Een klusje tussendoor

WR1944

Oud hout
Om te laten zien dat ik hier niet duimen zit te draaien als ik niet aan het houtbewerken ben komt hier een klusje tussendoor. Niet echt interessant voor de fanatieke houtbewerker maar misschien toch leuk om een blik te werpen in andermans keuken.
Met een flinke regenbui lekt het in de laundry room in de basement. Boven de laundry room is de front porch. Het dak van de laundry room is dus de vloer van de front porch. Dat dak bestaat uit beton dat met stalen balken in de fundatie verankerd is. Daarop is een vloer gegoten van 2 duim dik als afgewerkte vloer voor de porch. Door zetten van de fundatie is er een scheur ontstaan waardoor het staal is gaan roesten waardoor de scheur wijder werd enz. Dat is niet van de laatste jaren en er heeft al eens een klusser z'n best gedaan om twee los zittende brokken van de vloer vast te zetten en de scheuren te dichten. Die klusser was eigenlijk electricien dus de methode was niet echt des metselaars. Een soort kit voor de brokken en een soort kauwgom-achtige polyester voor de scheuren. OK, het heeft een tijdje gehouden maar nu moet het toch wel gerepareerd worden.
Dus de groeven uitgehakt, snel-cement gekocht, een kleine bekisting gemaakt en aan de slag gegaan. Ik deed eerst de scheuren om wat routine met de mortel te krijgen. En snel-mortel in de USA is inderdaad snel. 10 minuten om te verwerken en na 20 minuten beloopbaar. Het maakte me gewoon nerveus.
Daarna de bekisting geplaatst en de brokken met dunne mortel vastgezet. Vervolgens de scheuren gevuld en afgewerkt. Morgen nog de verticale scheur afdichten en het ergste is gedicht.
Op termijn zal ik er niet aan ontkomen de hele vloer/dak er uit te halen en de stalen binten te vervangen en een nieuw dak plus vloer te storten.

Attached files
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Heb je met een speciale reden snel mortel genomen ipv gewone?
Als de situatie het toe laat kies ik persoonlijk namelijk altijd voor gewone omdat je (denk ik) met het snelle drogen wel inlevert op de eindsterkte. Nu zal dat overigens hier denk ik geen probleem zijn omdat je het slechts als lijm hebt gebruikt en niet echt als basismateriaal. Straks weer een mooi kleurtje er overheen (wellicht 2 componenten voor een hogere slijtweerstand) en het ziet er weer strak uit.
 

WR1944

Oud hout
Ik wilde geen hele baal in huis halen en dit emmertje was een mooie maat maar het was alleen in een snel-mix te krijgen. Voor een volgende keer zal ik een andere bouwmarkt proberen. Misschien hebben ze een slow-mix. :mrgreen:
Ik moet nog wat verder scheuren dichten. Dan ga ik de vloer wat egaliseren en in de verf zetten. Kijken of ik een meer slijtvastere verf kan krijgen alhoewel deze verf er ongeveer 5 jaar op zit en er buiten het looppad nog als nieuw uit ziet. In het looppad waren er een paar slijtplekken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.