Geld

tegno9

Actieve deelnemer
1 okt 2011
49
0
Jullie spreken allemaal zo gemakkelijk over machines van over de 500 euro (denk ik, tenminste dat is zoals ik het lees). Jullie gebruiken volgens mij ook machines van over de 1000 euro. Hoe komen jullie aan zoveel geld? Ik snap natuurlijk wel dat ik pas 15 ben, en absoluut dit bedrag niet over de toonbank kan vegen, maar volgens mij geeft niemand snel 1000 euro uit voor een machine. Ik denk jullie zelf ook niet, maar er word hier en daar nog wel eens gezegd dat je voor 400 euro meer een hobbymachine hebt, en je dat ook wel merkt aan de kwaliteit.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Je moet goed weten dat hier een groot verschil is tussen de professionals en hobbyisten. Die eerste groep kan niet zonder professioneel gereedschap,maar kunnen uiteraard ook niet zomaar alles kopen. De 2e groep, de hobbyisten, hebben er een andere baan naast. De een een goed betaalde baan, die zullen vaak wat makkelijker duur gereedschap kopen, en de ander zal er evengoed een hoop voor moeten sparen.
Kijk je vooral niet blind op alle aankopen die er gedaan worden. Belangrijk is dat je vooral begint met ervaring opdoen (met een basis setje gereedschap) en ga daarna kijken welke kant je op wil en wat je daar dan uiteindelijk voor kan en wil uitgeven.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Je zou kunnen beginnen met een bijbaantje te zoeken. Toen ik 15 was bracht ik kranten rond en hielp bij een boer. Tuurlijk deed ik liever andere dingen maar met die paar uurtjes "werk" per week verdiende ik wel mijn eigen geld dat ik vervolgens weer kon uitgeven.
 

birdje

Nieuw lid
5 jan 2011
17
0
Hoi Tegno,

Ik ben het helemaal eens Met JP :lol: Wat hij beschrijft is denk ik een goede afspiegeling van de werkelijkheid. (iedereen zal zoeken binnen zijn of haar mogelijkheden).Ik heb zelf diverse eenvoudige machines wel van een goed merk, 2e hands gekocht sommige zelf opgeknapt (sommige zijn oud 1954, 1964)dat is als je een beetje handig bent goed mogelijk.
Maar waarom niet gewoon beginnen met een eenvoudige set basis (hand)gereedschap. Ik ben 43 jaar en verzamel en knap al op vanaf mijn 12e jaar. Marktplaats, rommelmarkten enz kunnen om te beginnen, goede gereedschappen opleveren. Als voorbeeld heeft Woodworker een aantal leuke voorbeelden. Ik werk zelf ook graag op deze manier voor bepaalde zaken.
Ik word door bijv. hem en ook anderen geinspireerd om zelf dingen te maken. Is ook heel leuk, hoeft niet altijd veel geld te kosten. En dan nog het volgende niet te vergeten grotere gereedschappen en machines zorgen ook voor de behoefte aan ruimte. Ik rijdt zelf bijv. voor machinale bewerking de machines naar buiten. Ik denk ook wel eens wow dat is mooi!, laat je gewoon niet ontmoedigen, de diversiteit is denk ik het leuke van allerlei mensen op het forum, je ziet veel mogelijkheden, kwaliteiten, vaardigheden,werkplaatsen en ik denk ik prachtig vakwerk!

Groetjes Birdje
 

tuoh

Oud hout
Iedereen start van nul, en begint met een hamer en een zaag. En als je een hamer gebruikt krijg je ook behoefte aan een trektang :D (wat krom is moet er terug uit) Aan een zaag heb je dan weer niet veel zonder winkelhaak en potlood, om van een meetlat nog maar te zwijgen. Enzoverder.......

Staar je dus niet blind om hetgeen je hier ziet en leest, dat is het werk, of de verzamelwoede van jààààren.

Stilaan,en stap voor stap kom je er wel, met het stijgen van de kennis komt ook het benodigde gereedschap er wel. Een eerste belangrijke stap is het onder de knie krijgen van het handgereedschap en het onderhoud ervan. En inderdaad rommelmarkten kunnen een goedkope bron zijn om je hier te bevoorraden. Begin niet te snel met machines aan te kopen, de handvaardigheid komt eerst. Als je het niet met de hand kan, gaat het met de machine ook niet lukken.


Mvg,

André
 

tegno9

Actieve deelnemer
1 okt 2011
49
0
Bedankt voor de ophelderingen. Ik kan mij ook wel in jullie meningen vinden, maar de laatste paar artikelen die ik las ging het over machines tot wel duizend euro, dus zocht ik opheldering aan de hand van de post hiervoor. Ik zal inderdaad eens kijken voor een bijbaantje, ik heb ook al gesolliciteerd, maar ik ben destijds geweigerd, omdat ze al genoeg personeel hadden. Misschien dat ik ergens in een winkel in de stad nog een goede kans maak.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Het gaat hier eigenlijk NOOIT over geld. Het gaat er om wat goed gereedschap voor jouw mag kosten. Ik ben blij met een 2e hands schaaf, de ander koopt een blokschaafje van 130 euro. Ik scharrel mijn gereedschap bij elkaar op rommelmarkten en knap die op. Daar heb ik op dit forum( zie het werk van Woodworker) veel over geleerd.

Dit is een gratis TIP GRATIS maar niet voor niets (hoop ik)
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Beste topic starter...

Heb vertrouwen... Ik maak een heleboel meubeltjes en boten. Maar heb totaal geen geld of goed gereedschap. Alles is bij elkaar verzameld. En stiekem vind ik het heerlijk. Het leerd je creatief worden met wat je hebt. Een goede vakman kan alles maken met een paar beitels een zaag en een handschaaf.

Wanneer je het vak goed in je vingers hebt moet je pas aan mooi gereedschap beginnen.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Er is natuurlijk wel een verschil tussen goed gereedschap en duur gereedschap.
Met botte beitels (hoe duur ze ook zijn) zal het niet gaan lukken.
Anders gezegd: kijk een beetje wat je wil gaan maken en wat je daar minimaal voor nodig hebt.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
ik weet nog dat me eerste hamer een klein vuistje was waar van de steel gebroken was, ik was toen der tijd een jaar of 10 en had hem uit een puin container gehaald. me vader heeft hem toen gelijmd en afgelopen jaar was het egt afgelopen met de steel :p

Maar je kan aan gereedschap komen door geld aan je familie te vragen met verjaardagen en te gaan werken en het daar dan van te kopen. Door sparen ben ik ook aan me gereedschap gekomen en kreeg nog wel is wat mensen die ik kenden.

ik heb mischien nog wel wat gereedschap voor je liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.