Zelf houten huis aan het bouwen : Gevelbekleding Afzelia/Afr

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
Hallo,

drie maanden verder na mijn laatste posts, en mijn huis is al waterdicht ik ben enthousiast ;-)

Nog eens een samenvatting voor diegene die nog niet gevolgd hadden in eerdere posts , grond gekocht, woning willen bouwen volledig in het hout, maar alles was te duur om het te laten plaatsen, dan maar gekozen om zelf de handen in mekaar te slaan en loopbaanonderbreking genomen. Naar finland geweest deze winter om hout te zoeken voor structuur en finse manier van bouwen.
Grondwerken, structuur woning en onderdak al zelf geplaatst (17 mei begonnen) , nu ben ik de verschillende kamers aan het maken voor het inblazen van de cellulose (wil zo passief mogelijk bouwen).

zie hier een preview van een filmpje die ik ga maken :
[MEDIA=youtube]QCwxlt-dmXg[/MEDIA]

Maar de verticale gevelbekleding daar zijn we nog niet uit, de prijzen zijn geweldig opgeslagen in zes maand tijd maar heb een goede houthandelaar gevonden en het zal ofwel afrormosia of afzelia worden (uitvoering 16 dik 145 breed 135 nuttige breedte) . (ook goede kwaliteit)
Maar ik vind op het internet weinig uitvoeringen terug voor gevelbekleding.
Beiden vind ik mooi maar het moet passen in zijn geheel met de shingles .

Afrormosia : meer tekening, zie je beter dat het afrikaans hout is, gemakkelijk verwerkbaar
Afzelia : grijst meer gelijkmatig, minder tekening, gemakkelijk werwerkbaar, leeft iets minder dan afrormosia en is ook natter gemakkelijker verwerkbaar en zet/krimpt minder uit
De afzelia is iets goedkoper , maar verwaarloosbaar ... en ik geraak er maar niet uit ;-)


Op het dak zou ik kiezen voor shingles (ceder eerste keus : dossé geen knoesten niets)

Ik heb nog een paar vraagjes :
- goede handleiding voor gevelbekleding te plaatsen : ik zou ze willen vernagelen met RVS spijkers in de groef , zodat er geen spijkers zichtbaar zijn. (goede luchting voorzien achter de gevelbekleding, 25 stoflatten + x dikte voor horizontaal beplanking te voorzien voor gevelbekleding op te vernagelen) totale luchtspouw minimaal 5 cm
- voorbeelden van woningen waar afzelia of afrormosia natuurlijk is vergrijsd
- zoals je op het filmpje kunt zien zit ik vanachter met heel grote glaspartijen, de pilaren hiervoor gebruikt zijn 14 cm dik , net te breed voor 1 planchet tegen te hangen, dus moet ik op een andere manier dit verwerken, geen planchetten maar misschien hout op 14+2+2 (2 dikte die voor schrijnwerk zal komen, dus links en rechts)
- mensen ervaring met shingles? heb de documentatie nagelezen voor het plaatsen ervan maar geen uitleg hoe je aan de zijkanten de shingles afwerkt op het einde van je dak (onder en boven stond er weliswaar wel)
- hoekse verbindingen, ik had in gedachten om de planken daar te frezen in een hoek van 45 graden en zo op mekaar aan te laten sluiten mits een kleine naad voor verluchting..

andere zaken die ik over het hoofd zie ? alle input is welkom,

een gepassioneerde houtbewerker,

groetjes
unelma
 

tuoh

Oud hout
Re: Zelf houten huis aan het bouwen : Gevelbekleding Afzelia

Een hele goede site voor dergelijke vragen is de volgende: http://www.wtcb.be
Wat staat voor " Wetenschappelijk en technisch centrum voor de bouwnijverheid" een hele mond vol. Je vind er allerlei testrapporten, publicaties allerhande, en schaderapporten( hoe het niet moet)

Afrormosia is heel wat levendiger dan Afzelia, deze laatste is dan ook de beste keus van de twee.
Wanneer het hout mag vergrijzen speelt het weinig rol welke houtsoort je kiest, grijs worden ze allemaal, de ene houtsoort al wat sneller dan de andere.
Mooi vergrijzen hangt niet alleen af van de houtsoort, maar ook van de omgevingsfactoren, veel of weinig luchtvervuiling, veel passage van autobussen of vrachtwagens, aanwezigheid van fabrieksschouwen met de nodige uitstoot, etc. Dat alles bepaald of het hout mooi vergrijst of grijszwart met vlekken word, meestal word het dit laatste.

Rvs bevestigingsmateriaal is inderdaad de beste keuze voor gevelbekleding, ongeacht de houtsoort.
Je bent ook niet verplicht om voor een tropische houtsoort te gaan, Douglas, Lariks, WRCedar, en Grenen, voldoen eveneens. Zeker bij een verticale beplanking waar het water snel afloopt.
Zelf heb ik een deel gevelbekleding in Vuren, niet geschaafd, en dat hangt al dertig jaar in alle weer en wind zonder één spoortje houtrot. Een verzorgde plaatsing is het belangrijkste, met aandacht voor het detail.

