Welke houtsoort is dit?(Opgelost)

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Re: Welke houtsoort is dit?

Het zou niangon kunnen zijn. Maar een kopshoutfoto zou inderdaad meer duidelijkheid scheppen.
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Re: Welke houtsoort is dit?

Ik heb hier wel hout dat ruikt naar varkensmest.. Maar dat is gewoon eiken wat lang in een stal heeft gelegen ;)
Maar verder geen idee wat het wel kan zijn
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Re: Welke houtsoort is dit?

Het lijkt ook wel wat op teak, alleen de geur is vreemd
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Re: Welke houtsoort is dit?

De kopshoutfoto is niet zo scherp maar met wat ik nu zie hou ik het op massaranduba.
 

poolvos

Actieve deelnemer
28 aug 2010
318
0
70
Rotterdam
www.ericofon.nl
Re: Welke houtsoort is dit?

Hoi jokke,
heb de omschrijving even zitten lezen en ik denk dat je het wel eens bij het rechte eind kan hebben.Bedankt voor de moeite.
Gr
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Re: Welke houtsoort is dit?

Klopt, het is Angelim. IK haal regelmatig hout bij een hardhouthandel die voornamelijk Angelim doet. Stinkt daar heel erg naar sigarenrook en koeienmest
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Re: Welke houtsoort is dit?

De kopshoutfoto zou iets scherper mogen maar ik weet dat angelim tangentiale paratracheale parenchymbanden heeft. Die geven ook de typische tekening van die houtsoort. Zowel hel langshout als het kopshout van de foto's lijken er wat mij betreft niet op... Misschien iets scherpere foto's van zowel langs- als kopshout posten? Ik hou het nog steeds op massaranduba. :ugeek:
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Re: Welke houtsoort is dit?

Ik heb nog even gekeken naar een stuk massaranduba, maar dat is meer rood/bruin en fijner van struktuur.
Vorige week nog een soldeercilinder van 6,5x130 cm voor iemand gedraaid, die nog les geeft in het oude ambacht van loodgieter en dan met name restauratie van antieke zinken regenwaterafvoer ornamenten. Kon nergens meer zo'n stok krijgen. Nou die paal kwam precies overeen met het getoonde hout. Met name in het kopse hout zijn duidelijk de parallel aan de nerf lopende zwarte strepen zictbaar. Ik had het hout als Angelim Vermelho gekocht bij www.preciouswoods.eu in Nieuwerbrug aan de Rijn - net onder Utrecht.
Dit is een FSC gecertificeerde importeur van hardhout met consessies in Brazilië. Op hun website is onder producten een reeks van foto's en beschrijving geplaatst van houtsoorten die door hen worden verkocht.
Een aanrader om even op te slaan als naslagwerk.
vr.gr. Jan Pranger.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Re: Welke houtsoort is dit?

Het referentiestaal dat ik heb van angelim vermelho lijkt niet op het stuk hout dat je laat zien. Maar als ik google op angelim vermelho lijkt het dat ik fout zit. Wat ik wel merk is dat ik tussen de afbeeldingen ook de houtsoort zie staan die ik heb. En soms noemen ze die angelim vermelho en soms angelim pedra. Als ik dan weer google op angelim pedra komt deze dus meestal overeen mijn referentiestaal...
Het lijkt er dus op dat het wel angelim vermelho kan zijn en dat ik een stuk angelim pedra heb liggen. :?
Ook volgens foto's van de online determinatietabel van delta intkey zou het angelim vermelho kunnen zijn.
Ik zal volgende keer met iets meer voorbehoud antwoorden hè... ;)
 

willem h

Nieuw lid
27 okt 2010
4
0
Poolvos,
afgaand op je beschrijving zit ik te denken aan angelim vermelho.

Bert


beste Bert, je bent warm, angelim vermelho stinkt inderdaad verschrikkelijk als het nog redelijk nieuw gezaagd is; maar de geur is geen koeiepoep, maar kattepis!
willem
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
willem h zei:
Poolvos,
afgaand op je beschrijving zit ik te denken aan angelim vermelho.

Bert


beste Bert, je bent warm, angelim vermelho stinkt inderdaad verschrikkelijk als het nog redelijk nieuw gezaagd is; maar de geur is geen koeiepoep, maar kattepis!
willem

Willem,

Warm? ik zit er vlak op, het is angelim vermelgho :)
En laat die kattenpis en koeienpoep maar voor wat hij is :)

mvg,

Bert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.