Silberspeer

Dirkhj

Actieve deelnemer
Het enige merk houtdraaibeitel dat hier in de omgeving te koop is, is van het duitse merk Silberspeer.
Ze zijn gefabriceerd van chroom-vanadium staal, prijs is gemiddeld € 37,50 per stuk.
Heeft er iemand ervaring met dit fabricaat, met het vervangen van de oude draaibank moet ook mijn uitverkoop setje draaibeitels van de Gamma ( 8 stuks Ferm voor € 7, 95) er aan geloven).
Overigens ga ik volgende week naar de opendagen van Willie Vanhoutte in Belgie dus ben in de gelegenheid om daar te kiezen uit meerdere merken.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Deze beitels ken ik niet. Zelf draai ik met beitels van www.carl-heidtmann.de waar wolfram aan is toegevoegd. Je moet er wel zelf een handvat voor draaien en monteren.
Verder draai ik met crown beitels van cryogeen staal, die een nog hogere standtijd hebben.
Ik heb die gekocht bij www.drechselbedarf-schulte.de. Die hebben geloof ik een week later open dagen en hebben dan vaak aanbiedingen - zie hun website.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Dirk,

Ik heb nog nooit gehoord van het merk, maar toen ik op google wat rondzocht, kwam ik enkele foto's van de beitels tegen. VOlgens mij zijn het MHG beitels die onder het merk Silberspeer worden verkocht. De site van silberspeer ziet er ook niet echt professioneel uit: http://www.silberspeer.de/

Over de handgereedschappen van MHG hoor je over het algemeen redelijke berichten, maar vaak hoor je wel dat het relatief eenvoudig uitgevoerd gereedschap is, met een niet meer dan normale standtijd. Over de draaibeitels heb ik nog nooit iemand gehoord, ik zou ze graag een keer zelf uitproberen.

Waarom ik ze zelf niet zou kopen is de stevige prijs. Ze zijn zeker net zo duur als Hamlet, Crown of Sorby beitels, en met die merken weet je zeker dat je goed zit. Ik zou wachten tot de opendag.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoewel wolfraam-staal over het algemeen wat hardere beitels met betere hittebestendigheid oplevert (lees: snelstaal, HSS, M2), kun je van 'chroom-vanadium' staal in principe ook goede draaibeitels maken die een duidelijk langere standtijd hebben dan beitels van koolstofstaal. Overigens zegt 'chroom-vanadium' zonder verdere toevoegingen niet zo veel...

De genoemde prijs is echter tamelijk hoog, voor 'merkloze' beitels. Voor ongeveer die prijs zijn ook M2 beitels van bekende merken te krijgen (Ashley Iles, Crown, Home of Woodworking (een 'huismerk'), dus tenzij de kwaliteit van deze merkloze beitels bekend is of aangetoond kan worden zou ik voor dat bedrag liever een 'merkbeitel' kopen. Als de prijs duidelijk lager ligt zijn 'merkloze beitels' (zoals HBM, Benjamin's Best, of de zweedse beitels die Baptist een tijdje had) overigens helemaal geen verkeerde investering.

Ik heb even bij MHG Messerschmidt gekeken en het lijkt alsof ze twee series draaibeitels hebben; de luxere (althans zo zien ze er uit) lijken qua mes-vorm wel erg op de laatste versies van Nooitgedagt. De (naar het zich laat aanzien) goedkopere lijken wel erg veel op de 'eigen merk' draaibeiteltjes van de Gamma.
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
De Silberspeers zijn inderdaad gelijk aan de HMG beitels.
Omdat ik verder geen info over de kwaliteit van deze beitels wist te vinden heb ik gekozen voor een algemeen gebruikte basisset van 6 beitels van Robert Sorby en van het wisselgeld een ringbeitel en een gebogen uitholbeitel met verwisselbare snijplaatjes.
Hoop hiermee even vooruit te kunnen.
De opendag van Schulte.de a.s. vrijdag is volgens Jan Pranger altijd de moeite waard en zal ook wel weer e.e.a. opleveren
De leden bedankt voor de reacties en adviezen
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nou Dirk, misschien zien we elkaar vrijdag dan wel bij Schulte. Ik kijk door een rode bril.
WillyvanHoutte in Beernem was trouwens zeer goed met voortreffelijke draaiers, waaronder Benoit Averly uit Frankrijk.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.