Routerlift ala Matthias Wandel

john m

Nieuw lid
22 jun 2008
4
0
Hallo,
Ik ben sinds juni 2008 ingeschreven en nog nooit een bericht geplaatst. Bij deze m'n eerste dus.

Ik denk dat Matthias Wandel bij velen wel bekend is. Hij ontwerpt en maakt naar mijn idee geniale dingen in vooornamenlijk hout. Bekijk z'n webste http://www.woodgears.ca maar eens.

Onlangs heb ik zijn ontwerp voor een router lift gekocht en gemaakt. Het leek me wel nuttig om hier verslag van te doen.

Het "pakket" wat na betaling gedownload kan worden bestaat uit een groot aantal tekeningen voorzien van de benodigde maatvoerig en aanwijzingen tbv van de bouw. Er is een kopie van het artikel zoals op zijn website staat bijgevoegd evenals een hele serie foto's welke nog meer details van de constructie weergeven.

Ook aanwezig zijn een lijst met benodigde hardware (schroeven, bouten ed) en een zaaglijst tbv van de benodigde houten/multiplex delen. De maatvoering op de tekeningen zijn metrisch echter die van de hardware is imperial(inches). Dat is opzich geen probleem omrekenen/afronden naar metrisch is simpel.
Bovndien is er een ontwerp voor een simpele frees tafel.

Een groot pluspunt is het bijgesloten Sketchup model van de router lift. Als er er ondanks de uitgebreide tekeningen nog onduidelijkheden zijn is het bekijken van het model zeker de oplossing.
Om het model te kunnen manipuleren cq bekijken moet je natuurlijk wel Sketchup op je pc hebben geinstalleerd. Hij geeft in een artikeltje zelfs beknopte aanwijzingen tav het gebruik van Sketchup.

Over naar de bouw van de lift.

Ik heb zo veel mogelijk gebruik gemaakt van spullen die ik nog had liggen. Als het absoluut niet anders kon heb ik materiaal aangeschaft.
Het 18mm multiplex is van de slechts mogelijke kwaliteit, veel onderbrekingen in de fineer lagen en een papier dunne toplaag. Berken multiplex is hier (Bali) al helemaal niet te krijgen. 12mm multiplex had ik niet nodig want ik was al bezig een freestafel te maken. Als vervanger voor maple heb ik een lokale hardhout soort gebruikt.



Als eerste heb ik de tandwielen gemaakt, als materiaal heb ik vloerlaminaat toegepast. Ik denk dat dit HDF is, we zullen zien hoe ze zich houden.
[album]281[/album][album]282[/album]

Vervolgens de schuif profielen(sliders) gemaakt. Dit is een kritisch onderdeel, zo min mogelijk speling tussen de delen is een vereiste voor de goede werking van de lift.
Matthias heeft ze op de zaagtafel gemaakt, ik koos voor de (in aanbouw zijnde)freestafel. Ik heb me niet helemaal aan de opgegeven maten gehouden, maar de delen zo zuiver mogelijk passend aan elkaar gemaakt.

De uitholling in dehouder voor de frees werdt door Matthias op de zaagtafel gemaakt. Ik ben bekend met de techniek :een stuk hout onder een hoek over het zaagblad voeren en zodoende een uitholling creeren maar koos toch voor de lintzaag.
[album]283[/album]
Na de rest van de massief houten en multiplex onderdelen op maat te hebben gemaakt kon alles gemonteerd worden. De 8mm bout die het grote tandwiel op zijn plaats houd word in een ondermaats gat geschroefd, de onstane frictie houd 'm zonder contramoer op zijn plaats. Voor de rest van de montage heb ik zoveel mogelijk lijm en schroeven gebruikt.

De schuif profielen heb ik met wat was extra glad gemaakt, hierdoor is er hoegenaamd geen wrijving tussen de delen. Om de tandwielen soepel in elkaar te laten grijpen heb ik een ring onder het grote tandwiel toegepast en de tanden wat taps gevijld.

[album]284[/album][album]285[/album]
Al met al een leuk project met als resultaat een routerlift voor heel weinig geld.
Voor US$ 11 levert Wandel een heel kompleet pakket waarmee je in het bezit komt van een bijzonder bruikbare aanvulling op de freestafel.

Het volgende project wordt de 16" lintzaag van wederom Matthias Wandel

John
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo John
3 jaar op het forum en dan zo'n eerste post. :D Duidelijke beschrijving, en natuurlijk een prima resultaat. Heb je er al vaak mee gefreesd? mijn gevoel zegt dat die tandwielen maar zozo zijn, maar Matthias maakt er zo''n beetje alles mee. Ik wens je er veel plezier mee.

