Inbouwkast

harm

Actieve deelnemer
5 mei 2009
25
0
Hi medehoutbewerkers,

Ik loop al een tijd met een probleem rond en ben benieuwd of jullie hierop nieuw licht kunnen schijnen. Ik wil in een vrij onhandige nis van ongeveer 25 cm diep een passende kast maken. Door de schouw en het puntdak moet je denken aan een nis die de vorm heeft van een soort huis.
Door de niet zo nette stuccers loop de achterwand wel redelijk waterpas, maar de hoeken van de nis helaas niet. Dit verschilt van een wegloop van de hoek tot wel 2/3 cm, zowel naar binnen als naar buiten....

Ik ben al een tijdje aan het dubben hoe ik dit nou het best op kan meten om hier dus een passende kast in te maken. Wanty als ik geen afdeklat wil gebruiken, krijg ik ofwel kieren ofwel de kast past niet. Ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken. Eveneens ben ik erg nieuwsgierig hoe jullie dit soort projecten precies opmeten om aan de juiste maat te komen.

Hoor graag jullie reacties!

Groet,

Harm
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoi Harm,

Had je al bedacht om er eventueel een vaste kast van te maken ipv er een kast in te plaatsen? Je kan vooraan een frame exact op maat maken waar een (of meerdere) deur in/op komt en dan kan je de binnen afwerking (bijv. legplanken) ook weer exact op maat gaan maken.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Harm

Ik heb dit ooit een heel simpel opgelost. Bij de fietsenmaker heb ik een doos van een nieuwe fiets gehaald. Met een scherp mes heb ik de achterwand pas gemaakt. Het lukt mij pas in de 3e poging, maarja het lukte prima. Deze mal heb ik overgenomen op het multiplex, eigenlijk viel het best wel mee. Oja de zijwanden natuurlijk op de zelfde manier gedaan.

Veel succes Hugo
 

peterselie

Actieve deelnemer
30 nov 2010
26
0
Als de fietsenmaker geen dozen heeft kunt u het altijd nog bij praxis vragen.. de kleine vestigingen krijgen 3/4 dozen voor fietsen binnen.. die dozen zin +- 2 m bij 1 m. dus je kan er aardige mallen van maken.
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
144
2
Volgens mij zou je misschien die mal wel eens gemakkelijk kunnen afschrijven door op je muur een loodlijn te tekenen, waarop je verdelingen zet om de 10 cm bv. Teken op je mal dezelfde loodlijn en vedelingen dan kan je om de 10 cm naar de voorkant van je muur meten en naar de achterkant meten en die afstanden op je mal overbrengen. Dan heb je al de voorkant en achterkant vrij juist bepaald. Om dan de vloer en het plafond over te brengen teken je dan een haakse lijn op je loodlijn en zet daar ook verdelingen. Misschien om de 5cm daar je daar van dat punt spreekt dat wel wat moeilijker is over te brengen, zo kan je dan deze ook weer op je mal tekenen en de gemeten maten overbrengen van muur op mal. Denk dat je zo het beste je mal kan maken. Hoop dat je begrijpt wat ik je hier probeer uit te leggen. Sucses ermeee.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Afschrijven van een kromme muur op een plank kan je als volgt doen. Zet de plank naast de kromme muur. Neem een latje waarin je een gat boort voor een potlood en gebruik dat om de kromming af te tekenen op de plank. Zo iets:

afschrijven.gif
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.