2e hands lintzaag, waar op letten?

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo mensen,

Ik heb via via een prachtig aanbod gekregen voor een grote lintzaag. Echt zo'n oude zware gietijzeren machine, 40 cm uitlading en krachtstroom voor beneden de € 200.

Nu ga ik de machine uiteraard eerst keuren voordat het een daadwerkelijke aankoop wordt, en mijn vraag is waar ik op moet letten als ik de machine ga bekijken.

Alle tips zijn welkom!
 

tuoh

Oud hout
Die zware lintzagen zijn gebouwd als een tank, daar gaat weinig mee mis. De belangrijkste punten om na te zien alvorens te kopen zijn de volgende:

- staat van de loopvlakken, geen stukken uit, geen verstorven rubber, geen zware spoorvorming. Bij grote lintzaagmachines kost het herrubberen van één wiel ong. 250€ :shock:
- Motor in orde?
- de lagering van de wielen, geen speling
- de staat van de onder- en bovengeleiders, een heel belangrijk item

De rest is minder belangrijk, aanwezigheid van een verstelbare zijaanslag, afscherming zaaglint, etc. dat zijn punten waar op een simpele manier wel een mouw aan te passen is.


Mvg,

André
 

Sanny

Actieve deelnemer
de geleiders onder en boven de tafel zijn bijna altijd te bestellen en te monteren. het zou natuurlijk wel de voorkeur hebben als de geleiders in goede staat zijn. Het liefst met wieltjes.
Kijk ook vanaf de rechter zijkant of de machine krom is (door te veel spanning op de zaaglinten te zetten kan het zijn dat het bovenste wiel helemaal scheef staat).
Kijk ook naar de mogelijkheden met betrekking tot stof afzuiging.
Kijk of alle relevante onderdelen nastelbaar zijn zoals het kantelen van het blad, het iets "scheef"zetten van het bovenste wiel (tracking) en de zijgeleider.

En tot slot koop de machine alleen als je deze draaiend hebt gezien, en veilig in het gebruik is. (geen volledig open machines).
Sander
 
A

Athanor

Guest
tuoh zei:
- staat van de loopvlakken, geen stukken uit, geen verstorven rubber, geen zware spoorvorming. Bij grote lintzaagmachines kost het herrubberen van één wiel ong. 250€ :shock:
André
Overigens is het mijn ervaring dat dit goed zelf te doen is bij wielen met vlakke bekleding. Die zijn gelijmd met rubbercementlijm. Ik heb op mijn Meber de oude kurkbekleding er af geschraapt en nieuwe bekleding van rubber/kurk er opgeplakt. Deze heb ik bij de dealer gekocht voor € 15,--

Fons
 

tuoh

Oud hout
Fons, dat zelf doen bij een grote lintzaag is toch niet evident. Ik heb verleden week twee wielen weggebracht om te herrubberen, wieldiameter 900mm.

Na het opnieuw beleggen word de wielvoering op de draaibank nagedraaid, en hierna worden de wielen dynamisch gebalanceerd. Bij wielen met een grote diameter is dit wel een must om een rustig lopende machine te krijgen. Bij deze afmetingen van de wielen is de minste onregelmatigheid op dit vlak funest voor de levensduur van machine en lagering. Om van de zaagkwaliteit nog maar te zwijgen.

Heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de zaaggeleiding te modificeren, zowel het achterste steunwiel, als de blokken van de zijgeleiding worden bekleed met Widia, de zijgeleiders welke nu bestaan uit rechthoekige blokjes staal, laat ik veranderen naar blokjes met een bolle vorm, het zaaglint raakt dan maar een kleine zone van de steunblokken, dus minder wrijving, en een rustiger loop.

Die zaaggeleiders zien af bij ons, massieve Eik van 200 à 250mm dikte in een nauwe holle of bolle vorm zagen dat genereert heel wat torsing, wrijving en warmte in zaaglint en geleider, dan trekken we maar beter goed gewapend ten strijde.

Als ik de machine terug opbouw zal ik wel eens wat foto's plaatsen van de modificaties.


Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Oké, Ja André, dan heb je het wel over een lintzaag van een geheel ander kaliber dan mijn Meber met 40cm wielen. Met een nieuw, scherp zaaglint draait het geheel zeer rustig, vind ik. Maar mijn 7cm Robinia tuinstoelleuningen zagen is ook een heel andere klus dan jullie zaagwerk ;)

Denk je dat de vervanging van de loopvlakken voor kleinere machines door de handige zelfdoener niet is aan te bevelen?

Fons
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
tuoh zei:
de zijgeleiders welke nu bestaan uit rechthoekige blokjes staal, laat ik veranderen naar blokjes met een bolle vorm, het zaaglint raakt dan maar een kleine zone van de steunblokken, dus minder wrijving, en een rustiger loop.

