Amerikaanse Eik

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste forumgenoten,
Ik zou binnenkort graag een kast maken in volle eik en heb de kans om 1m³ Amerikaanse eik op de kop te tikken. Het gaat om een stuk boomstam van 3 meter lang die in planken is gezaagd van 5 cm dikte. Ik moet nog gaan kijken, maar de prijs bedraagt 300 euro. Is dit redelijk, afgaande op deze beschrijving? Ik heb er totaal geen ervaring mee, dus waar moet ik op letten bij de aankoop? Het gaat om ruw hout, ik moet het dus zelf nog schaven. De lengte valt alleszins mee, want ik wil er planken kunnen uithalen van minstens 2,7 meter.
Ik heb me vandaag op mijn werk alvast laten vertellen dat Amerikaanse eik 'minderwaardig' is, en dat ik veel beter zou uitkijken naar Franse eik. Alvast bedankt voor de tips.

Frank
 

tuoh

Oud hout
Enkele punten om na te zien, er zijn twee soorten Amerikaanse Eik hier ten lande bekend. De witte eik en de rode Eik, van deze twee is de Amerikaanse witte Eik de beste (en de mooiste) dit laatste tussen haakjes omdat het afhangt van de persoonlijke smaak :D Het Amerikaanse eikenhout is zeker niet minderwaardig, zeker de witte variant niet, die is zelfs harder dan de Europese soortgenoten ( Franse, of Slavonische) en valt in duurzaamheidsklasse II.
De rode Eik, daar moet je liefhebber van zijn, de kleur en de nerf zijn niet ieders smaak. Van de twee is deze ook de mindere van kwaliteit.(duurzaamheidsklasse IV)

Vermoedelijk zal de stam ongeveer 0,60m diameter hebben, dan moet je zeker kijken naar de hartplanken.
Hier zitten meestal nogal wat hartscheuren in, en dat is dus gewoon brandhout. Dat wil zeggen dat het gedeelte bruikbaar hout steeds kleiner word. Ook de aanwezigheid van kopscheuren kan de hoeveelheid bruikbaar hout serieus naar beneden stellen.

Zit er in heel te stam niet teveel afval dan is de prijs zeker gunstig.