3 4 5 steek ( haakse hoek maken)

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Iedereen kent deze truc wel natuurlijk. Maar er zijn mensen die met de handen in het haar zitten als de een haakse koek moeten maken. Vooral als het om een hoek gaat die iets grote is dan normaal.
Er is iemand geweest in een ver verleden, die de 3 4 5 steek heeft uitgevonden. Ik ben deze gast nog dagelijks dankbaar.
Je neemt een punt a. Meet 3 cm b . Je neemt het andere punt wat haaks moet zijn. 4 cm c. Dan neem je het punt van 3 cm a en meet 5 cm naar punt c en je hebt een prachtige rechte hoek.

Voor een tafel kun je 30 40 100 cm nemen. Voor een tuin 300 400 1000.

Vandaag een boven en een onderdeur gemaakt. De 3 4 5 steek kwam weer geweldig te pas.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Dat is idd iemand uit een ver verleden, ongeveer een 600 v Chr.

Hebben we toch nog wat profijt van die Grieken vandaag de dag :)
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Het is inderdaad een mooie truc, al moet ik zeggen dat de uitvoering eenvoudiger is dan de uitleg van nyckle ;)
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
het is gewoon de stelling van Pythagoras maar dan met hele getallen. A2 + B2 = C2 waarbij C de schuine zijde is.

Maar in ieder geval, soms kan het echt handig zijn om even na te rekenen of die haakse hoek echt haaks is. 1 graadje ernaast op 10 cm maakt weinig uit,maar dat ene graadje op 1 meter is al een behoorlijke spleet.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
als het op getallen aankomt... :(

het wordt dan 60 80 100 of 120 160 200. I word er zo moe van. maar goed gebruikt werkt het.

:D
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Voor het maken van een deur, kozijn of kast meet ik meestal gewoon de diagonalen, hoef je geen veelvoud van 3 en 4 af te schrijven. Als je een rechthoekig of vierkant werkstuk hebt is dat sneller en precieser, omdat je geen last hebt van eventuele afwijkingingen in je meetgereedschap. Maar met de 3 4 5 steek wil dat natuurlijk ook. Zelf gebruik ik de 3 4 5 steek om inwendige hoeken te controleren (vloertegels leggen)
en bv bij het maken van een kapuitslag om een haakse middelijn te krijgen.

mvg, bjorn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.