Amerikaanse Eik

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste forumgenoten,
Ik zou binnenkort graag een kast maken in volle eik en heb de kans om 1m³ Amerikaanse eik op de kop te tikken. Het gaat om een stuk boomstam van 3 meter lang die in planken is gezaagd van 5 cm dikte. Ik moet nog gaan kijken, maar de prijs bedraagt 300 euro. Is dit redelijk, afgaande op deze beschrijving? Ik heb er totaal geen ervaring mee, dus waar moet ik op letten bij de aankoop? Het gaat om ruw hout, ik moet het dus zelf nog schaven. De lengte valt alleszins mee, want ik wil er planken kunnen uithalen van minstens 2,7 meter.
Ik heb me vandaag op mijn werk alvast laten vertellen dat Amerikaanse eik 'minderwaardig' is, en dat ik veel beter zou uitkijken naar Franse eik. Alvast bedankt voor de tips.

Frank
 

tuoh

Oud hout
Enkele punten om na te zien, er zijn twee soorten Amerikaanse Eik hier ten lande bekend. De witte eik en de rode Eik, van deze twee is de Amerikaanse witte Eik de beste (en de mooiste) dit laatste tussen haakjes omdat het afhangt van de persoonlijke smaak :D Het Amerikaanse eikenhout is zeker niet minderwaardig, zeker de witte variant niet, die is zelfs harder dan de Europese soortgenoten ( Franse, of Slavonische) en valt in duurzaamheidsklasse II.
De rode Eik, daar moet je liefhebber van zijn, de kleur en de nerf zijn niet ieders smaak. Van de twee is deze ook de mindere van kwaliteit.(duurzaamheidsklasse IV)

Vermoedelijk zal de stam ongeveer 0,60m diameter hebben, dan moet je zeker kijken naar de hartplanken.
Hier zitten meestal nogal wat hartscheuren in, en dat is dus gewoon brandhout. Dat wil zeggen dat het gedeelte bruikbaar hout steeds kleiner word. Ook de aanwezigheid van kopscheuren kan de hoeveelheid bruikbaar hout serieus naar beneden stellen.

Zit er in heel te stam niet teveel afval dan is de prijs zeker gunstig.

Ga je het hout bekijken neem dan een blokschaaf mee, zo kan je en stukje hout proper schaven en zie je met wat voor soort je te maken hebt.

Succes,

André
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Vraag ook hoe lang hij al aan het drogen is. Als hij natuurlijk gedroogd wordt, zou hij toch best een drietal jaar liggen alvoor je hem gaat gebruiken. Als het over witte amerikaanse eik gaat zou ik het voor de prijs niet laten.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
En ook belangrijk indien het om droog hout gaat,
Je stam is gezaagt op 50 mm, maar als je een kast gaat construeren met massieve panelen dan heb je dunner hout nodig voor de panelen ( 3/4 ), indien je niet over het nodige gereedschap beschikt dan wordt het herzagen in dikte een zware klus.
 
A

Anonymous

Guest
Re:

bert1991 zei:
En ook belangrijk indien het om droog hout gaat,
Je stam is gezaagt op 50 mm, maar als je een kast gaat construeren met massieve panelen dan heb je dunner hout nodig voor de panelen ( 3/4 ), indien je niet over het nodige gereedschap beschikt dan wordt het herzagen in dikte een zware klus.

Dat hoeft niet,ik gebruik vaak dikke panelen,met een bossing (verjonging) eraan gefreesd.
Kwestie van smaak.

:mrgreen:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De prijs is niet slecht als het goed hout is.

Maar ik maak me een beetje zorgen om de lengte. Zulke planken hebben vaak flinke kopscheuren, vooral als het door een amateur gedroogd is. Dan zit je met 30 cm overlengte aan de krappe kant. Ga eens kijken zou ik zeggen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Henkus,

met een bossing (verjonging) eraan gefreesd

mijn vader zegt altijd dat je er niks aan kunt frezen, je kunt er alleen wat af frezen :mrgreen:

Panelen van 5 dik met bossing dat worden zware panelen ben ik bang... moet je eerst de fundering van je huis laten herberekenen en een kraan huren om hem op zijn plaats te takelen
 
A

Anonymous

Guest
Scheppie zei:
Hoi Henkus,

met een bossing (verjonging) eraan gefreesd

mijn vader zegt altijd dat je er niks aan kunt frezen, je kunt er alleen wat af frezen :mrgreen:

Panelen van 5 dik met bossing dat worden zware panelen ben ik bang... moet je eerst de fundering van je huis laten herberekenen en een kraan huren om hem op zijn plaats te takelen

Kwestie van uitspraak sjeppie.
Een profiel wordt er aan gefreesd,niet eraf he.

Panelen van 50mm dik zijn hier geen probleem,althans niet in mijn huis.
Woon je in een mobiel huis dan??


:mrgreen: :mrgreen:
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik heb de verkoper ondertussen aan de lijn gehad, en ik heb een sterk vermoeden dat het gaat om rode Amerikaanse eik. De dame in kwestie zei dat de kleur de reden was waarom hij verkocht wordt, dus ik vrees er een beetje voor :( Ze heeft enkele geschaafde planken liggen en ik ga volgende week eens kijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.