Hallo Andre,

Voor het verminderen van de wrijving heeft dat geen nut. Wrijving is namelijk niet afhankelijk van oppervlak. De wrijvingsformule is Wmax = f N, met

Wmax= maximale wrijving
f= wrijvingscoefficient ( ruwheid van het oppervlak)
N= de belasting die erop staat.

Verminderen van de wrijving lukt alleen als je die twee parameters aanpast. En zoals je ziet, staat oppervlak daar niet bij.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Nou Wilco, mijn boerenverstand begint toch te jeuken als je dat zegt, de wetenschappelijke onderbouwing ga ik je niet geven maar het lijkt mij toch dat de oppervlakte wel degelijk van belang is. In jouw voorbeeld zou een stukje schuurpapier van 1 x 1 cm voldoende zijn om een plaat van 1,22 x 2,44 m op de grond vast te leggen omdat er dan voldoende wrijving is om de plaat vast te houden... ik zou toch liever opteren voor iets meer oppervlak van hetzelfde spul eronder..... waarschijnlijk bereken jij zo de theoretische wrijving van een punt ( alhoewel een punt helemaal geen oppervlakte heeft dus helemaal geen wrijving) Maar je begrijpt wat ik bedoel.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Deze verwarring komt omdat de definitie van f uitgebreid moet worden, maar eigenlijk zegt woodworker het zelf:

f= wrijvingscoefficient ( ruwheid van het oppervlak)

de wrijvingscoëfficiënt is afhankelijk van het materiaal (ruwheid) maar ook van het formaat van het raakvlak (oppervlak)

Edit: bovenstaande klopt niet. de grootte van het wrijvingsoppervlak heeft géén invloed op de wrijvingscoëfficiënt.

Als de plaat van 122x144 van Scheppie in zijn geheel zou rusten op het kleine stukje schuurpapier, dan zou de wrijvingscoëfficiënt even groot zijn als wanneer de hele plaat bekleed was met schuurpapier. Dit omdat dan het hele gewicht op het kleine schuurpapiertje rust.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het verhaal is net iets anders. De wrijvingskracht is onafhankelijk van de afmetingen van het oppervlak, maar de hoeveelheid energie die je verliest niet. Die kracht werkt namelijk over de lengte waarover je contact maakt in de bewegingsrichting. Hoe korter die lengte, hoe minder arbeid die kracht verricht, dus hoe minder de energie-afname en hoe minder warmte er wordt geproduceerd (want dat is waar het energieverlies naartoe gaat). En alle energie die je niet verliest hoeft door je motor niet te worden geleverd...

Arthur
Arthur
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Dus het kost meer energie om een 122x244 plaat die geheel beplakt is met schuurpapier te bewegen dan diezelfde plaat maar dan met slechts een klein stukje schuurpapier (waarmee de plaat de ondergrond raakt)? Dit terwijl de kracht die hiervoor nodig is hetzelfde is? Dat vergt enige uitleg.

Wel enigszins off topic b.t.w.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
De uitleg staat in mijn vorige post :) Maar ik zal het nog eens proberen: een kracht die op een object werkt oefent daar arbeid op uit, draagt er energie aan over. Hoe langer die kracht werkt, hoe meer energie er wordt overgedragen. Stel je een stuk van je zaaglint voor dat langs je geleiding beweegt. Stel die geleiding is 1 cm lang en je zaaglint gaat met 1 m/s. Dat ene stukje zaaglint ondervindt dan gedurende 1/100 seconde de wrijvingskracht. Rond je nu je geleiding af tot je zeg 1mm contactoppervlak overhoudt, dan ondervindt dat stukje zaaglint maar gedurende 1/1000 seconde de kracht. De kracht blijft hetzelfde, maar hij werkt 10 keer zo kort.

Arthur
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Het was eigenlijk een retorische vraag aangezien het niet mogelijk is met dezelfde kracht per tijdseenheid verschillende hoeveelheden energie op te wekken.

De uitleg (in beide posts :) ) gaat mank omdat de kracht wordt verdeeld over de oppervlakte. Dus als de wrijvingsoppervlakte 1cm2 is, dan zal de kracht per oppervlakte eenheid 1/100 zijn van de wrijving op een oppervlakte van 1mm2. In totaal zal de gedissipeerde energie hetzelfde zijn.

