excentrisch sierlicht

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Uit kersenhout een excentrisch sierlicht gedraaid. Heerlijk hout om mee te werken. Afwerking met tungoil.
D: 12 cm en H: 5 cm. Lijkt het wat?
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jan

Weer een prachtig stukje draaiwerk uit het mooie Lemmer. Ik neem aan op het zwarte beest gedraaid.

Hartelijke groet Hugo
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nyckle en Gugo bedankt voor de reactie. Het werkstuk is gedraaid op de grote Jet. De zwarte Belg (Dankaert)
was lichtelijk ongesteld - een V-snaar stuk.
En nu naar Rommersheim voor een bezoek aan de Stammtisch Eifel. Dit is een bijeenkomst van houtdraaiers in dat gebied, waarvoor ik werd uitgenodigd. Jan Hovens geeft daar demonstratie over schroefdraad draaien. Eens zien hoe ze het hout Bratwurstvrij houden. Maak nog wel een verslagje.
vr.gr. Jan Pranger.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
jan pranger zei:
Eens zien hoe ze het hout Bratwurstvrij houden. Maak nog wel een verslagje.
vr.gr. Jan Pranger.

Hallo Jan
BRAADWORSTVRIJ is toch een kwestie van niet neerleggen maar gelijk naar binnen schuiven ;)
Oja het lijkt op de bovenkant of de buitenste ring niet helemaal doorloopt? of is dat gezichtsbedrog?.
Veel plezier in Duitsland .

HG Hugo
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Jan,

mooi project. Ik heb ook een tijdje naar het project zitten kijken en ik kom er niet helemaal achter wat de werkvolgorde was. De "ringen" in de bovenkant lijken wel centrisch maar niet overal even diep.Hoe heb je dit gedaan?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben vandaag ook begonnen met het maken van een dergelijk theelicht. Ik vind ze erg mooi, ze hebben gewoon wat. Jan had me zijn artikel uit het Duitse Drechselmagazine toegestuurd met daarin hoe je dit maakt. En die komt nu goed van pas!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Allemaal bedankt voor de moedigende reacties. Zoals je leest heeft Wilco "het geheim" in handen uit het Duitse houtdraaiersblad "Drechslermagazine.de", waarin ik de werkmethode met foto's heb uitgelegd. Een kwestie van de juiste volgorde van inspanning en een vaste beitelvoering - maar dat kan Wilco (Woodworker) wel. Ik ben benieuwd naar zijn uitvoering.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Jan,

Ik ben vandaag met het sierlicht begonnen. Grotendeels volg ik jouw volgorde van werken, met dat verschil dat ik eerst een houten schroefplaat moest maken, omdat ik geen metalen exemplaar bezit. En dat gaat tot nu toe redelijk. Het hout is padoek, mooie houtsoort alleen was ik iets te enthousiast met het polijsten met shellawax. Door de wrijvingshitte ontstonden enkele kleine scheurtjes in de zijkanten. We zullen zien hoe dat uitpakt. Het is waarschijnlijk verstandig om nu de uiteindelijke rand wat dikker te laten.

Wat zijn de afmetingen van jouw sierlicht ongeveer? Toen ik de afmetingen van de foto's in het Drechsler Magazine verhoudingsgewijs ging vergelijken met een normaal waxinelichtje als referentie, kwam ik op ongeveer 150 mm diameter en 40 mm dikte uit. Klopt dat zo'n beetje? (Ik bedoel het rode sierlicht)

Ik houd jullie op de hoogte!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hartstikke leuk, dat je dit model ook probeert te maken Wilco.
De rode (drechsler magazine) van purperhart heeft de maten:D-15 cm en H 4,5 cm.
Deze van kersenhout: D-12 cm en 5,5 cm. Nu er scheuren in zitten wees heel voorzichtig en neem inderdaad een ruimere marge voor de rand. Probeer direct met de afsteekbeitel zo diep mogelijk de excentrische rand vorm te geven. Daarna kun de gemakkelijker het middengedeelte vorm geven. Ga je verder met de staande rand maak dan voldoende toeren opdat je in het schaduwbeeld kunt zien waar je beitel zit en luister nauwgezet of de beitel het hout al raakt. Het vereist verder een vaste hand van draaien.
Ik ben echt benieuwd naar je resultaat. Veel succes!!!!!!!!!!!!!!
vr.gr. Jan Pranger.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De eerste poging is mislukt, in m'n enthousiasme ben ik vergeten de schroefplaat excentrisch te zetten voorafgaand aan het draaien van het gat voor de kaars. :( Tsja, en dan is het hele principe van het excentrische sierlicht weg. ;) Gelukkig vond m'n moeder em zo ook mooi.

En we gaan door, op naar de tweede poging!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik ken die opspanplaat niet precies, maar vraag me wel af of ie bruikbaar is voor dit werk omdat je het werkstuk aan één zijde twee keer draait, namelijk de bovenkant afwerken dan verzetten om een excentrisch gat te boren voor het theelicht en daarna omkeren en inspannen in de holte van het theelicht.
Ik heb deze zo gemaakt dat iedereen met een opspanring o.i.d. (dus met geringe middelen) dit sierlicht kan maken. Ik zou ook mijn escoulen set kunnen gebruiken, maar daar wordt het alleen maar ingewikkelder van.
Maar wellicht heeft Hans Scholte (Haarlemmermeerdraaiers) daar meer zicht op?
Overigens dat driekante doosje kun gewoon tussen de centers maken - een stuk afdraaien voor het deksel en vervolgens in de klauw voor het uithollen en het deksel draaien.
vr.gr. Jan Pranger.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
jan pranger zei:
Ik ken die opspanplaat niet precies, maar vraag me wel af of ie bruikbaar is voor dit werk omdat je het werkstuk aan één zijde twee keer draait, namelijk de bovenkant afwerken dan verzetten om een excentrisch gat te boren voor het theelicht en daarna omkeren en inspannen in de holte van het theelicht.
Dan zou je het verzetten middels de Witham chuck kunnen doen. Ook dan moet je de onderkant dan weer gewoon draaien door het in de holte in te spanne. Of het extra werk om het op de chuck te plaatsen de moeite waard is? Waarschijnlijk niet...
Ik heb deze zo gemaakt dat iedereen met een opspanring o.i.d. (dus met geringe middelen) dit sierlicht kan maken. Ik zou ook mijn escoulen set kunnen gebruiken, maar daar wordt het alleen maar ingewikkelder van.
Maar wellicht heeft Hans Scholte (Haarlemmermeerdraaiers) daar meer zicht op?
Ik heb hem zelf ook - ik gebruik hem niet veel, maar wel regelmatig, met name om excentrische knoppen voor wandelstokken te maken. Ik vind ze voor bepaalde dingen wel handig, zeker als je de komplete hebt, met de indexring - dan kun je werkstukken uit de as plaatsen en ook roteren.
Overigens dat driekante doosje kun gewoon tussen de centers maken - een stuk afdraaien voor het deksel en vervolgens in de klauw voor het uithollen en het deksel draaien.
vr.gr. Jan Pranger.

klopt - je maakt met deze chuck off-center werk waarbij de as parallel verplaatst wordt, dat kun je in principe ook tussen de centers doen. Wat hem handig (maar niet onmisbaar) maakt is dat je betrekkelijk eenvoudig off-center kunt ijldraaien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.