Ik zoek zelfcentrerende boren

A

Athanor

Guest
Voor het zuiver gecentreerd boren van schroefgaten voor scharnieren ben ik op zoek naar een set zelfcentrerende boren zoals op onderstaande foto. Ik weet dat er van Festool een ex. van 5 mm te verkrijgen is, deze is gemaakt voor de gaatjes van boekenplankdragers. Ik ben op zoek naar identieke exemplaren van 3 en 4 mm. die in de tapse gaten van kleinere scharnieren passen. Kan tot nu toe geen leverancier vinden in Nederland.

Weet iemand waar ik die kan verkrijgen???

Fons



Attached files
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Ik heb ze pas gekocht bij de firma Rutland zie http://www.rutlands.co.uk in Engeland.
Daar kosten ze £18.95 pond een set van 5 .
Ze verkopen ze ook bij Axminster zie http://www.axminster.co.uk/
Daar kosten ze £12,78 een set van 3.
Geweldige dingen, ik snap niet dat ze die niet in Nederland verkopen.

Ik hoop dat je er wat aan heb.

Groetjes Schummie.


DKT22.jpg
 
A

Athanor

Guest
Hallo Schummie,

Bedankt voor de snelle reactie. Dus jij hebt ook geen leverancier in Nederland kunnen ontdekken. Ik zal eens op de website kijken. Het Engelse pond staat prettig laag. De boor van Festool kost volgens mij al 15 euro.

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@Fons, ik heb ze zelf een paar jaar geleden bij baptist enorm gekocht in Arnhem. Die hebben ze gewoon op voorraad van Famag. Famag maakt ook super houtboren.

jaap
 
A

Athanor

Guest
Aha, dus ook gewoon in Nederland te koop! Ik had bij Baptist op de houtbewerkers winkel gekeken, daarom niet gezien natuurlijk!

Bedankt voor de tips, als er nog meer volgen natuurlijk altijd welkom!
 
A

Athanor

Guest
Potverdrie, :oops: ik begin mijn zelfstandigheid te verliezen als surfer op het net. :( Heb ik met mijn neus gekeken zeker :shock:
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
Ik heb ze vroeger wel gebruikt maar gebruik tegenwoordig gewoon een priem om voor te prikken
en ik geloof niet dat ik daar toen veel geld voor heb betaald

bedrijven als würth en häfele hebben vaak dit soort dingetjes in hun assortiment,, je moet wel een bedrijf hebben om daar te kunnen kopen
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik heb zelf een setje van makita. Het probleem hierbij is dat dit waarschijnlijk voor de Amerikaanse of Engelse markt bedacht is. De boortjes die erin zitten hebben inch maten. Bijvoorbeeld het exemplaar dat voor ons 3mm is, is dan 1/8 inch. Ofwel 3.175 mm. 3.2mm past ook wel, maar is ook niet bepaald bij de bouwmarkt om te hoek te krijgen.
Als je er een breekt kan het dus een serieus probleem worden om een vervanger te vinden.

Ed
 
A

Athanor

Guest
Hallo Ed,

Zijn die dan via de dealer van makita machines te verkrijgen, staan ze in de catalogus?

Fons
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Fons,

Het setje heb ik ooit bij Hornbach gekocht. Of er losse boortjes via een makita dealer te krijgen zijn weet ik eigenlijk niet. Ik heb het geluk dat ik boortjes in alle maten via mijn baas kan bestellen. Het voordeel van het Makita setje is dat aan 1 kant de centreeboor zit en aan de andere kant een schroefbit. In de akkuboor plaats je dan een speciale houder met een soort snelkoppeling, zodat je snel kan omschakelen van boren naar schroeven.
Als het niet helemaal duidelijk is kan ik wel een foto maken.

Ed
 
A

Athanor

Guest
Hallo Ed,

Reuze bedankt voor de tip, ik zal er snel eens verder naar kijken.

Fons
 

arjan

Nieuw lid
1 mrt 2009
13
0
Ben zelf afgestapt van de zelf centrerende boren. ten eerste zijn ze te duur en ten tweede zit je hiermee altijd precies in het midden van het scharniergat.
Ik geef zelf de voorkeur aan de Automatic Center Punch van Starrett (http://www.fine-tools.com/markier.htm). dit is een priem met een soort automatische hamer en slaat een centerpunt in het midden van het scharniergat.
Voordeel hiervan is dat als je de "punch" een beetje scheef houdt, je een klein beetje uit het midden boort. Hierdoor trekt het scharnier zich mooi tegen de zitting aan bij het vastzetten van de schroeven.

Arjan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.