Kralen

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik zou houten losse kralen willen draaien voor halssnoer of armband. Heeft iemand suggesties hoe dit vlot en efficiënt kan? Ik bedoel vlot verschillende kralen uit hetzelfde balkje halen. Hoe inklemmen etc? Ik heb YouTube en het internet al uitgebreid afgeschuimd maar helaas zonder resultaat...
Bedankt!
 

tuoh

Oud hout
Kralen draaien gaat het gemakkelijkst en snelst met een pijpschraper. Dat is een stalen buis met een buitendiameter van ongeveer 2/3 van de diameter van de kraal. Die buis word langs de buitenkant voorzien van een vouw die ongeveer dezelfde hoek heeft als een guts. steek een vierkant stuk hout via de doorboorde hoofdas tot in de klauwplaat, en schuif telkens het stuk na het draaien van een kraal wat meer naar buiten.
Je draait dan altijd kort tegen de klauwplaat :D de pijpschraper word horizontaal tegen het hout gebracht en van links naar rechts bewogen om een kraal te vormen.
Wel eerst met een afsteekbeitel de toekomstige kraal op lengte al een deel insteken.

Rvs buis is geschikt materiaal om snel een pijpschraper te fabriceren.

Mvg,

André
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
tuoh zei:
steek een vierkant stuk hout via de doorboorde hoofdas tot in de klauwplaat, en schuif telkens het stuk na het draaien van een kraal wat meer naar buiten.
Dat snap ik niet volledig, maar mss heeft mijn draaibank niet dezelfde mogelijkheden als de jouwe? Een klauwplaat heb ik alleszins wel.
 

WR1944

Oud hout
Je kan natuurlijk ook met iets ronds beginnen. Je gebruikt de pijp als een beitel. Als je aan de buitenkant een rondgaande snijkant maakt en de diameter is iets kleiner dan de uiteindelijke kraaldiameter dan snijdt het ronddraaiende hout als het zich in de richting van de pijp beweegt.
Als je van tevoren met een steekbeitel een groef maakt op de dikte van de kraal kan je met de pijp al bijna de hele kraal bewerken. Als je met een boor het gat voor de draad boort valt de nieuwe kraal er al bijna van af.
Dezelfde techniek heb ik bij nylon knoppen toegepast en die werden perfect rond. Maar dat was in een vorig leven. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.