Mijn schaven.

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Al mijn schaven eens goed in gevet in verband met de natte herfst die er aan komt en toen heb ik maar gekijk een groepsfoto gemaakt voor mijn blog.

DSC01975.jpg


Dit is mijn werkset. Op de plank liggen nog wel wat schaven die op reparatie ed wachten. Links de Stanley schaven (hoewel de #5 een Record is) De #6 heeft een recht geslepen beitel en is voor de futselplank. De #4 heb ik een "backbevel" gegeven van een graad of 10 zodat hij warrig hout makkelijker aan kan. Dan een houten schaafje met geleiders voor facetkantjes. Een sponningsschaaf en een Record shouderschaaf. Daarvoor een merkloze schraper #80 en twee blokschaafjes. Die met de lage beddingshoek is mijn enigste ooit nieuw gekochte schaaf, een Quangsheng. Achterin een gerfschaaf, meer voor de sier, en een oude engelse infill schaaf zonder merk. Rechts daarvan mijn houten schaven. Rechtsvoor een Stanley 50 en een Record 044 ploegschaaf. Links op de muur zie je nog twee spookschaafjes.

Wat ik nog "mis". Ik wil graag wat langere houten schaven erbij, een rijschaaf en een voorloper met beddingshoek van 50 graden. Die wil ik van de winter of zo zelf eens gaan maken. Een mooi houten ploegschaaf lijkt me ook wel wat, maar dat heeft niet echt haast.

Toch leuk om zo eens op je verzameling neer te kijken :D

Nog meer mensen met foto's van hun schaven verzameling?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooie collectie! Als tip kan ik je een grondschaaf aanbevelen. Kosten tweedehands niet te veel en zijn in mijn werkplaatsje echt onmisbaar geworden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Oops, die ben ik vergeten. Een Stanley 71. Die zit in een mooi doosje, dus viel niet zo op in de kast.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
ik heb een 80tal schaven waaronder enkele houten rijschaven, maar de afstand zal misschien een probleem zijn (+/- 240 km). je bent welkom om langs te komen je mag gerust 1 rijschaaf gratis hebben.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
dif zei:
ik heb een 80tal schaven waaronder enkele houten rijschaven, maar de afstand zal misschien een probleem zijn (+/- 240 km). je bent welkom om langs te komen je mag gerust 1 rijschaaf gratis hebben.

Kijk dat vind ik nou ontzettend aardig. Misschien iets voor iemand anders? Ik heb al wel ergens een houten rijschaaf liggen, moet ik ook nog eens opknappen.

Wat ik van plan ben is gewoon voor de lol zelf een schaaf bouwen en dan natuurlijk net iets anders dan de standaard 45 graden schaaf. Een mooi stuk hout en een paar beitels heb ik al liggen. Nu nog wat tijd vinden. Als je daar ook een voorraadje van hebt, hou ik me aanbevolen ;)
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
@seek, een voorraadje tijd mag ook naar mij opgestuurd.
@SamPonette, je mag altijd langskomen stuur maar PB
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.