Bij houten gevelbekleding zijn het altijd de aansluitingen tegen andere gevelelementen die het meeste zorg vragen, ramen, deuren,stenen plinten en dakoverssteken, om de meest courante maar te noemen.
Belangrijk bij houten gevelbekledingen is ook de verluchting van de spouw. Het hout moet ook langs achter kunnen drogen, de luchtdoorstroming mag door niks gehinderd worden.

Bij houten gevelbekleding moet ook de nodige zorg besteed worden aan de tand- en groefverbinding, de tand moet dieper in de groef kunnen dan bij gewone planchetten. Buiten werkt het hout meer, bij een korte tand is het gevaar niet denkbeeldig dat bij warm weer de planken uit elkaar krimpen.

Mvg,

André
 

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
Re: Zelf houten huis aan het bouwen : Gevelbekleding Afzelia

hey andre,


thx voor de goede link !

is idd een heel interessante site, zo heb ik al wat verschillen gemerkt :
bij de stabiliteit heb je afzelia die zeer stabiel is, afrormosia is gewoon stabiel, belangrijk bij het krimpen en uitzetten gegevens :

stabiel van 1,5 tot 2,8 % werking
zeer stabiel < 1,5 % werking

anders ook nog wat verwerkingsmogelijkheden bekeken, ik dacht en zei vernagelen in de groef maar het is in de tand..
dikte van de nagel RVS (2,5 keer de dikte van de planchet) allemaal heel handig om weten !!

alleen spijtig dat een hele hoop artikels niet leesbaar zijn als je niet lid bent...

Het hart gaat uit naar afrormosia, ..

je gaf de opmerking dat alles nu eenmaal vergrijsd en dus op elkaar gelijkt, maar ik vind dat je toch een verschil moet maken tussen pakweg de vergrijzing van een afrormosia en anderzijds een ceder, het is overduidelijk datje veel meer tekening hebt dan bij ceder en ook afzelia die veel gelijkmatiger uitgrijst met minder nerf zichtbaar na het vergrijzen. En dat geeft toch visueel een groot verschil.

Je stelde idd vuren voor, ik ben helemaal niet tegen, ben het zelfs eens met je, ik heb gelijkaardige mooie vergrijzingen gezien, ben in finland geweest en daar heb ik heel wat oude vergrijsde afwerkingen gezien, ik zou het zeker plaatsen op vlakken waar je weinig schade kunt aanrichten , met schade bedoel ik dan : fiets tegen hout, blijven haperen met iets, dat zie je onmiddellijk in zachtere houtsoorten zoals lork, lariks, vuren maar evengoed ceder, bij de tropische hardhouten heb je dat dan weer heel wat minder !

Anderzijds heb ik een voorliefde voor de wildere tekening die tropsiche hardhout heeft ik heb jaren in afrika vertoefd, ware het niet dat mijn vrouwtje geen padouk wilt zou ik daar ook durven voor opteren, maar is ook weer meer onderhevig aan werking en bloed ook..

Nog een vraagje waar ik nergens terugvind, wel voor binnenbekleding..

Je zou Afzelia ook kunnen inoliën om zijn mooie kleur te behouden maar enig idee hoe vaak je dit moet herhalen? maw we kiezen voor vergrijzend hout om dat werk uit te sparen maar stel dat je maar om de 10 jaar moet inoliën dan zou ik dat wel durven overwegen..

en ik zie hier en daar wel een beplanking in een boekje van tropische houtsoorten maar zelfs op het net vind ik niets terug (wel op fora afzelia voor meubels enz.. ) niet voor gevels.. tips om iets te vinden ?

groetjes

Unelma
 

tuoh

Oud hout
Re: Zelf houten huis aan het bouwen : Gevelbekleding Afzelia

Afrormosia heeft inderdaad een mooie tekening, en is een heel duurzame houtsoort, maar eens vergrijst zie je niet veel meer van die tekening, of je moet er dicht bij staan. Maar ieder kiest waar ie zich goed bij voelt.

Het klopt ook dat tropische houtsoorten over het algemeen harder zijn dan de Europese alternatieven.
Padouk is zeker ook een optie, verkleurt heel snel, is zeer duurzaam, meestal heel stabiel, maar je kan ook al eens minder stabiele partijen tegenkomen en dan heb je pech :eek:
Dat Padouk bloed is niet direct een probleem, het verkleurt andere bouwmaterialen, maar de verkleuringen verdwijnen terug spontaan na enkele maanden, idem trouwens voor Merbau.

