op het breedste punt 4 cm breed. Het gewicht is ook precies goed. Ik heb ook bewust voor brons gekozen (er is ook een gietijzeren variant) omdat dat wat warmer in de hand aanvoelt en wat meer massa aan het schaafje geeft.

Attached files
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Mooi schaafje. Wat voor beitel zit er standaard bij? Bij schaven van gietijzer heb ik na een sessie werken altijd roestige vingerafdrukken erop. Daar hoef je met brons ook niet bang voor te zijn.

Wil zelf ook nog is een klein blokschaafje aanschaffen voor het kantjes breken en zo. Misschien is dit wel wat inderdaad. De gietijzer versie is zeker veel goedkoper?
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Bij Baptist scheelt het € 20,= of zo.
Heb zelf vorige maand zo'n schaafje uit New York meegenomen (laten bezorgen in hotel). Heerlijk schaafje, ligt lekker in de hand.

Van de website van Lie-Nielsen:
The blade is A-2 Tool Steel hardened to Rockwell 60-62, cryogenically treated and double tempered. Our heat-treating technique ensures that the blade will take and hold a very fine edge for a long time. After heat treating, the blade is fully surface ground on the top, back, and cutting edge, giving a smooth, flat surface that will take a mirror finish very quickly. The 1/8” thickness provides solid, chatter-free cutting.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat mooie schaafje staat ook bij mij in de werkplaats. Nu heb ik niet met de ductile-uitvoering gewerkt maar ik vind dat het brons erg snel slijt. Verder is het een super schaafje, ligt inderdaad heerlijk in de hand.

Waarom kocht ik dit schaafje ? Eerlijk gezegd : Dit was een kwestie van "Willen Hebben!!!" Soms zit ik gewoon een beetje naar het schaafje te kijken,hahaha.
 
D

DervishD

Guest
Snel slijten zal toch wel mee vallen als je het gebruikt waar het voor bedoeld is? Als je het op formica of lauan gebruikt dan zal het idd wel sneller gaan ja maar ik denk dat het op mahonie, teak en iroko wel zal mee vallen. Ik heb wel eens met een bronzen nummer 4 van een collega gewerkt die hij al 12 jaar heeft en enkel en alleen op massief hout gebruikt en de zool zat wel vol krassen (wat je met gietijzer ook hebt) maar om nou te zeggen dat dat ding versleten was nee.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Krassen krijg je ook nog wel weg met schuurpapier op glas (zeggen ze zelf ook wat over in de 'gebruiksaanwijzing'). Of bedoelt Rick dat het brons zijn glans verliest of zo?
 
D

DervishD

Guest
Ik had vorige week op m'n werk ook nog het blokschaafje van Stanley besteld omdat m'n oude een fatale val had gemaakt en ik mijn Veritas en Lie Nielsen schaven niet op formica en hpl ga verkloten. Vandaag kwam die dus binnen en jezus zeg, wat is dat toch een baggerkwaliteit, nog slechter als 9 jaar geleden (zolang heeft ie het uitgehouden). De passing van onderdelen is nog slechter en de zool en zijkanten zijn nog ruwer geslepen. Ik ben bijna 3 kwartier bezig geweest omdat ding in een fasoenlijke staat te krijgen. De zool was zelfs een dikke mm hol :shock:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
En die Stanleys zijn niet eens goedkoop. Ik weet niet wat jij betaald hebt, maar bij Baptist staat de Stanley 9 1/2 voor 53,40 in de lijst. En dat terwijl hun "Peaktool" standaard blokschaaf 69,50 kost. Die laatste is na het wetten van de beitel wel direct inzetbaar.
 
D

DervishD

Guest
Ik heb geen flauw idee hoeveel dat ding heeft gekost. Hij is bij Kroon besteld en de werf krijgt bij hun korting, daarnaast hoef ik 'm zelf ook niet te betalen (maar 20 euro is al te veel :lol: ). Dit is trouwens de 2e, de eerste die werd geleverd was nog slechter maar een collega wou 'm wel hebben omdat die z'n eigen Stanley schaafje gebruikt, kan ie die weer meenemen naar huis. Maar wat nu zo raar is is dat die bagger van Stanley het standaard schaafje voor het overgrote deel van de professionele scheepstimmermannen in NL is.

Edit: het schaafje van Lie Nielsen is in een paar dagen tijd mijn favoriet geworden, wat een geweldig ding!
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
inderdaad de kwaliteit laat wel te wensen over van stanley .Het lijkt me toch niet zo moeilijk om als zo'n groot bedrijf een machine neer te zetten waar op de schaaf even gevlakt wordt . Maar goed het is wel de standaart dat je alleem maar stanley kunt kopen bij het overgrote deel van de gereedschaps winkels en waarom dat is geen idee baptist is bij mij als enige bekend in nederland waar je andere merken kunt kopen . ik hoop dat er in de toekomst een merk opstaat die stanley van de troon wil stoten als het om levering gaat aan de meeste winkels en die wel een stukje kwaliteit leverd . gr leroy
 
D

DervishD

Guest
De schaven van Qiangsheng zijn van betere kwaliteit dan Stanley maar ik denk niet dat ze verkocht worden als mensen weten dat ze uit China komen. Je zou ze dan zoals Baptist onder een andere naam moeten verkopen.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
@leroy, er zijn inderdaad weinig adressen waar men ook andere merken schaven verkoopt, maar toevallig ben ik er vanavond één tegengekomen: teygeler (terwijl ik zocht naar japanse zagen, die daar ook verkocht worden).
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey peter
bedankt voor het adres .
Het blijft hoe dan ook gek dat je als timmerman bij je eigen gereedschap handel niks anders kunt krijgen dan stanley .
En dat stanley niet beter zijn best doet om een vlakke schaaf af televeren zelfs niet als je er een uit de sw serie koopt .
gr leroy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.