een nieuw knopje, reparatie fotostatief

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is helemaal geen serieus houtwerk, maar het leek me een handige tip om te delen. Jaren geleden kocht ik zo'n 3 benig fotostatief, bijna nooit gebruikt, tot een paar weken geleden. Helaas bleek er, door het niet te gebruiken, een knopje weg te zijn waar door de zwenkbare kop er los op zat. Statief onbruikbaar en natuurlijk een soort schroefdraad waar helemaal geen moeren voor te vinden zijn. Gelukkig paste een stukje rond van 12 mm precies in het gat. Een stukje van afgezaagd en uitgeboord tot 10.5 zodat het over de schroefdraad paste.
Daarna de schroefdraad goed in de was gezet en open einde met was dicht gestopt. Wat 5 minuten epoxylijm (uit zo'n stereo tube) aangemaakt en ingedikt met zwart kleurpoeder en wat talkpoeder. Dit in het hout knopje geprakt en het geheel om de schroefdraad gedraaid en geduwd. Ik had het statief zo gezet, dat de schroefdraad recht naar beneden wees, om het epoxyprutje in het stukje hout te houden. Na 30 minuten het geheel voorzichtig los gewurmd en het geheel wat opgeschoond. Op de voorkant van het knopje met de vijl 2 uitsparingen voor de vingers gemaakt en ik heb weer een bruikbaar statief!

jaap





Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.