Maurits

maus

Actieve deelnemer
7 sep 2011
28
0
Hallo allemaal,

Ik ben Maurits en ik heb me nu eindelijk ook maar op het forum aangemeld. Ik kwam al redelijk vaak langs als gast om te gluren naar de werkstukken die jullie gemaakt hadden :D . En daar viel je af en toe prompt van achterover. Maar goed ik hobby af en toe ook met hout. Ik ben een gelukkige zonder werkplaats dus moet ik het in de tuin doen of in mijn slaapkamer ;) . Dus af en toe wordt ik wakker met een houtkrul in het haar.

Ik zal gelijk maar wat eigen werk laten zien:
[album]255[/album]
Wat prutswerk in berkenfineer en tegelijkertijd mijn eerste zwaluwstaartjes :cry: . Wil daarvan namelijk een gereedschapkistje bouwen.
[album]256[/album]
[album]258[/album]
[album]259[/album]
[album]260[/album]
[album]261[/album]

En de onderste vier afbeeldingen laten een zelf gebouwde schommelbank zien. Mijn eerste grote houtproject alleen moet ik hem nodig weer eens in de verf zetten. Maar goed dat is voor mooier weer.

Verder mocht er iemand in de nabije omgeving van Rotterdam een goede houtzaak weten, hou ik mijn aanbevolen.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Welkom op dit mooie forum Maurits!

Die schommelbank ziet er erg leuk uit! Van welke houtsoort heb je hem gemaakt?

Groeten Rudolf.
 

maus

Actieve deelnemer
7 sep 2011
28
0
Bedankt voor het welkom heten Rudolf.

Maar de schommelbank is bijna volledig van hardhout gemaakt. Alleen bij het zitgedeelte zijn de spanten van watervast MDF. En er hoort een bekerplankje in maar die heb ik nog niet gemonteerd :oops: .
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Welkom Maurits, ik heb slechtere zwaluwstaarten gezien. En geloof niet iedereen die foto's laat zien van hun "eerste zwaluwstaart" dat het ook echt hun eerste is.
Multiplex is niet het beste materiaal om deze verbinding te oefenen. Ik heb het geleerd op beuken timmerpaneeltjes van de bouwmarkt.
En nog veel plezier hier op het forum
 

maus

Actieve deelnemer
7 sep 2011
28
0
Ja ik had hier van dat meelezen al door dat die zwaluwstraatjes lastiger zijn dan ik dacht. Maar inderdaad multiplex is niet echt de juiste materiaal. Volgende keer maar wat plankjes gebruiken.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Mooi hoor en welkom! Heb je die bank van een tekening gemaakt of zelf bedacht?

Van welk hout is die bank gemaakt? En daar mee bedoelen we niet hard of zacht hout. Maar het houtsoort, bijvoorbeeld vuren of grenen. ;)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Maurits

Welkom op het forum, zoals het spreekwoord al zegt "Een zwaluw maakt nog geen zomer" Zo is het ook met dit soort verbindingen. Ik vind het erg dapper dat je je eigen werk toont.We hebben allemaal door het begin heen moeten bijten. Maar met een beetje doorzetten zal je merken dat ze steeds mooier worden.

Veel oefen plezier gewenst ;)
 

maus

Actieve deelnemer
7 sep 2011
28
0
Nogmaals bedankt voor het welkom.

En ik had het inderdaad moeten weten dat jullie geen hardhout willen horen maar de soort. De balken waren allemaal van bangkirai en de planken waarschijnlijk ook maar dat weet ik niet meer zeker. De schommelbank is gemaakt van een tekening als iemand hem wil kan ik hem wel posten.

Maurits
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Hoi Maurits,

Ik ben zeer geïnteresseerd in de tekening van de schommelbank. Mijn vrouw vind hem n.l. ook heel mooi en ik vermoed dat zij niet degene is die hem gaat bouwen ;)

Peter
 

maus

Actieve deelnemer
7 sep 2011
28
0
Hoi Peter,

Hier de tekening. Gelijk wat tips: loop de materiaallijst na hier klopt namelijk niets van.

Je hebt bijvoorbeeld geen 5 balken van 47 X 67 nodig maar 3. Namelijk als onderliggers van het zitgedeelte.
Verder geen 4*2 meter ketting, maar hebt je maar 2*2 meter nodig. Denk hierbij ook aan het feit dat de ketting om de schommelhaken heen moet. Ik heb dit opgelost met 2 karabijnen zoals je ziet op de foto's.

Verder veel klus plezier en succes bij het maken van de schommelbank. Ik moet zeggen dat het een goede keuze is. Ik vind hem zelf beter zitten dan de tuinbanken die in de reguliere handel zijn, aangezien deze rekening houd met een ontspannen zithouding :lol:

Maurits

Attached files schommelbank.pdf (387.4 KB)
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Bedankt Maurits, ook voor de correcties op de materiaallijst.

Op het programma staat eerst nog een platenkas, hopelijk kan ik de schommelbank voor de volgende lente af hebben.

Peter
 
A

Athanor

Guest
Hallo Peter,


Wil je de tekening gelijk ook even in het forum tekeningen zetten?

Dank!

Fons
 

maus

Actieve deelnemer
7 sep 2011
28
0
Hallo Fons,

Ik zal hem erin zetten :D

Zat zelf al te twijfelen waar ik hem zou laten en zal dan gelijk de materiaallijst even gedeeltelijk corrigeren.

Maus
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.