review robland hx 310 pro

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
Hey ,

er hadden mij al enkele mensen gevraagd of ik eens wat meer video's wou maken van men machine
en van men werkjes enz ...
Dus heb ik gisteravond nog een kleine review gemaakt voor op youtube te zetten :D
Het is best wel grappig want heb het in het Engels gesproken :lol:

Deel 1
[youtube][/youtube]

Deel 2
[youtube][/youtube]

Deel 3
[youtube][/youtube]

groetjes
ruben
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
mooie videos Ruben, ikzelf heb de NXTZ en de schaafbank in 2 delen met oplegwagen van 2500mm. Is grotendeels dezelde als deze.

Voor je volgende videos mag je wel weten dat schaafbank:jointer, vandikte: planer en topie: shaper of moulder in het engels zijn ;) !
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
He Ruben,

Altijd leuk om filmpjes te kijken !! Ik vond je "shaving" wel grappig gevonden......ook je "topie"mag zeker niet ontbreken. Mooie machine, ben ik wel jaloers op!!!
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
Dank je heren :D

Tja in mijn school vonden ze het belangrijker Frans te geven ipv Engels ,
en het grappige is dat ik mij in het Engels gedeeltelijk kan expliqueren maar vraag me niet om Frans te praten hoor :shock:
Ik heb er zelf ook al mee moeten lachen als ik het filmpje achteraf bekeek :lol: :lol:
Dank je voor de vertaling BenchWorks ;) :D


Groetjes
Ruben
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Waarom gebruik jij je beveiliging eigenlijk niet op je vlak bank? en wat is het vierkantje met die sleuven voor die je rond 1:40 ziet in het 2e filmpje
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
De beveiliging op men vlakschaaf gebruik ik niet omdat ik deze niet echt handig vind ,
en ook moet ik deze dan telkens demonteren als ik wil zagen.

Bedoel je het stukje waarover ik spreek in het 2de filmpje rond 4:50 ?
Dat is het stuk waar je je aanvoerapparaat moet op bevestigen , ik wist niet hoe ik het in het Engels moest
expliceren :? :lol:

Groetjes
Ruben
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
dan vind ik het wel spelen met je vingers hoor. ik ken er al genoeg die met de vingers in de beitels gekomen zijn. maar hoezo moet je het demonteren dan is dat vanwege groot platen zagen?

ja dat bedoelde ik, ik had al zo soort vermoede.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
Het is idd niet de veiligste manier dat weet ik .
Ja als ik grote platen of lange latten wil zagen moet ik deze er telkens af nemen .
Op school was dit een veel beter systeem vond ik .


Groetjes
Ruben
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De beschermkap op de robland shaafbank heb ikzelf ook meteen verwijderd, het was gewoon te onpraktisch.
Het kan werken als je kleine stukken shaaft, maar de eerste keer dat ik hem gebruikte raakte mijn werkstuk er noch in de breedte, noch in de dikte onderdoor. En als je hem opzij schuift om erlangs door te schaven dan zit hij weer in de weg omdat hij dan te ver naar buiten uitsteekt.
Hij zit er volgens mij gewoon bij omdat het wettelijk verplicht is, maar het is duidelijk niet gemaakt om echt te gebruiken.
In de school hadden ze een aftermarket systeem moet plaatsen dat goed werkte, het ging vlot over of shuifde zonder moeite opzij voor het werkstuk. Je moet ofwel zoiets hebben, ofwel zelf eentje maken zoals in amerika , een soort platte schijf die wegdraait met een vering.
 

niels

Nieuw lid
12 nov 2011
2
0
mischien een beetje een domme vraag maar volgens de specificatie kan er in deze machine een 250 mm zaagblad. Als je de ruimte in de machine meet zou er ook een 300mm in kunnen. Het is zeker geen goed idee om dit ook te doen?
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
Dat is zeker geen domme vraag Niels .
En welkom op dit leerrijke forum btw ;) .
Als ik hier bij mij eens even nameet kan er bij mij toch zeker geen zaagblad van 300mm in hoor.
Persoonlijk zou ik dat niet doen ,
een groter zaagblad is ook zwaarder en onstabieler en is de zaagas of de motor daarop voorzien ?


Groetjes
Ruben
 

niels

Nieuw lid
12 nov 2011
2
0
dank je voor info,

Heb zelf ook nog even goed gemeten en denk dat het met de zaag in zijn hoogste stand inderdaad net niet past.

De reden dat ik het wil is dat ik graag een paneel met een bossing wil maken en een bossing van 8 cm vind ik eigenlijk net te klein. Mischien heeft iemand een tip hoe je dit anders dan met de zaag kunt maken?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
monkeyfreek zei:
een groter zaagblad is ook zwaarder en onstabieler en is de zaagas of de motor daarop voorzien ?

Zwaarder wel, instabieler als het goed is niet. Overigens denk ik niet dat dat kleine beetje extra gewicht het verschil gaat maken (door de centrifugaal kracht is de belasting alle kanten op gelijk), echter door het gebruik van een groter blad is de belasting op de motor veel hoger (kracht x arm) en word je zaagsnelheid ook een heel stuk hoger (rpm x omtrek blad).
Vooral die zwaardere belasting zal denk ik het grootste probleem geven, want de enige reden om er een groter blad op te zetten is om meer capaciteit te hebben, oftewel juist voor het zware zaagwerk.
 

tuoh

Oud hout
niels zei:
dank je voor info,

Heb zelf ook nog even goed gemeten en denk dat het met de zaag in zijn hoogste stand inderdaad net niet past.

De reden dat ik het wil is dat ik graag een paneel met een bossing wil maken en een bossing van 8 cm vind ik eigenlijk net te klein. Mischien heeft iemand een tip hoe je dit anders dan met de zaag kunt maken?

Een bossing van 80mm is al een flinke maat, ik zou niet weten waarom je nog groter zou gaan.
Meestal valt de zichtbare maat van een bossing tussen de 30 à 50mm, met de groefdiepte er bij opgeteld kom je dan in het beste geval aan 65mm totale maat voor de bossing.

Nu kan je grotere = diepere bossingen ook zagen op de verticale frees, maar dan moet je wel een modificatie uitvoeren om deze te kunnen zagen. Zo moet je op het tafelblad een schuin vlak aanbrengen met bovenaan een arretering waar je het paneel kan tegen geleiden. De originele geleider blijft wel behouden, daar kan je de diepte van de bossing mee regelen. Toerental frees op het laagste toerental, een forse cirkelzaag op de as, en klaar is kees. Het spreekt voor zich dat deze bewerking niet geheel zonder gevaar is, ervaring is een must alvorens hier mee te beginnen. Door de grote cikelzaag op de as komen er aardig wat krachten op het werkstuk, die moet je wel de baas kunnen anders kan het wel eens faliekant aflopen :cry:

Op bovenstaande manier heb ik al tientallen diamantvormige panelen gezaagd voor buitendeuren, het kan wel maar het is altijd opletten geblazen.

Door het schuine werkvlak MOET het paneel altijd exact tegen de bovengeleiding lopen, de minste hapering hier resulteert in een klemmende zaag. De combinatie van een klemmend zaagblad van 300 à350mm aangedreven door een 4 à 5Pk motor, dat is spannend :shock:
Dus ervaring is een MUST, begin er anders niet aan.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.