Welk houtsoort vr carport / tuinhuis

mojo78

Nieuw lid
11 aug 2011
3
0
Graag jullie advies. Ik ga zelf een carport/tuinhuis bouwen (6mx6m). Steunpalen (12 stuks, drie rijen van vier en ringbalken 18x18 gelamineerd (dacht ik zo te doen). Een houthandel raadt mij wit-noorse den (vuren-grenen) aan onder vacuümdruk geïmpregneerd. Ik dacht dat onbehandelde vuren duurzaamheidsklasse V had, kan dit flink stijgen door de duurzaamheidsbehandeling?
Een bevriende aannemer raadt me echter Douglas aan. Ik weet niet zoveel af van verschillende houtsoorten, maar denken jullie dat dit een geschikte keuze is of dat er andere soorten beter passen (en dan behandeld of niet). Prijs speelt natuurlijk ook zijn rol...
Achteraf verven maakt me niet uit, zal sowieso wel moeten gebeuren wil ik het wat fantsoenlijk houden, ik wil gewoon niet binnen 20 jaar vaststellen dat ik het spel beter afbreek...

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 

tuoh

Oud hout
Voor een constructie van 6m x 6m heb je maar 3 palen per rij nodig :D een vrije overspanning van 3m is geen enkel probleem voor gelijk welke houtsoort.

Vuren is maar Vuren, Grenen duurzaamheidsklasse IV, of inderdaad Douglas, duurzaamheidsklasse III, is heel wat beter.
Douglas/Oregon is heel wat stijver dan voorgenoemde houtsoorten, en kan dan ook heel wat hoger belast worden, of de secties kunnen kleiner genomen worden dan bij gebruik van Vuren.
Wel opletten bij gebruik van Douglas, nat hout corrodeert bevestigingsmaterialen. De spijkers roesten.
Douglas is ook beschikbaar in grotere secties en lengtes dan Grenen of vuren, en is ook vierkant gezaagd te verkrijgen, 150 x 150, etc.
Als ringbalk gebruik je beter een rechthoekige sectie, 63 x 150 of 63 x 175 is ruim voldoende, maar wel op zijn kant plaatsen.

Voorzie ook de nodige windverbanden in de constructie!!


Mvg,

André
 

mojo78

Nieuw lid
11 aug 2011
3
0
André
Bedankt voor je snelle reactie! De vier palen per rij doe ik omdat ik aan de binnenzijde van de steunpalen én ringbalken een kader wou plaatsen waarop ik gepotdekselde planken schroef die ik dan vanbinnen uit kan vastschroeven, via deze weg wou ik de lengte van deze planken per wand beperken (wat mij steviger en duurzamer leek?)...
Na wat opgezocht te hebben over Vuren en Douglas ben ik precies ook meer gewonnen voor Douglas. Laat ik dit echter ook best impregneren of is dit niet nodig? Het zou achteraf sowieso de bedoeling zijn om de gehele constructie te verven (indien geimpregneerd : verf speciaal voor geimpregneerd hout).
Ik dacht inderdaad steunpalen én ringbalken vierkant 180 x 180 gelamineerd aan te kopen.
Ik dacht de ringbalk op elke steunpaal met drie tirfon's (houtdraadbouten - m10 25 cm lengte) per verbinding vast te maken...
Jij spreekt van rechthoekige ringbalken, waarom? En waarom op zijn kant?
Groeten
Johan
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Douglass hoef je niet te impregneren, mits je uiteraard wel een beetje je schilderwerk bijhoud. Zorg ook dat je de onderste plank ruim van de grond los houd, want dat scheelt erg veel.
Een balk zet je op zn zijkant (dus de grootste maat verticaal) omdat een balk zo op zn sterkst is. De grootste belasting die dze te verduren gaat krijgen is immers ook naar beneden toe gericht. Door drukbelasting van bovenaf, dan wel doorbuigen door zwaartekracht. Neem maar eens een simpele lat en buig die eens plat en op zn kant, dan zie je meteen wat er bedoelt word.
Je kan uiteraard vierkante balken nemen, maar de overmaat in de breedte heeft weinig tot geen extra invloed op de sterkte, dus je bent goedkoper uit met rechthoekige balken. Wat wel een overweging zou kunnen zijn is het esthetisch oogpunt als de balken in het zicht blijven, maar dat is een persoonlijke keus/smaak.
 

