Lariks schaaldelen kleur/tint vasthouden

AlbertJ

Nieuw lid
10 jul 2011
3
0
Beste mensen,

Aangezien mijn tuinhuisje bijna af is en de herfst er weer aankomt wil ik de lariks delen graag behandelen om de licht oranje/rode tint vast te houden zoals deze nu is na bijv. een regenbui. (nu niet te zien op de foto)
Ik heb liever niet dat het lariks teveel vergrijst.

Het gaat om deze schaaldelen:


Wat info:
De schaaldelen zijn van lariks en hebben een zeer ruw oppervlak.
Ze zijn nog niet geimpregneerd en staan nu zo'n 2 maanden in de zon en regen.
Het hout kan goed ventileren en er is geen isolatie of houten platen aan de binnenkant van de schaaldelen geplaatst.
Zoals het er nu bij staat (zie foto boven) vind ik hem nog te licht.

Mijn vragen:
Is het uberhaupt mogelijk om de kleur vast te houden van mijn ruwe lariks schaaldelen?
Waarmee kan ik het beste de kleur vasthouden?
Als ik eenmaal olie oid. heb aangebracht, moet ik dit dan altijd blijven herhalen?

Ik heb natuurlijk eerst rondgekeken op het forum en zag lijnolie en biopin houtolie voorbij komen.
Ook zag ik prachtig glimmende lariks tafeltjes ed. die met olie behandeld waren. Deze waren spiegelglad, maar dit is niet de bedoeling voor mijn huisje. Mijn lariks schaaldelen zijn ruw en hoeven alleen maar (als dit mogelijk is natuurlijk) zijn kleur te behouden.

Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen.

Attached files
 

tuoh

Oud hout
De kleur behouden gaat niet lukken, eender welk product je gebruikt. Je gaat er steeds rekening mee moeten houden dat het hout (wat) donkerder verkleurt.

Het beste resultaat ga je bereiken met een product op basis van Alkydhars met lijnolie, zoals bv. Perkoleum en dergelijke, de betere merken hebben allemaal wel iets dergelijks in het gamma.

Eens je begint met hout te beitsen ben je vertrokken voor de rest van je leven :) Om de paar jaar sta je terug met een borstel in de hand. Er bestaat geen enkel superproduct dat er ten eeuwigen dage op blijft zitten, UV straling weet je wel, dat breekt alles af.
Schilder niet alleen de buitenkant, maar vergeet ook de binnenkant niet. Dit is de belangrijkste zijde, zo kan er geen vocht meer door het hout naar buiten migreren. Anders is je buitenlaag geen lang leven beschoren (blaarvorming) tenzij deze laag dampdoorlatend is. De Binnenzijde moet maar éénmalig behandeld worden, dit doe je best eerst, pas daarna langs buiten beginnen. Of je moet aan de binnenzijde een dampdichte laag aanbrengen, al dan niet in combinatie met isolatie, dan vervalt de behandeling langs binnen.

De meeste beitsen tegenwoordig strijken heel makkelijk uit, zo'n tuinhuisje is een klusje van een uur, en dan ben je weer safe voor enkele jaren. Op voorwaarde dat je niet te lang wacht. Begint de oude laag te verweren dan is het eerst schuren en dan pas schilderen :cry: en dat duurt aanmerkelijk langer.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.