Hout drogen

Dirkhj

Actieve deelnemer
Zwervend langs de ambachtelijke markten vervoer ik mijn houtsnij en draaiwerk op in aluminium kisten.
Gisteravond, bij thuiskomst na een warme dag als gevolg van een vreemd natuurverschijnsel dat we al in geen weken meer hebben gezien, bleek er op de bodem van de kisten onder redelijk vers gedraaide werkstukjes een condens ringetje op de bodem te liggen.
Dit bracht mij op het idee om één van deze luchtdichte kisten eens te gebruiken als droogkamer.
Heb hiertoe een plastic bakje met luchtontvochtiger in de kist geplaatst en deze verder volgepropt met een voorraadje draaihout.
Mocht er nog eens een zonnige dag komen, dan schuif ik het geheel in de volle warmte zodat het in de kist lekker gaat broeien. ik vermoed dat deze geforceerde droging scheuren en ander houtbewerkersverdriet gaat opleveren maar als experiment wil ik het proberen.


Groeten Dirk
 
A

Athanor

Guest
Dat begint verdacht veel op een zelfgebouwde droogoven te lijken ;)

Ik zal eens in mijn archief van FWW kijken of daar niet een artikel over kan vinden, staat me wel iets van bij.

Fons
 
A

Athanor

Guest
Hierbij een artikel uit Fine Woodworking (van oude datum) over een eigen droogoven op zonnekracht. Ook vond ik een youtube fimpje van een kleine droogoven voor in de werkplaats.

Fons



[youtube][/youtube]

Attached files solar kiln.pdf (215.5 KB)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
'Dirk, ik mis nog iets in je droogkist, namelijk een constante aanvoer van verse lucht. Als de lucht min of meer stil staat in die kist droogt het niet veel, ook niet bij hogere temperaturen. Het hout is namelijk een bron van vocht en er zal zich al snel een natte evenwichtstoestand instellen. Dus moet je ook nog een fannetje aan die kist koppelen.
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
Alhoewel mijn engelse taal wel toereikend is moet ik er v.w.b. mijn acteertalent vanaf zien mijn droogkist op deze wijze te presenteren.

Fons, Geweldig dat je dit hebt gevonden, je kunt in een betrekkelijk kleine ruimte het drogen toch al min of meer controleren.

Seek, Omdat de lucht in mijn kistje inderdaad stil staat zit er een vochtvreter ( Action € 1,75) in die aan de stilstaande warme en klamme lucht het vocht moet onttrekken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Seek zei:
'Dirk, ik mis nog iets in je droogkist, namelijk een constante aanvoer van verse lucht. Als de lucht min of meer stil staat in die kist droogt het niet veel, ook niet bij hogere temperaturen. Het hout is namelijk een bron van vocht en er zal zich al snel een natte evenwichtstoestand instellen. Dus moet je ook nog een fannetje aan die kist koppelen.

Met een voldoende hoeveelheid 'vochtvreter' is dat niet nodig - de vochtaantrekkende kracht van dit soort materialen zorgt voor ongeveer maximale diffusiesnelheid van het vocht door de lucht heen. Luchtcirculatie zal dit proces niet heel veel verder versnellen, ventilatie wel (dan kun je de droogsnelheid gelijk maken aan de maximale 'uitwasemingssnelheid' van het hout, maar ik denk dat voor het gelijkmatig drogen het juist beter is om de droogsnelheid te beperken. Een natte evenwichtstoestand krijg je pas als het absorptievermogen van de vochtvreter is bereikt.

Op laboratoria wordt vaak hetzelfde gedaan met vaste stoffen die gedroogd moeten worden - het geheel wordt in een exsiccator (een glazen bak die vacuum gezogen kan worden) bewaard waarin onderin een droogmiddel, meestal silica gel, wordt geplaatst. Garantie dat het materiaal uiteindelijk compleet droog wordt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik denk dat dat vochtvretertje erg snel verzadigd is. Er zit ongelofelijk veel vocht in vers hout!
 
A

Anonymous

Guest
Jaren geleden hadden wij een droogkamertje met een koelcompressor die voor vriezers werden gebruikt.
Maw,je kunt hout ook drogen in een koelkast.
Heb je een oude vrieskist,dan kun je die aanpassen.

:cool:
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
Aan dit voorraadje appel en perenhout werd in één week 10 cc vocht onttrokken.
Hout is nog niet gescheurd en ook de schimmels blijven weg.
Vooral het perenhout beschimmelde snel toen het nog in de garage lag te drogen.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.