Even voorstellen

AlbertJ

Nieuw lid
10 jul 2011
3
0
Beste forummers,

Aangezien ik het altijd al erg plezierig heb gevonden om met hout te werken vond ik nu toch echt tijd om me wat te verdiepen in het houtbewerken. Ik wil graag meer met hout kunnen dan een simpel tuinhuisje bouwen (zoals ik laatst heb gedaan). Toen ik dit forum tegenkwam en werd verrast door de vele informatie die hier te vinden is, heb ik me dan ook gelijk aangemeld.


Ik ben Albert Jansen en ben 30 jaar.
Momenteel ben ik nog aan het studeren (IT professional) en ben er hopelijk volgend jaar mee klaar.
Sinds een half jaar woon ik in Sappemeer in Groningen en ben daar nog niet zo lang geleden getrouwd.
Aangezien er een kinderwens is moest er een tuinhuisje komen :)
Ik vond het plezierig om lekker rustig aan in mijn eentje dit huisje te bouwen tijdens mijn vakantie.

Ook al is het huisje nog niet af hier alvast zoals het er nu bijstaat:



Het huisje is van lariks schaaldelen gemaakt en het frame van geimpregneerd vuren timmerhout.
Het dak is van bitumen golfplaten gemaakt met op de linkerkant van het dak (op deze foto dus de andere kant) een lichtdoorlatende polyester vezel versterke golfplaat van ong. 2x2 meter.



Andere projecten heb ik nog niet.
Ik heb wel al veel leuke ideen!
Als ik ergens mee bezig ga zal ik dat op het forum zetten.

Groeten, Albert

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Welkom op dit forum.
Leuk dat je een tuinhuisje in elkaar gezet hebt. Alleen lijkt me de constructie door jezelf bedacht. De details van de houtverbindingen zien er niet erg overtuigend uit.
Sinds ik in Amerika zit heb ik me verdiept in de framebouw van huizen. De constructie is opgenomen in standaards. Zo zijn de manieren van construeren van wanden en daken vastgelegd, houtafmetingen en kwaliteit, welke spijkers en hoeveel per verbinding, dakvorm en verbinding met de wanden en ga zo maar door. Het was voor je tuinhuisje beter gewest als je hiervan geweten had. Dan had je allerlei slimme constructiedetails kunnen overnemen.
Framebouw is hier erg populair, zeker als je weet dat je een ruim familiehuis in 3 maanden kan bouwen als je hulp van je familie kan krijgen (als ze tenminste geen twee linkerhanden hebben). Kosten tussen de $50.000 en $100.000.
 

AlbertJ

Nieuw lid
10 jul 2011
3
0
Dat zijn precies de dingen die ik wil leren! Dit huisje heb ik gemaakt voordat ik op dit forum terecht kwam ;)
Ik heb wel eens op tv gezien hoe in Amerika zo'n mooi groot houten huis in elkaar werd gezet, was leuk om te zien!
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
WR1944 zei:
...
Sinds ik in Amerika zit heb ik me verdiept in de framebouw van huizen. De constructie is opgenomen in standaards. Zo zijn de manieren van construeren van wanden en daken vastgelegd, houtafmetingen en kwaliteit, welke spijkers en hoeveel per verbinding, dakvorm en verbinding met de wanden en ga zo maar door...

Klopt helemaal, het rare vind ik dat er voor de verbinding van de fundering en het huis zo ver ik weet geen regels gelden.
Ik heb laatst een aantal boeken gekocht over timberframing, het verbaasde mij dat , tenzij je op klei grond ging bouwen, een fundering, zoals wij die in Nederland kennen niet nodig is???? Gewoon de nodige stapels flagstones op elkaar stapelen zou voldoende zijn?

Bij Stormchasers zag je het laatst ook. Een perfect aangelegde fundering, Het huis was er gewoon boven op gezet. De massa van het huis zou alles op de plaats moeten houden..
Helaas geen rekening gehouden met een F 2 tornado...en dat in tornado alley?
 

WR1944

Oud hout
Dan kan ik je bij deze uit de droom helpen. Er bestaat een "International Building Code" die voor heel de USA geldt en die aangevuld kan worden met locale regels en voorschriften. En die regels zijn echt niet voor de poes. Als ik een contactdoos verplaats moet ik dat laten doen door een gecertificieerde electricien of het door hem laten controleren. En dan moet een inspecteur van de city het afnemen. Maar geen hond die dit doet natuurlijk, ik incluis.
http://publicecodes.citation.com/icod/ibc/index.htm
In mijn buurt moet de fundatie een voorgeschreven dikte hebben en tot onder de vorstgrens doorlopen. De voet van de fundatie moet ook een bepaalde breedte hebben. Op de fundatie komt een waterafsluitende afdichting, dan een rotbestendige, meestal houten rand die met stevige ankerbouten aan het beton vast zit. Hierop komen de vloerbalken, dan de subvloer (multiplex). Afhankelijk van de overspanning moeten die balken een bepaalde maat hebben en eventuele extra ondersteuning in het midden. Enz.
International klinkt misschien een beetje vreemd maar je moet je realiseren dat de USA uit afzonderlijke staten bestaat met een vrij grote autonomie. Meestal beziet men de USA als een enkel land maar het is meer een federatie. En de federale invloed is in de Constitutie vastgelegd en in de amendementen hierop en de hier uit voortkomende wetten van het Congress.
Maar we dwalen af. :)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
International klinkt misschien een beetje vreemd maar je moet je realiseren dat de USA uit afzonderlijke staten bestaat met een vrij grote autonomie. Meestal beziet men de USA als een enkel land maar het is meer een federatie. En de federale invloed is in de Constitutie vastgelegd en in de amendementen hierop en de hier uit voortkomende wetten van het Congress.
Maar we dwalen af.

Haha nu nog de eerste 6 coupletten van het volkslied en de namen van de laatste 3 presidenten kunnen spellen en je greencard is binnen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.