Producten om gevelbekleding mee in te smeren zijn er bij de vleet, maar duurzame producten moet je met een vergrootglas gaan zoeken.
Een periode van 10jaar overbruggen gaat geen enkel merk kunnen waarmaken.
Een fabrikant die wel in de buurt komt is Wijzonol, specifiek hun konserveergrond is heel goed voor buitengevels in hout, en dat in combinatie met een afwerklaag als Transparant geeft een mooi en duurzaam resultaat, maar vijf jaar zonder onderhoud zal al mooi zijn denk ik, daarna word het wel tijd voor een onderhoudslaag. De eerste lagen blijven wel zitten, afbladderen van het product is niet aan de orde.
Na de watersnoodramp in 1953 was het de enige verf die bleef hangen op al het houtwerk dat onder water had gestaan.

Perkoleum is ook zo een product dat er boven uit steekt, ook heel geschikt voor houten gevels etc..

Maar onderhoudsvrij is geen enkele houten gevel, zelfs als je het hout laat vergrijzen ga je er niet aan ontkomen om er jaarlijks eens een sopje tegen te gooien, als je het hout mooi grijs wil houden tenminste.

Mvg,

André
 

PatrickM

Actieve deelnemer
4 feb 2011
84
0
Re: Zelf houten huis aan het bouwen : Gevelbekleding Afzelia

Wat is dit GRUWLIJK vet om naar te kijken zeg, Complimenten !
 

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
Re: Zelf houten huis aan het bouwen : Gevelbekleding Afzelia

hey thx,

alles moet gefilmd worden opdat de belastingen zouden geloven dat ik alles zelf doe (mits hulp van vrienden hier en daar) zodat ze achteraf niet kunnen klagen dat het niet klopt dat ik alles doe... daarnaast is het een hobby van me filmpjes in mekaar te steken..

groetjes
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Re: Zelf houten huis aan het bouwen : Gevelbekleding Afzelia

Gaaf! En moedig om een heel huis te bouwen. Een keuken vind ik al een hele klus. Ik ben benieuwd naar je film. Grappig dat je dat voor de belasting doet.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Re: Zelf houten huis aan het bouwen : Gevelbekleding Afzelia

Ziet er goed uit. Uit je vorige topics dacht ik dat je een huis had gekocht die je aan het opknappen was. Maar dan vooral kleine dingen ín het huis. En hier en daar dan het tuinhuisje.

Dit ziet er goed uit. Ik heb geen verstand van huizen bouwen, maar houten huizen spreken mij altijd aan.

Heb je toevallig die aflevering van Grand Design gezien dat ze die twee (bijna) dezelfde houten huizen (die vierkante bekleed met ceder) midden in een bestaande wijk dropte? Die vond ik erg gaaf.
 

calle

Nieuw lid
25 nov 2011
22
0
Re: Zelf houten huis aan het bouwen : Gevelbekleding Afzelia

hallo

Ik heb deze zomer nog een dak gelegd met houten pannetjes. ik heb eerst osb platen gebruikt als onderdak en dan een geperforeerde doek waar het water niet doorkan maar lucht wel. eerlijk ik vind het een plezier om ze te leggen :D . ze kosten natuurlijk wel wat geld maar het is dan ook prachtig. ik heb iederekeer 14cm tussen gelaten je kan tot 18cm tussen laten maar voor een huis zou ik ook maar 14 cm nemen je nagelt ze waar de volgende op komen te liggen zodat je de nagels niet ziet. voor op de nok van het dak zaag je de uiteinden vn de pannen er af en leg er dan lat over in de ceder. op het juiste aantal graden vn het dak.

voor uw gevelbekleding de nagels niet te zien heb ik een truc geleerd op school ( ik studeer schrijnwerkerij)
je koopt u nagels met een platte kop en een bolle kop. langs de voorkant nagel je de planchetten langs de zijkanten vast met de nagels met bolle kop. dan sla je ze met een doordrijver wat dier in het hout. vul get gatje daarna met houtlijm(voor buiten neem je best D4 die is weersbestendig) en schuur daarna even over de lim zo is de overbodige lijm verwijderd en is er wat stof in de lijm en zo zie je het bijna niet dat je daar genageld hebt. nu heb je ook nog platte koppen. die dienen op op de tand van uw planchetten te nagelen zover mogelijk naar achteren da ze niet in de weg zit voor de volgende groef. dit is om uw planchetten extra vast te houden. zo doe je al uw planchetten en een prachtig huis verzekerd.
 

calle

Nieuw lid
25 nov 2011
22
0
Re: Zelf houten huis aan het bouwen : Gevelbekleding Afzelia

iets vergeten te zeggen :?

uw dakpannetjes sla je het beste vast met kopernagels. ;)

groeten,
cedric
 
D

Dulcimer

Guest
Re: Zelf houten huis aan het bouwen : Gevelbekleding Afzelia

Lieve hemel, wat 'n project!
Ik ben zelf nu al 9 maanden bezig met 'n eiken tuinhuis en zal heel erg blij zijn wanneer dat eindelijk klaar zal zijn, maar dit is 'n project in de overstijgende trap. Ik denk niet dat ik ooit de moed zou hebben om aan zoiets alleen maar te beginnen. Ik zal dit project nmet plezier volgen.
Veel succes en weinig tegenspoed ( altijd zit er wel iets tegen :( )
Groet,
Frans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.