mojo78

Nieuw lid
11 aug 2011
3
0
Joris, ook jij bedankt. Dacht het wel maar vind dit zelf iets minder mooi, zal dus toch overal 18x18 worden (spel wordt gebouwd in opdracht van het vrouwtje en haar oog wil ook wat...). De verbindingen met de tirfons, vind je dat kunnen? Kosten wel 2,25 EUR het stu, maar als dit ok is heb ik dat er graag voor over.
Groeten
Johan
 

tuoh

Oud hout
De constructie die je wil bouwen leent zich perfect om alles met pen en gat te verbinden.
Het is een uitstekende leerschool om deze verbinding onder de knie te krijgen, het steekt niet op een mm meer of minder :D
De verbindingen enkel me tirfons uitvoeren zou ik niet aanraden, schroeven in kopshout is knudde. De bouten trekken niet genoeg aan.

Bij een sectie van 180 x 180mm zou ik opteren voor een pendikte van 40 à 50mm dikte, als penlengte is 70 à 90mm ruim voldoende.
Gaten boor je met een vlinderboor, telkens overlappend boren, de rest bijsteken met een beitel. Pennen kan je gewoon zagen met een scherpe handzaag, of met een afkortzaag, telkens dwars inzagen, snede na snede.

Eventueel kan je de gemaakte verbinding wel opsluiten met tirfons, maar een toognagel werkt beter, en kost niks.

Mvg,

André
 

karl

Actieve deelnemer
21 feb 2012
30
0
dag André,
Ik wil een tuinberging bouwen van 2x4 tegen de gevel van ons huis. Omdat je enkel de voorkant ziet, zou ik dit in eik willen doen (stijlen + ankerbalk). Maar opzij en achteraan zou ik willen werken met douglas stijlen en ankerbalken omdat die goedkoper zijn. Kan ik die 2 houtsoorten combineren ? (douglas stijlen met eiken ankerbalk).
Het is ook de bedoeling om het hout niet te bewerken met verf of beits, maar gewoon te laten vergrijzen. Kan dit met douglas of moet je dat altijd bewerken ?
mvg
Carl
 

tuoh

Oud hout
Hallo Carl,

in de constructiebouw kan je zonder problemen verschillende houtsoorten door elkaar gebruiken. Tenminste als ze ongeveer gelijkaardige eigenschappen hebben, qua duurzaamheid, mechanische sterkte, etc. Anders moeten de onderdelen bestaande uit een "mindere" houtsoort soms overgedimensioneerd worden om hun taak probleemloos aan te kunnen in de gemengde constructie.

Maar voor Eik en Douglas is dat niet het geval, beide zijn qua sterkte best vergelijkbaar. Het hout gewoon laten vergrijzen is geen probleem als er constructief geen waterverzamelplaatsen worden ingebouwd. Hout mag gerust regelmatig nat regenen als het nadien maar redelijk snel aan de wind kan drogen. Bij de Douglas stijlen word de aansluiting onderaan tussen balk en poer een kritiek punt, hier moet je voldoende ruimte laten om capilariteit geen kans te geven. Voorzie gerust een 10 à15mm speling tussen beide onderdelen. Ondervul de stijl met kleiner gesneden stukken asfalt of iets dergelijks. Door het gewicht van de constructie gaat dit wat ingedrukt worden, voorzie bij de opbouw dus wat meer, het boeltje zakt nadien wel op zijn plaats.

Bij een balksectie van 150 x 150mm snij je het vulmateriaal op vierkanten van ong. 80 x 80mm. Vroeger gebruikten we veel bladlood hiervoor, maar dakleer voldoet eveneens en is een stuk goedkoper.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.