Beitels

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,

Ik heb mij een tijdje geleden een houtdraaibankje aangeschaft,en er waren nog een partijtje beitels bij.
Nu is mijn vraag waarvoor kan ik deze verschillend beitels gebruiken?

Mvg,
Rudy
10wkx2u.jpg

qsjxvb.jpg

2m2tg7p.jpg
 

tuoh

Oud hout
Hallo Rudy,

het is hier niet de plaats om een complete cursus houtdraaien neer te pennen, maar bij de beitels op de bovenste foto zijn er misschien enkele bruikbaar als platte beitel.
De middelste foto laat enkele schiet- of gatbeitels zien, het zijn geen draaibeitels, alhoewel je ze wel kan gebruiken als een "bedan" = in wezen een Franse draaibeitel, en een kruising tussen een platte beitel en een afsteekbeitel.
De onderste foto laat dan weer twee gutsen zien, waarbij de grootste vermoedelijk wel kan gebruikt worden op de draaibank, de kleine is een twijfelgeval.

Zoek eens, of kijk eens naar volgende merken, Sorby, Hamlet, Crown,etc. dan zie je direct hoe een houtdraaibeitel er moet uitzien.
Op You Tube zijn er tientallen instructiefilmpjes te vinden over alle mogelijke vormen en modellen van houtdraaibeitels. Uren kijkplezier verzekerd!!

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.