Nieuwe werkplaats, nieuwe machines,....

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
Hallo;

Ik ben aan het bouwen en heb mijn ganse woning laten onderkelderen. Daarmee is er dus plaats vrijgekomen voor een heuse 'wood-shop'; yipie! Enig probleem is dat ik geen ervaring heb met machines voor de hobbyist. Ik heb een cursus gevolgd die de basistechnieken van het houtbewerken heeft bijgebracht (in een technische school; werken met grote zware machines) en nu wil ik er in verder gaan. (uiteindelijk ook meubels gaan maken) Ik heb een pak werk te doen in het nieuwe huis zoals inbouwkasten en een nieuwe tafel etc. Het materiaal dat ik zou willen kopen moet dus wel kwaliteitsvol zijn en niet uit de haak gaan staan na 1 keertje gebruiken. Koop ik dan best een combinatie toestel of zijn die toch minder te vetrouwen dan EN een schaafbank EN een freesbank EN een vandiktebank naast elkaar? Wat vinden jullie trouwens essentieel om in een shop te hebben staan?
Dus om af te ronden: wie vertelt me wat ik moet kopen en wat ik best eerst aanschaf?

Alvast bedankt :mrgreen:
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Je kunt toch maar op één machine tegelijkertijd werken. Dus waarom dan losse machines en géén combi? Oké met een combi heb je te maken met omsteltijden boven op de insteltijden die je ook op losse machines hebt. Van de andere kant hou je met een combi meer vloerruimte beschikbaar voor een werktafel en/of ruimte om grote werkstukken in elkaar te passen en/of te lijmen.

Verder moet je goed nadenken wat je kwijt wil zijn aan budget. Want het standaard antwoord lijkt toch wel Felder of Hammer te zijn.
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
Nou, het budget weet ik eigenlijk nog niet zo goed. 3 tot 5 ruggen om te starten.... (?) Ik ben bereid een flinke slok meer te betalen zolang ik er de kwaliteit voor terug krijg. Zijn combi machines even goed als individuele machines?

IK ben wel niet zo beperkt in ruimte. Zal zo'n goede 34 m² tot mijn beschikking hebben. Lijkt mij niet onaardig als ik vele shops op het web zo bekijk.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
een aparte vlakvandiktebank en een zaag dan dek je al heel wat lading
heb je een freesbank nodig die kun je mobiel maken

kwaliteit in combimachines is heel verschillend zie ander topic dat hierover gaat

let wel 34 m2 lijkt veel maar een beetje machine slokt al heel wat metertjes op
b.v. een schaafbank is zeg 60 cm breed en je wil hout kunnen schaven met een lengte van 350cm
dan heb je om makkelijk te werken al vlug 8 meter x 1,5 meter is 12m 2 nodig

en voor een zaagmachine heb je minder lengte maar meer breedte nodig

maak maar eens een indeling en houd rekening met wat je wil verwerken dan zul je zien dat 34 m2 niet zo heel veel is
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi starter-

op marktplaats zijn met een beetje zoeken en geduld geweldige machines voor een nette prijs te vinden.meestal wat ouder maar wat mij betreft stukken better dan de meeste nieuwe machines - lekker zwaar gietijzer = minder last van trillingen = goed resultaat.merken zoals beuving , frommia ,baeuerle ,helma zijn goede kwaliteit.kombinatiemachines raad ik alleen aan als je serieus ruimtegebrek hebt -maar ook die staan vaak op marktplaats , vooral vlak/vandiktebanken.
in veenendaal zit een tweedehands machinehandel waar ik goede ervaringen mee heb-sebastiaan de feijter - 0624194346.
felder en hammer zij zeker fijne machines maar het kan net zo goed voor veel minder.
ik heb bijna alles op marktplaats gevonden en ik ben erg kieskeurig.

sucess
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
:eek: Amai mijn oor.... Even de prijzen bekeken van een combinatie machine van Felder. De goedkoopste dan nog eh!9745.19 euro..... :shock: DIEPE STILTE , KREKELS IN DE ACHTERGROND :shock: *valt flauw* Dat gaat meer dan wat overredingskracht vergen om mijn vrouw daarvan te overtuigen...... :roll: Als ik dat uit de brand kan slepen krijg ik vanzeleven geen verjaardagcadeau meer! Maar, dan heb ik natuurlijk ook wel ECHT alles wat ik nodig heb,....(vlak en vandikte, frees, zaag en langgatboor) behalve een slijpsteen,... een belt-sander.... beitels.... schaven.... :D dit wordt nog een dure hobby, :D
 
A

Athanor

Guest
Ja ja... je schrik is duidelijk te merken. Neem even de tijd om ervan te bekomen en rustig na te denken. Als je nu een rendement kunt bedenken, bijvoorbeeld dat je voor 15.000 euro aan meubels gaat maken tegen een inkoop van hout van 4000 euro en je Felder direct afschrijft, dan kun je je vrouw nog 1000 euro geven om accessoires te kopen :cool: Dan is ze nog blij ook!

Ik heb indertijd achteraf te weinig tijd genomen om over de aanschaf van een machine na te denken. De Robland was een leuke aanbieding, die overigens elk jaar terugkomt en niet eenmalig was. Ik werk er nog goed mee, maar inderdaad moet ik tijd en geduld hebben om hem goed in te stellen en heb verschillende hulpstukken gemaakt om beter te kunnen werken. Annette haar adviezen zijn ook het overwegen waard en Dopeling heeft ook nog wel goede overwegingen gegeven over de noodzaak van een frees in je combinatie t.o. bijvoorbeeld een Woodrat of andere bovenfreestafel.

Fons
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mijn tip is dan ook om alle adviezen te combineren. Koop de machine die je het meest denkt te gebruiken, vaak een schaaf of zaagmachine, van betere kwaliteit.

Machines die je minder vaak gebruikt kun je dan van een mindere kwaliteit kopen. Zo heb ik een 11 jaar oude ferm band/schijfschuurmachine, werkt nog steeds perfect. En uiteraard, kijk ook eens op marktplaats.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
34 m2 is vergelijkbaar met de schuur die ik nu aan het bouwen ben, dus wellicht kunnen we wat praktische ideeën uitwisselen. Op dit moment gebruik ik een mobiele zaagtafel (Festool CS 70 EB set), mobiele freestafel (voor een bovenfrees) en een vlakvandiktebank van Elektra Beckum.
Zodra de schuur echter klaar is zullen de zaag- en freestafel plaats maken voor een stationaire zaag-freescombi.

Felder is inderdaad het summum, maar voor mij nu even te duur. Een goed alternatief is de Hammer, komt uit dezelfde fabriek als Felder en is prijstechnisch een stuk aantrekkelijker. Wel zou ik gaan voor de zaagfreescombi, maar zie verder daarvoor http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=1&t=261

Succes met alle overwegingen!
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
hmmmmm, mijn 'madam' zei niet direct neen toen ik voorzichtig over de prijs van die Felder Combo begon... Nog een paar maanden laten pruttelen, wat zout en peper erbij en de soep zal klaar zijn tegen dat ik mijn intrek neem in de nieuwe woonst... muuuuhaahahaha! *demonische lach*

ALS het zover is dan post ik zeker een plaatje van de machine en de shop! ALS dus....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.