V.w.b. de lintzaag: bij een afgeronde geleiding zal deze plaatselijk warmer worden, bij een platte wordt de warmte verdeeld.
 

tuoh

Oud hout
Athanor zei:
Oké, Ja André, dan heb je het wel over een lintzaag van een geheel ander kaliber dan mijn Meber met 40cm wielen. Met een nieuw, scherp zaaglint draait het geheel zeer rustig, vind ik. Maar mijn 7cm Robinia tuinstoelleuningen zagen is ook een heel andere klus dan jullie zaagwerk ;)

Denk je dat de vervanging van de loopvlakken voor kleinere machines door de handige zelfdoener niet is aan te bevelen?

Fons

Fons,

Inderdaad, daar heb je helemaal gelijk in, bij de kleinere machines is dat een klus die je zeker zelf kan doen zonder enig probleem.
Maar omdat Woodworker het heeft over een zware industriële zaagmachine, was mijn reactie dan ook meer gericht naar deze machines.
Een zware lintzaagmachine is een heel andere machine dan de kleinere types. Ze zien er wel het zelfde uit, maar dat is dan ook alles. De zware jongens worden al snel aangedreven door een 5 à10 pk motor op 400V, dat stopt voor niks. Dat zware frame is gewoon een must, de krachten die hier op werken bij draaiende wielen is niet min :shock: Trillingen door onbalans zijn hier absoluut te vermijden. Voordeel van deze zware constructie, een absoluut stijf frame, dat plooit niet bij het aanspannen van het zaaglint :D


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
peterderooij zei:
Het was eigenlijk een retorische vraag aangezien het niet mogelijk is met dezelfde kracht per tijdseenheid verschillende hoeveelheden energie op te wekken.

De uitleg (in beide posts :) ) gaat mank omdat de kracht wordt verdeeld over de oppervlakte. Dus als de wrijvingsoppervlakte 1cm2 is, dan zal de kracht per oppervlakte eenheid 1/100 zijn van de wrijving op een oppervlakte van 1mm2. In totaal zal de gedissipeerde energie hetzelfde zijn.

V.w.b. de lintzaag: bij een afgeronde geleiding zal deze plaatselijk warmer worden, bij een platte wordt de warmte verdeeld.

Binnen enkele weken ken ik het juiste antwoord, wanneer de gemodificeerde stukken op hun plaats zitten.
De stalen geleideblokken die er nu opzaten zien gewoon blauw, dat werd wel heel warm.
Door de aard van het te bewerken hout ( ongelijke vorm op een vlak blad) moet het zaaglint nogal wat torsie verwerken, wat op zijn beurt zorgt voor veel wrijving tegen de geleideblokken, en dus voor veel warmte en slijtage.
Door deze blokken te voorzien van afgeronde Widia plaketten hopen we hier komaf mee te maken.
Voor de achterste zaaggeleider, die vroeger al eens voorzien werd van een Widia contactvlak, bracht deze ingreep wel soelaas. Dit steunwiel gaat nu aanmerkelijk langer mee alvorens het moet vlakgeslepen worden. Hier is het de rug van het lint dat inloopt op het steunwiel, gewoon omdat je door de zware werkstukken met horten en stoten zaagt, dat hout weegt als lood, een rustige gelijkmatige doorvoer is een utopie.


Mvg,

André
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Je zal zeker profijt hebben van de Widia loopvlakken aangezien deze een enorme slijtvastheid en lage wrijving hebben. Daarnaast is de warmtegeleiding, afhankelijk van het type Widia, groter dan dat van staal.

Wel verwacht ik dat de afgeronde plaketten in de loop der tijd afgevlakt zullen raken, maar dat zal de prestaties niet doen afnemen.

Peter
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb begrepen dat die geleiders ook wel van pokhout worden gemaakt, om zijn slijtvaste en smerende eigenschappen. Is dat geen optie?

Edit: Oeps, dit is wel een heel oude thread om nog zoiets voor te stellen.

Groet, Karel
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
En Woodworker, hoe is dit verhaal afgelopen na al die jaren. Op dit moment ook voor mij van toepassing.




Heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de zaaggeleiding te modificeren, zowel het achterste steunwiel, als de blokken van de zijgeleiding worden bekleed met Widia, de zijgeleiders welke nu bestaan uit rechthoekige blokjes staal, laat ik veranderen naar blokjes met een bolle vorm, het zaaglint raakt dan maar een kleine zone van de steunblokken, dus minder wrijving, en een rustiger loop.

Die zaaggeleiders zien af bij ons, massieve Eik van 200 à 250mm dikte in een nauwe holle of bolle vorm zagen dat genereert heel wat torsing, wrijving en warmte in zaaglint en geleider, dan trekken we maar beter goed gewapend ten strijde.

Als ik de machine terug opbouw zal ik wel eens wat foto's plaatsen van de modificaties.

Mvg,
André

Voor jou dezelfde vraag tuoh :eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.