handvatten hakbeitels

birdje

Nieuw lid
5 jan 2011
17
0
Goedenmiddag, :roll:
Voor de eerste keer zelf iets plaatsen op het forum, Ik had enige tijd terug van Rick Essenhout voor handvatten voor een aantal hakbeitels gekocht. Ik heb net de hechten gedraaid met mijn oude (gekregen) leuffer draaibankje, Mijn draaiwerk is niet te vergelijken met het echte vakwerk!!
Ik heb wel een paar goede sorby draaibeitels, dus Het lukte op zich vond ik na 25 jaar (LTS) goed.
De hechten voor de schietbeitels en de vermoorbeitel, heb ik afgekeken van mijn andere o.a nooitgedagt hechten van hakbeitels. Ook heb ik een kort hecht gedraaid voor een oude (waarschijnlijk nooitgedagt)
Guts. De afmetingen heb ik zoveel mogelijk aan de hand van, mijn (grote) :lol: handen en de afmetingen van de maximale diameter bepaald. De metalen ringen zijn van een oude framebuis van mijn oude fiets. :lol:
Ik hoop dat het lukt met de bijgevoegde foto's

Groetjes, Remco :cry

Attached files
 

maus

Actieve deelnemer
7 sep 2011
28
0
Ja nu wel :D

Ziet er netjes uit, ga je ze nog beitsen of iets dergelijks?

Maurits
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Niets mis mee wat mij betreft. Ik heb een jaar of wat geleden wat oude beitels op een rommelmarkt gekocht, een stuk of 6 voor heel weinig (€0,50/stuk, omdat de handvaten aan gort waren), waar ik ook nog handvaten voor wil draaien. Hoe zet je eigenlijk die metalen ringen vast?

mvg Peter
 

birdje

Nieuw lid
5 jan 2011
17
0
Goedemorgen,

De handvatten wil ik denk ik met witte meubelwas insmeren, maar daar denk ik nog even over na!

Ik wil nog even aangeven dat ik voor het monteren. De door Wilco Woodworker beschreven methode van getrapt inboren van de hechten, heb toegepast. Dit heb ik bepaald aan de hand van de afmetingen van de arend (punt aan het blad). Deze afmetingen zijn bij oude beitels (de langste is 480 mm) wisselend.

De ringen welke ik heb geneden van een framebuis van een fiets monteerde ik door;
-de diameter welke je aan het einde draait ongeveer een 1/2 mm kleiner te nemen als de binnendiameter
van de buis te meten met een schuifmaat.
-Een ring is dan uiteindelijk te klein, deze kleinere diameter is goed te persen in een gewone
metaalbewerkers bankschroef. Er ontstaan dan wel kleine krulletjes deze zijn met een mes weg te
snijden. Eventueel aankloppen met hamer en drevel rondom. en klaar is kees!

Groetjes Remco,
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik zou niet te lang wachten met afwerken. Toen mijn beitels nieuwe handvatten hadden ging ik ze eerst slijpen. Toen zaten ze dus vol zwarte vlekken. Heeft een hoop moeite gekost om die weer schoon te krijgen. Ik zou lijnolie gebruiken. Dat was vroeger een veel gebruikt middel voor houten gereedschap. Misschien een beetje meubelwas daar nog op. En ik zou ze eerst nog wat gladder schuren anders wordt de lijnolie erg vlekkerig.
 

WR1944

Oud hout
birdje zei:
Goedemorgen,
De ringen welke ik heb geneden van een framebuis van een fiets monteerde ik door;
-de diameter welke je aan het einde draait ongeveer een 1/2 mm kleiner te nemen als de binnendiameter
van de buis te meten met een schuifmaat.
-Een ring is dan uiteindelijk te klein, deze kleinere diameter is goed te persen in een gewone
metaalbewerkers bankschroef. Er ontstaan dan wel kleine krulletjes deze zijn met een mes weg te
snijden. Eventueel aankloppen met hamer en drevel rondom. en klaar is kees!

Groetjes Remco,

In plaats van het heft 1/2 mm kleiner te draaien moet je het juist wat groter draaien. Dat blijkt wel uit de rest van de tekst, maar ik vermeld het even voor de volledigheid.

Als je de binnendiameter van de ringen aan een kant iets afrondt of afschuint heb je minder last van die krulletjes. Maar het is een goede tip. Vooral van racefietsen is het frame van hoogwaardig staal gemaakt. Waarschijnlijk kan je een pijpsnijder voor loodgietersgebruik toepassen. Dan krijg je een mooie rechte snede die je wel aan de binnenkant goed moet afbramen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Wat ik als ringen gebruik zijn messing soldeerverloopjes (a-sokken) 15-22 of als het heel zwaar moet 22-28mm. Ziet er zeer sjiek uit als het gepolijst is. Ook messing gordijnbuis voldoet. Ik heb ook handvatten gezien waar men een messing knelring gebruik. Dit geeft ongeveer dezelfde uitstraling als de oude nooitgedagt handvatten.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dat zijn mooi handvaten! Inspirerend zeg. Het is alweer een tijdje geleden dat ik handvaten gedraaid heb, maar door die foto's krijg ik er weer zin in. Het zijn trouwens beste beitels die je daar hebt!

Ik gebruik ook altijd messing soldeersokke, van de formido:
messing%20busjes.JPG
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Is dat messing of koper? Koper heeft een nogal rode kleur die niet zo mooi is. Messing is wat van oudsher gebruikt werd is wat gelig. Op de foto ziet het er wel naar messing uit, maar ik ken die dingen eigenlijk alleen in koper.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Kees,

Het is messing. Vroeger gebruikte ik inderdaad ook koper van oude waterleidingen, maar messing vind ik mooier. Ze zijn gewoon bij de formido te koop in de maten 22, 15,12 en 10 mm. Ze kosten ongeveer 40 ct per stuk, en koop je ze met de veelvoorkomende 20% kortingsbonnen dan zijn ze helemaal goedkoop.

Er zit binnenin wel een randje die je moet wegvijlen, en ik vijl op de draaibank ook altijd het ingestansde KIWA teken en de maat weg. Ik vind ze ideaal.
 

WR1944

Oud hout
Je hebt die sokken in koper en in messing. Als ik het me goed herinner is de koperen versie maar in een beperkt aantal verbindingen verkrijgbaar (bochten en sokken) en ook mag het niet in alle gevallen toegepast worden. De laatsten die ik gezien heb hadden ook geen KIWA-keur. Maar dat kan achterhaalde info zijn. De messing sokken zijn een stuk sterker omdat ze een dikkere wand hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.