zwaluwstaart verbinding alla Allan Breed

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
heb er 17 minuten naar zitten kijken en geloof dat het best handig kan zijn. Die kerel moet echter gewoon geen filmpje smaken. 17 minuten om een andere zaagtechniek te laten zien die amper in beeld komt, hij zelf niet beheerst en eigenlijk ook niet echt kan aangeven wat er nu beter aan is.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Volgens mij heeft Rendew dit gepost om ons te foppen;-)

Nee, ik vond z'n systeem om de staarten af te tekenen wel super, zo gaat het echt snel.
Door in omgekeerde volgorde te werken, en de schuinte te schatten spaar je veel tijd uit.
Denk eens je een beetje ervaring hebt, de zwaluwstaarten op het zicht quasi perfect zijn.
Het rechtop zagen heb ik geprobeerd, maar denk dat ik niet de goeie zaag had, want was bijna net zo aan het sukkelen als die sukkel;-)
Al bij al toch wat bijgeleerd, maar die man laat het filmpjes maken idd beter aan anderen over, dan heeft hij meer tijd om te oefenen...

Jammer dat er geen filmpje bijstaat van de man van wie hij dit zag...

Steven
 

tuoh

Oud hout
Shit, wat is dat! Het enige dat de beste man als pluspunt heeft is de keuze van het hout. Dat is namelijk Yellow Poplar, een heel vlot verwerkbare houtsoort, al zou je het niet zeggen als je de beelden ziet.

De man is blijkbaar ook niet gewoon om aan een werkbank te werken, dat zie je aan dat geklooi met de (verkeerde) hamer, je hamer leg je weg aan de kant waar je hem terug nodig hebt, niet zoals dit gehannes.
Hier heb je een gewone rechthoekige houten hamer nodig, je ziet dat hij regelmatig de beitel verkeerd raakt,waardoor deze niet mooi recht in het hout gaat, hij maakt het zichzelf behoorlijk lastig op deze manier.
Ik krijg al pijn in mijn rug gewoon van naar de beelden te kijken, die bank is veel te laag voor dergelijk werk, voor schaafwerk oké, maar niet voor ander bankwerk.

En dan die zaagtechniek, daar zie ik geen voordeel in om staarten te zagen, het is eigenlijk schulpzagen dat de man doet, of probeert te doen, maar dan met de verkeerde zaag en voor het verkeerde werk.
Wil je op deze manier staarten zagen dan heb je een fijn vertande zaag nodig, en liefst ook een behoorlijk lang blad. De tanden mogen ook niet op steek staan, dat werkt hier voor geen meter.

Schulpzagen doe je normaal gezien met een grote handzaag, en dan helpt het momentum van de zaag om de zaagbeweging vloeiend te laten verlopen, lange balken schulp je op deze manier rechtstaand in de lengte door. Om vlot te schulpen moet je lange halen kunnen maken, er is geen tijd om constant naar dat lijntje te kijken, dat stoort enorm en belemmerd vlot werken.

Wat mij hier weer opvalt is het volgende, dit gaat om een techniek die hij blijkbaar ergens zien uitvoeren heeft door een ervaren vakman, die op die manier vermoedelijk al duizenden verbindingen gezaagd heeft.
Maar die manier van werken kan je niet even kopiëren, dat moet gewoon groeien ( ervaring opdoen)

Voor een op zich simpele verbinding als een zwaluwstaartverbinding zijn er tientallen verschillende manieren van werken getoond en beschreven, en elk vind dat hij de ware manier verkondigd, maar dat is gewoon flauwe kul.
De juiste manier van werken komt er pas na ettelijke honderden verbindingen, de manier van werken word door de aantallen steeds meer geperfectioneerd en gestroomlijnd. En die uiteindelijke werkmethode door de praktijk bijgeschaafd en verfijnt, dat is de ultieme werkmethode voor die bepaalde persoon. Maar elke ambachtsman komt hier tot zijn manier van werken, en die kan behoorlijk verschillen van die van zijn concurrent, terwijl beide wel hetzelfde product afleveren.

Begin je met dit werk, kies dan één methode uit die je aanspreekt en ga daar mee verder, door de ervaring die je opdoet gaat je deze gekozen methode vanzelf verfijnen en wijzigen( je zet het naar je hand) Ga je daarentegen elke keer een andere manier proberen, dan blijf je klooien, je krijgt dan niet de kans om ervaring op te bouwen, je start telkens terug op nul. En dat is een ontmoedigend idee. Het eindresultaat hiervan zie je in het bovenstaande filmpje :cry: :cry:

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.