ladekastje.........

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Al enige tijd loop ik rond met het idee voor een lade-kastje. Mijn vorige lade-kastje-project is gestopt zoals een aantal mensen zich misschien zullen herinneren. Dit kastje wordt een stuk kleiner. Iets van 40 cm hoog , 18 cm breed en iets van 15 cm diep. De inspiratie komt van John Lee.

http://www.johnleefurniture.com/

Qua houtsoorten denk ik aan relatief rustige structuren en kleuren aangezien het kastje zelf redelijk "wild" zal worden. Het plan is om een standaard lade-kastje te maken maar ik wil de laatjes gaan bewerken met een haakse slijper met saburr-tooth opzetstuk. De laatjes zullen van boven naar beneden in maat toenemen.

Het voordeel van mijn hout-verzamel-woede is dat ik (bijna) altijd kan putten uit eigen voorraad. Het frame zal gemaakt worden van abachi / samba en de ladefronten van een zuid amerikaanse soort mahonie(nee geen cuba helaas).

Wordt vervolgd.......
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
He Rick

Een nieuw ladekastje ? Ik zag ook je opstapje al voorbij komen. Is het doosjes maken voorbij? Het zijn natuurlijk wel goede kleinschalige oefeningen geweest waarin je het hout, jouw gereedschap en de technieken heb kunnen verfijnen ;) Ik wil toch even mee geven dat het vorige ladekastje er op de foto's prima uitzag hoor,, maarja dat was mijn mening. Ik kijk nu al halsreikend uit naar de eerste foto's.

Oja jouw plaatsen van de link, hier heeft er voor gezorgd dat "zijn"site nu al plat ligt :D :D

HG Hugo
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@SAm : 2 oktober ? Mmm...Je weet maar nooit....Was eigenlijk van plan om lekker rustig aan te doen. Weet je wat ? Wat er klaar is neem ik mee!!

@Hugo Neehoor, het kistjes maken blijft erg gaaf en geeft me veel ontspanning en plezier.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Even een update van het project. Ik had dus gekozen voor bepaalde houtsoorten :



Voor alle projecten maak ik altijd een tekening. Dit is een van de leukste momenten aan het hele project. Lekker aan de eetkamertafel een beetje nadenken over houtsoorten,constuctie,werkvolgorde,afwerking enz enz



Voor het frezen van de groeven in de zijpanelen heb ik een soort van hulpstuk gemaakt. Ik wilde eerst"jig" schrijven hahaha. Veel benamingen zie je toch het meest voorbijkomen in het engels.



Na de groeven zijn nu allemaal gefreesd. Het is tijd voor de zwaluwstaarten....... Ik probeer elke keer voor de zwaluwstaarten een andere verdeling te bedenken. Hiervoor neem ik dan een stukje papier en begin gewoon een aantal verdeling te tekenen. Langzaam kom je dan tot hetgeen je het mooiste vindt.



Nou dat was hem dan weer. Misschien ga ik vandaag nog even bezig maar dat ligt helemaal aan het mooie weer. En om dan de hele werkbank naar buiten te sjouwen is ook zo'n gedoe..

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Gisterochtend heb ik nog heel even wat kunnen doen, de staarten zijn klaar!!!





Misschien dat ik morgen een begin zal maken met de pennen en de ladegeleiders......

Attached files
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey rick
ziet er weer veel belovend uit .
Waar haal jij toch iedere keer zoveel tijd vandaan ?
Je maakt zowat iedere week een werkstukje zijn jou dagen soms langer dan die van mij .
succues met het kastje gr leroy
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ach Leroy, op zich valt dat mee hoor met die tijd. Houtbewerken is voor mij echt een manier om alle zorgen en beslommeringen even te vergeten. Een soort van meditatie ....maar dan even anders.......

Her zijn inderdaad tijden dat er iedere week wel iets gebeurd maar over het algemeen zijn het kleine projecten die weinig tijd en energie in beslag nemen. Voorheen bouwde ik grote gesegmenteerde vazen op de draaibank maar dan beginnen we voorlopig maar niet aan,hahaha.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Apart design van die staartjes. Ben benieuwd hoe dat er straks uit gaat zien. Bedankt voor de inspiratie :)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ok, de pennen zijn klaar. Persoonlijk staat deze verdeling me wel aan maar smaak is zeer relatief :D



De groeven voor de achterplaat zijn ook gefreesd.



Gelijk alles maar in elkaar gezet met een beetje lijm :D



Morgen misschien weer een beetje verder.......

Attached files
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Rick,

Ik ga mee met je smaak in deze. Mooie verdeling hoor. Is het trouwens de "juiste" methode om eerst de zwaluwstaarten te zagen en daarna pas een groef voor een bodem of achterplaat? Ik heb het namelijk andersom gedaan.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Uhmmmm.....juist....tja wat is juist ? Tot op heden heb ik het op deze manier gedaan. Het kan inderdaad ook heel goed andersom. Zal het eens proberen de volgende keer.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Nou wat ik merk met mijn volgorde is dat je zaag op het punt waar de groef zit weinig steun heeft. Dat is niet onoverkomelijk maar wel lastig.

De volgende keer probeer ik jou volgorde.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mooi he, dat je door het forum andere manieren tegenkomt om bepaalde zaken te maken!!!

Vandaag weinig gedaan....tja....je hebt van die dagen....Ik zat wat te bladeren in een boek over kunst , daar vond ik "Op Art " . Erg aparte stroming in de kunst -> bv Escher. Naast Escher waren er natuurlijk veel meer mensen die dit deden. Toen ik het boek dichtsloeg begon de ellende...idee na idee vlogen door mijn hoofd. Snel even een stapel schetspapier gepakt en alles op papier te zetten. Doe ik dit niet dan blijven die ideeen maar rondrazen in mijn bovenkamer,hahaha.

Maar goed, eerst het ladekastje afmaken. De kans is groot dat ik daarna met die "Op Art"-achtige panelen bezig ga.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Zo , we zijn weer wat verder met het ladekastje.



De lades "passend" maken in het kastje. Ik had bewust de lades wat breder gelaten zodat ik nog wat ruimte had om te manouvreren indien gewenst.


De "golvende"lijn heb ik aangebracht in de fronten van de lades mbv een haakse slijper met saburr tooth schijf. Eigenlijk wil ik ooit nog eens een kleinere uitvoering. Het is wel uitkijken met die 125mm schijf op de kleine lades,hahaha

Dit weekend hoop ik bezig te gaan met het schuren van het geheel en dan de afwerking.......

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rick

Ik vroeg mij al een beetje af waarom de frontjes zo dik waren. Ik vind dat je het heel mooi heb uitgevoerd. Is het mogelijk om een foto van het bovenaanzicht te maken, zoals ik het zie lijken de laden in de kast te vallen of heb je nog het plan deze ook de zelfde golf te geven?

Ik hoop hem de 2e te zien, ook als het niet klaar is.

HG HUgo
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ziet er goed uit. Meestal komen de knopjes of greepjes in het midden. Had je hier al een oplossing voor. De voorkant is niet vlak.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Hugo : ik zal dit weekend even een foto voor je maken

@Wim : de "golf" is ter versiering maar tevens is dit het greepje. Ik heb geprobeerd om de groef zo diep te maken dat je hiermee de lade open kan krijgen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Houthasses : Yep, die had ik al eens gezien. Echter wil ik zo'n heel klein haaks-slijper-ding (proxxon bv) met saburr-opzetstuk. Lijkt me heerlijk om mee te werken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.