Mijn eerste kast

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hey


Kan het niet laten mijn eerste kastje. Voor mijn zoon en dochter vandaar het fel oranje.

Het ontwerp is eigelijk gepikt van een site (ben daar niet zo trots op) en uitgetekend met google sketch-up.

Volgende keer ga ik lamello gebruiken denk ik, of terug schroeven maar niet meer plamuren want je blijft het toch zien.

alle 48 delen heb ik laten zagen in lakfolie mdf bespaard heel veel werk en koste alles samen materiaal en zaagwerk 120 euro
[album]264[/album]


Twee speciale klemmen gekocht van Stanley om alle onderdelen mooi haaks te kunnen zetten voordat ik de schroefgaten boor. SPAX mdf schroeven gebruikt zelfborend (maar alles wel voorgeboord). Van mijn monteer werk ben ik vrij tevreden, dankzij het hyperprecieze zaagwerk kwam alles mooi uit. Gaten opgevuld met Polyfila MDF vuller (niet te zien na schilderen volgens de verpakking). Veel schuurwerk en ik heb het nooit vlak gekregen. Randen mdf heb ik ingewreven met verdunde pva lijm. Maar was ook niet de beste oplossing veel gemorst -> opnieuw veel schuren. volgende keer wat extra primer of plamuren.

image.php



Lakken met Sigma Tigron Aqua dure verf. Twee lagen primer (ook sigma tigron), vier lagen verf. Verf werk is middelmatig maar dat ligt aan mij denk ik. Ik vraag me af of het niet beter is eerst alle delen te schilderen en dan alles in mekaar te zetten. Randen schilderen is een moeilijk werkje. vrij snel druipers.

[album]266[/album]


Samuel


alle comments welkom, dit is natuurlijk geen echte houtbewerking, maar ik ben wel tevreden van het resultaat. Volgende keer iets in muliplex denk ik en dan blank lakken.

En nieuwe uitdaging kastdeurtjes maken daar heb ik een beetje schrik van.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik vind het ontwerp erg gaaf !! Een kennis van mij heeft vorige week een dergelijke kastje in eiken gemaakt.

Ben zeer benieuwd naar de komende projecten
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
:shock: Mooi oranje! (echt waar, zeker voor kinderen)
En een mooie kast!
Kan het dat de plamuur niet goed glad word icm met de lakfolie?? Ik krijg MDF meestal erg glad met plamuur

Ik denk dat ik ook nog een keer zo'n soort kast ga maken
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Gaaf ontwerp. Ik plamuur de kanten van het mdf eerst. Hierna schuren en gronden. Hoewel ik over het algemeen alleen profesionele verven gebruik Sigma of Sikkens werkt de speciale mdf grondverf van alabastine super op blank mdf. Goed schuren en plamuren is zeer belangrijk voor de uiteindelijke afwerking. Oefenen en niet te weinig weg schuren.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Erg mooi resultaat, beetje retro jaren '70/'80. Ga je er echt deurtjes voor maken? Zonde, dan zie je het a-symetrische niet meer...

Ik smeer de kopse kanten van MDF altijd in met een willekeurige witte houtlijm, daarna het hele werkstuk in de MDF- grondlak en daarna aflakken. Dit werkt naar mijn idee prima en redelijk snel.

Groeten,
Patrick
 

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
HEy


Nee op deze kast komen geen deuren hoor, ze is af is nu al helemaal gevuld. De volgende wordt er een met deuren.

Samuel
 

maus

Actieve deelnemer
7 sep 2011
28
0
Mooie kleur :D en ziet er goed uit.

MDF kan je ook glad krijgen door gebruik te maken van acryl kit. Je moet er dan wel op letten dat het overschilderbaar is maar je krijgt dan wel een strak resultaat.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Ik doe de kopse kanten altijd met 2 componenten plamuur, vult uitstekend, je hoeft niet lang te wachten en keihard. Mooie kast hoor als dit de eerste is komen er nog vele mooie denk ik :)

Grt HF
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Leuke, speelse kast. Lijkt me een enorm gepuzzel om een beetje handig in elkaar te zetten. En het verfwerk is niet echt leuk: al die hoekjes en kleine stukjes hout. Petje af.

De kopse kanten van MDF behandel ik altijd eerst met twee lagen kwastplamuur. Dit is een soort hele vette verf. Daarna schuren, gronden en aflakken en het resultaat wordt net zo strak als de niet-kopse kanten.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Dat is een opvallende kast. Niet mijn smaak maar ik kan me voorstellen dat de eigenaren er blij mee zijn. Volgens mij goed gelukt!

En nieuwe uitdaging kastdeurtjes maken daar heb ik een beetje schrik van.
Waarom? Het maken zelf? Of zie je op tegen het monteren in de (te maken) kast?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Kopse kanten met spuitplamuur erop zetten. Alleen dan niet spuiten maar gewoon met een lakrollertje. Wel eerst schuren met p180 daarna insmeren, drogen en schuren met p320.

Heb je er ook een plint ondergemaakt? Dit ivm met vocht en alle schoenneuzen die er tegenaan schoppen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.