Klusje voor buurman

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mijn buurman heeft enkele resten van een (massief)houtbouw op de kop getikt. Hij wil er twee tafels en twee banken van maken. Het zijn stukken van ongeveer een meter op twee meter en 15 cm dik, gelamineerd vuren.
De stukken moesten recht gezaagd, en één stuk voor de banken, doormidden. Maar 15 cm kan de doorsnee houthandel/schrijnwerker op deze afmetingen niet aan. Hij kwam mij om raad vragen en ik heb dit klusje voor hem geklaard. Ik heb een handcirkelzaag die die 8,5 cm aankan. Dus langs beide zijden inzagen was de boodschap. De afwerking van de zaagsnede is gebeurd met handschaaf en bandschuurmachine.






Attached files
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mijn buurman was zeker tevreden! De poten gaat hij zelf er onder zetten. Hij wil een gat uitfrezen met de bovenfrees en daar de poten in lijmen. Persoonlijk lijkt me dat niet voldoende, want de diepte van het gat zal maar enkele centimeters zijn. En het blad weegt ongeveer 150kg, dus niet om op je tenen te krijgen. Mij lijkt het noodzakelijk om het gat dieper (10 cm) uit te hakken en dan de poten aan het blad vast te zetten. Vermits hij de poten gaat samenstellen uit latten die hij gaat verlijmen, heb ik hem aangeraden om in het midden een uitsparing te voorzien waar een draadstang doorheen kan. Zo kan hij de poten tegen het blad aantrekken. Of weet iemand een betere oplossing. Zelf heb ik nooit een tafel zonder regels (dus poten direct tegen het blad) gemaakt.

Mathieu
 

tuoh

Oud hout
De pennen van de poten door het blad laten komen, en er wel voor zorgen dat de gaten in het blad bovenaan breder zijn dan onderaan, ongeveer drie mm per zijde is ruim voldoende. Daarna in de pennen telkens twee zaagsneden aanbrengen. Eens gemonteerd langs boven telkens twee hardhouten spieën in de zaagsneden slaan en je krijgt gewigde verbindingen.
Die komen niet meer los op voorwaarde dat het blad dik genoeg is, en de poten niet vlak op de hoeken komen te staan.


Mvg,

André
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat is inderdaad een goede oplossing. Vermits het blad 15 cm dik is, zal dit wel voldoende zijn. Maar met een bovenfrees gaat hij dit onmogelijk gereed krijgen. Maar ik ga het mijn buurman in ieder geval voorstellen.

Mathieu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.