Wil je ons ook op de hoogte houden van de lintzaag, ik loop al lang met DAT plan in mijn hoofd, ben benieuwd.

ps. Sanur daar word ik best wel jaloers van, mooie plek om buiten te frezen.

Hartelijke groet Hugo
 

john m

Nieuw lid
22 jun 2008
4
0
Hi,

Nee Hugo, nog niet mee gewerkt, zoals ik al schreef de freestafel is nog in aanbouw.
Btw wat zijn je bedenkingen tav de tandwielen. Bedenk dat er maar heel weinig kracht hoeft te worden uitgeoefend om de lift inn beweging te zetten.

Ik zal zeker laten weten hoe het in de praktijk bevalt.

Ik ben inderdaad vaak buiten bezig, uit de zon welliswaar. Bovendien staat de regentijd voor de deur, het regent natuurlijk niet elke dag maar als het regent kun je beter dekking zoeken.

Voor de houten lintzaag heb ik 14 inch binnenbanden nodig als loopvlak op de wielen. Zal een toer worden om ze te bemachtigen 14 inch is namenlijk een heel ongebruikelijke maat hier.

Groet,
John
 

kaos99

Nieuw lid
10 jul 2010
3
0
Hoi John

Ik zat er met die 14 inch ook eerst naast. Na wat zoeken gelukkig toch iets gevonden dat dicht genoeg in de buurt kwam. Maar uiteindelijk zou je met een andere maat van band ook moeten kunnen werken. Het komt erop neer te vertrekken van de ideale loopsnelheid van de lintzaag, en dan terug te rekenen. Je kan dan spelen met de doormeter van de lintzaag-wielen en het aandrijfwiel en de afstand tussen de wiel-assen. Natuurlijk moet je dat doen voordat je het frame zelf in elkaar steekt :) Ik had m'n frame al klaar toen ik besefte dat ik niet zomaar even eender welke lengte van lintzaag kon bestellen. Heb dus wat moeten spelen met de grootte van het blok waarin de wiel-assen gemonteerd zijn. Vorig weekend voor het eerst een stukje ge-lint-zaagd. Fijn gevoel!
 

john m

Nieuw lid
22 jun 2008
4
0
Hallo,

Kaos99, het probleem is niet de lengte van het zaaglint. De linten maak ik zelf wel op maat.
Mijn "probleem" is de hier moeilijk te krijgen maat binnenband.

Overigens, een goed adres voor lintzaagbladen is http://www.tuffsaws.co.uk/.
Kwaliteit is heel goed en snelle levering. Nadat ik z'n "Supertuff Fastcut" had gemonteerd leek het wel of ik een heel andere (lees betere) zaag had gekregen. Zeker de moeite waard.

Ik begrijp uit jouw opmerkingen dat jij ook een zaag naar Matthias zijn ontwerp hebt gemaakt?

Foto's please :)

John
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Erg off topic, maar vorige week was ik nog in Sanur! Toevallig dat daar ook al forummers zitten!
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
In de ontwerpen van Matthias Wandel wordt gewerkt vanuit het fixed base router concept. Eigenlijk de meest basale uitvoering van de freesmachine. Een ronde motor met een as waarop op het einde van die as de frees vast wordt gezet. Voorzover ik kan nagaan bestaan er geen fixed base routers van formaat welke op 220 volt draaien. DEWalt heeft een kleintje. Andersom is het overigens zo dat er geen Routerliftsysteem in de markt schijnt te zijn voor Plungebar routers op 220 Volt. Als je een freessysteem van Matthias maakt moet je een freesbevestiging uitdenken voor precies die freesmachine die je hebt.
Lijkt me interessant om zoiets te zien voor een Festool freesmachine. Dus ..... :D ....aan het werk dames en heren.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
dopeling zei:
Voorzover ik kan nagaan bestaan er geen fixed base routers van formaat welke op 220 volt draaien. DEWalt heeft een kleintje. Andersom is het overigens zo dat er geen Routerliftsysteem in de markt schijnt te zijn voor Plungebar routers op 220 Volt.
Er is de Bosch GMF 1400 CE, ik heb deze is zowel plungebar als fixed base router. Het is vooral een veelzijdige machine waar ik best tevreden over ben.
Groetjes,
Pascal
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.