Nog wat draaiwerk

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Globe van restjes, noten, eiken, en esdoorn. Aardas van messing.
De globe is 10 cm, gedraaid met een eigenbouw "bollendraaier", totale hoogte 22 cm


Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Een erg mooi sculptuur! Ik heb er ook eens eentje gezien waarop de werelddelen getekend waren met een soldeerbout oid. Het wachten is op diegene die de uitdaging aangaat om een gesegmenteerde aardbol te maken.

Wat betreft de bollendraaier, kun je daar eens wat meer van laten zien of over vertellen? Hoe doe je dat nu precies? ik heb er ook eens eentje proberen te maken, maar ik kreeg er geen mooie bollen mee.
 

piefon

Nieuw lid
3 jul 2011
20
0
Mooie wereldbol. Ik zou willen dat ik ook al zulke dingen kon tonen, maar ben nog niet zolang bezig met mijn draaibank en heb (nog) niet veel geschikt hout liggen voor te draaien.

Woodworker zei:
Wat betreft de bollendraaier, kun je daar eens wat meer van laten zien of over vertellen? Hoe doe je dat nu precies? ik heb er ook eens eentje proberen te maken, maar ik kreeg er geen mooie bollen mee.

In die bollendraaier ben ik ook wel geïnteresseerd. Die zou nog wel eens van pas kunnen komen bij een van mijn volgende werkstukken.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Woodworker, piefon,

Het ontbreekt me momenteel aan tijd om er gedetailleerd op in te gaan.
De bollendraaier die ik heb is een eigenbouw, maar niet door mij. 'k Heb hem van MP geplukt.



Er waren bij mij wel plannen (en gedeeltelijk de spullen) om er zelf een te maken, met de Hager HKD 120 als voorbeeld. Zo'n ding kopen voor dergelijke bedragen doe ik niet, daarvoor is voor mij het toepassingsgebied véél te klein. Toen ik deze bollendraaier op MP en tegen een redelijke prijs kon kopen heb ik dat gedaan. "t Is niet mijn "ideaalbeeld", maar hij werkt naar behoren.

Voor zelfbouw ideeën is het Duitse houtdraaiersforum forum http://www.drechsler-forum.de/phpbb/ een leuke bron, even zoeken op kugeldrehvorrichtung .

Succes,

Peter

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.